Wykład monograficzny: Różnorodność i inkluzywność w językoznawstwie 3301-2ST-WM-JS003
Różnorodność i inkluzywność w językoznawstwie obejmują szeroki zakres tematów. Wykład ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami takimi jak: „ableizm”, sprawiedliwość społeczna, neuroróżnorodność, niepełnosprawność, język włączający, lingwistyka dekolonizacyjna, lingwistyka osób niepełnosprawnych oraz projektowanie uniwersalne w kontekście wielojęzyczności, akwizycji języków, specjalnych potrzeb edukacyjnych, reprezentacji, pozycjonowania, używania języka i komunikacji.
Kurs łączy zagadnienia teoretyczne z praktyką poprzez podejście problemowe, analizę, prezentacje, dyskusje i pracę w grupach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie językoznawstwo w zakresie tematyki związanej z różnorodnością i inkluzywnością.
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań językoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych w zakresie tematyki związanej z różnorodnością i inkluzywnością.
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie tematyki związanej z różnorodnością i inkluzywnością.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
Bhattacharya, U., Jiang, L., & S Canagarajah, S. (2020). Race, representation, and diversity in the American Association for Applied Linguistics. Applied Linguistics 41 (6), 999-1004
Bhattacharya, U., & Pradana, W. A. (2022). Exploring literacy engagement in a significant disability context. Journal of Early Childhood Literacy, 24(4), 756-782. https://doi.org/10.1177/14687984221100129
Biel, A. & Esleben, F. M. (2025). Social Justice in Language Education: Taking Action (eds.). Multilingual Matters.
Hudley, Ch., Christine Mallinson, A.H., & Bucholtz, M. (2024), Inclusion in Linguistics (eds.). OUP
Kangas S (2021) “Is it language or disability?”: an ableist and monolingual filter for English learners with disabilities. TESOL Q 55(3):673–683. https://doi.org/10.1002/tesq.3029
Kormos, J. & Smith, A.M. (2023). Teaching Languages to Students with Specific Learning Differences (2nd ed.). Multilingual Matters.
Nario‐Redmond, M. R. (2020). Ableism: The Causes and Consequences of Disability Prejudice
Participants will be provided with additional resources – excerpts from books and articles, depending on the topic they will be presenting.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: