Wykład monograficzny: Wybrane zagadnienia z uczenia się i nauczania języków obcych (dla literaturo- i kulturoznawstwa) 3301-2ST-WM-JS001-LK
1. Wprowadzenie do wykładu monograficznego.
2. O języku angielskim jako języku pomostowym (English as a lingua franca).
3. O roli wymowy i mobilnych apkach.
4. O analizie dyskursu w polityce i reklamie.
5. O świadomości językowej i jej roli w uczeniu się i nauczaniu języka angielskiego jako obcego.
6. O korpusach językowych i podejściu leksykalnym.
7. O czytelnictwie i czy jest sens je rozwijać w XXI wieku?
8. O post-komunikacji i o post-metodach.
9. Test nr 1 śródsemestralny (poświęcony zagadnieniom 1 – 8)
10. Uczeń (i): wybrane różnice indywidualne: predyspozycje językowe, czy motywacja? Lęk językowy czy gotowość komunikacyjna?
11. Uczeń (ii): dysleksja i specjalne potrzeby edukacyjne
12. Uczeń (iii): autonomia, agentywność, skuteczność
13. Nauczyciel (i): teoria atrybucji oraz podejście mindset
14. Nauczyciel (ii): wypalenie zawodowe
15. Test nr 2 końcowy (poświęcony zagadnieniom 10 – 14)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
K_W03 istotne zagadnienia, główne metody i teorie badań nad językiem w ramach filologii angielskiej
Umiejętności: student potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
- obecność oraz aktywność na zajęciach
- napisanie dwóch testów (materiał jest odrębny, nie kumuluje się)
- Test nr 1 (60% oceny końcowej)
- Test nr 2 (40% oceny końcowej)
- punkt odcięcia kązdego testu: 50%
- oceny:
50-59% (dost);
60-69% (dost plus);
70-79% (db);
80-89% (db plus);
90-100% (bdb).
Dopuszczalne są trzy nieobecności.
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy -
Literatura
Dörnyei, Z. (2006) Individual differences in second language acquisition. AILA Review, 19, 42-68.
Ediger, A. (2001) Teaching children literacy skills in a second language. In Celce-Murcia, M. (ed.) Teaching English as a Second or Foreign Language (3rd edition, pp. 153-169). Heinle & Heinle.
Grabe, W. (2002) Dilemmas for the development of second language reading abilities. In Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.) Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice (pp. 276-286). CUP.
Janzen, J. (2002) Teaching strategic reading. In Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.) Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice (pp. 287-320). CUP.
Kumavadivelu, B. (2003) Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. Yale University Press.
Możejko, Z. P. (2022). Mother tongue literacy: A glocal perspective. In P. A. Robinson, K. V. Williams & M. Stojanović (Eds.), Global Citizenship for Adult Education: Advancing Critical Literacies for Equity and Social Justice (pp. 11-19). Routledge.
Nijakowska, J. et al. (2013) Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language. Trainer's Booklet.
Seidlhofer, B. (2005) Key concepts: English as a lingua franca. ELT Journal, 59(4), 339-341.
Silver, D. (2012) Fall Down 7 Times, Get Up 8: Teaching Kids to Succeed. Cowin.
Svalberg, A. M-L. (2007) Language awareness and language learning. Language Teaching, 40(4), 287-308.
Richards, J. C. & Rodgers, T. S. (2001) Approaches and methods in language teaching. CUP.
Thornbury, S. (n.d.) internet blog An A-Z of ELT.
https://scottthornbury.wordpress.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: