Wykład monograficzny: Sztuka brytyjska XIX-XXI w. 3301-2ST-WM-KB001-J
Kurs ma na celu dokonanie przeglądu sztuki brytyjskiej od początku XIX w. do końca XX w. Omówienie sztuki z początku XIX w. rozpoczyna się analizą The Norwich School of Artists, na przykładzie malarstwa pejzażowego Johna Crome'a i Johna Cotmana, jak również na przykładach dzieł innych artystów będących członkami the Norwich Society of Artists, utworzonego w 1803 r. Następnie omawiani są przedstawiciele tzw. Romantic Movement, tacy jak David Cox i J.M.W Turner, którzy znajdowali się u szczytu sławy w chwili objęcia tronu przez królową Wiktorię. Ponieważ za panowania królowej Wiktorii, wiodącą pozycję w świecie sztuki Brytyjskiej zajmowała The Royal Academy of Arts, kurs wyjasnia znaczenie Akademii Królewskiej oraz prezentuje zarys tematów podejmowanych przez artystów określanych mianem Royal Acedemicians. Wykłady dotyczące sztuki drugiej połowy XIX w. poświęcone są prezentacji dorobku artystycznego ruchu o nazwie The Pre-Raphaelite Brotherhood, który powstał w 1848 r. oraz analizie prac takich artystów jak Dante Gabriel Rossetti, John Everett Millais, William Holman Hunt. Omówienie malarstwa epoki późnowiktoriańskiej koncentruje się na przedstawieniu cech The Aesthetic Movement, który powstał w opozycji do wcześniejszych dzieł narracyjno-moralizatorskich. Na przykładzie prac głównego przedstawiciela tego ruchu jakim był James McNeill Whistler, kurs wprowadza pojęcie "sztuki dla sztuki" i przedstawia takie elementy stylu jak unikanie detali oraz zabawa formą i kolorem. Przemiany w sztuce brytyjskiej ostatnich dekad XIX w. analizowane są w kontekście wpływów sztuki francuskiej, na przykładach dzieł artystów należących do tzw. The Newlyn School i The New English Art Club (Stanhope Forbes i George Clausen). Na kolejnych wykładach prezentowane są dzieła z początku XX w., przedstawicieli post-impresjonizmu brytyjskiego (Duncan Grant, Vanessa Bell) i wortycyzmu (Jacob Epstein, Wyndham Lewis). Sztuka okresu międzywojennego analizowana jest na przykładzie malarstwa pejzażowego przedstawicieli grupy "The Seven and Five Society" oraz rzeźby, która zrywa z klasyczną stylistyką i ulega wpływom sztuki meksykańskiej (Henry Moore) oraz afrykańskiej (Barbara Hepworth). Ta część kursu, która poświęcona jest sztuce po II wojnie światowej, rozpoczyna się od omówienia dzieł Francisa Bacona i Luciana Freuda, natomiast kolejne przemiany i odejście od monumentalizmu jakie cechują rzeźbę przełomu dekad 1940-50 ilustrują prace takich artystów jak Lynn Chadwick, Kenneth Armitage, Reg Butler. Cechy malarstwa abstrakcyjnego, które pojawia się w latach 50-tych analizowane są na przykładzie dzieł Victora Pasmore'a, Petera Lanyona i Patrica Herona. Na zakończenie kursu omawiane są trendy w sztuce brytyjskiej od Pop-Artu (Richard Hamilton i Eduardo Paolozzi) do współczesności. Poprzez omówienie miejskiej stylistyki lat 60-tych, kurs przechodzi do analizy dzieł z pogranicza malarstwa i rzeźby oraz śledzi pojawienie się i rozwój sztuki konceptualnej na przykładach prac takich artystów jak Sarah Lucas, Tracey Emin, Gilbert and George, Anthony Gormley, Richard Long, Ian Hamilton Finlay, Marc Quinn, Rachel Whiteread, Anish Kapoor, Sonia Boyce, Donald Rodney, Mark Wallinger.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad sztuką brytyjską;
K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań kulturoznawczych w szczególności dotyczących historii i teorii sztuki w ramach filologii angielskiej;
K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego;
K_W07 zasady projektowania badań kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych.
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa w szczególności dotyczących historii i teorii sztuki;
K_U02 posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny nauki o kulturze i religii
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność, prezentacja - 20%
Test końcowy - 80%
Oceny: 60-65 % - 3; 66-70 % - 3,5; 71-80 % - 4; 81-90 % - 4,5; 91-100 % - 5
Zaliczenie poprawkowe - egzamin w sesji poprawkowej
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Butlin, Martin, and Evellyn Joll. The Paintings of J.M.W Turner. New Haven: Yale University Press, 1987.
Checkland, Sarah Jane. Ben Nicholson. London: John Murray, 2000.
Ehrlich, Doreen. Henry Moore. New Jersey: Crescent Books, 1994.
Ford, Boris. The Cambridge Guide to the Arts in Britain. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Foster, Alicia. Tate Women Artists. London: Tate Publishing, 2004.
Gaiger, Jason, Paul Wood, eds. Art of the Twentieth Century. A Reader. New Haven and London: Yale University Press, 2003.
Garlake, Margaret. New Art New World. British Art in Postwar Society. New Haven: Yale University Press, 1998.
Gooding, Mel. Patric Heron. London: Phaidon, 1999.
Harrison, Charles, Paul Wood, eds. Art in Theory 1900-2000. An Anthology of Changing Ideas. Oxford: Blackwell Publishing, 2008.
Haycock, David Boyd. Paul Nash. London: Tate Publishing, 2007.
Hilton, Timothy. The Pre-Raphaelites. London: Thames and Hudson, 1970.
Hobson, Anthony. J.W. Waterhouse. London: Phaidon Press, 1993.
Hopkins, David. After Modern Art 1945-2000. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Lambourne, Lionel. Victorian Painting. London: Phaidon Press, 2004.
McConkey, Kenneth. British Impressionism. London: Phaidon Press, 1998.
Moore, Andrew. The Norwich School of Artists. London: HMSO, 1995.
Parry, Linda. William Morris. London: Philip Wilson Publishers, 1998.
Peppiatt, Michael, Francis Bacon. New Haven: Yale University Press, 2008.
Phillips, Miranda. Barbara Hepworth Sculpture Garden. London: Tate Publishing, 2007.
Russell, Ash. Dante Gabriel Rossetti. New York: Harry Abrams, 1995.
Russell, Ash. Sir Edward Burne-Jones. New York: Harry N. Abrams, 1993.
Spalding, Frances. British Art since 1900. London: Thames & Hudson Ltd, 2002.
Valentine, Helen. Art in Age of Queen Victoria. New Haven: Yale University Press, 1999.
Wood, Christopher. Victorian Painting. London: Weidenfeld & Nicolson, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: