Wykład monograficzny: Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania języka angielskiego 3301-2ST-WM-JS001
Kurs będzie zawierał analizę potrzeb, która zostanie przeprowadzona na dwa sposoby: na początku zajęć (zawiera opcje do wybory oraz możliwość przedstawienia własnych oczekiwań); w trakcie zajęć (aby umożliwić studentom wyrażenie opinie jeszcze przed zakończeniem kursu, aby móc wprowadzić potencjalne modyfikacje).
1. Wprowadzenie do kursu. Badanie potrzeb.
2. Wykorzystanie technologii i innych pomocy dydaktycznych.
3. Nauczyciel języka obcego. Wypalenie zawodowe.
4. Uczeń: wybrane różnice indywidualne w uczeniu się języka.
5. (praca własna) Teorie uczenia się: akwizycja języka pierwszego i drugiego. Behawioralne i kognitywistyczne teorie uczenia się i ich implikacje dla nauczania języka.
6. Zintegrowane nauczania sprawności a komunikacja.
7. Systemy językowe: o nauczaniu gramatyki i słownictwa. Gramatyka pedagogiczna. Podejście Leksykalne.
8. (praca własna) Systemy językowe: o nauczaniu wymowy. MAPT.
9. Dysleksja.
10. Egzamin pisemny (zagadnienia: 2 - 9)
11. O motywacji i samo-motywowaniu.
12. O ZPD i samo-regulacji
13. O teorii atrybucji i podejściu Mindset.
14. O nagrodach i autonomii.
15. Praca semestralne (esej z zadaniami refleksyjnymi; zagadnienia: 11 - 14).
* * *
Kurs będzie realizowany m.in. z wykorzystaniem następujących metod pracy:
- METODA TZW. „ODWRÓCONEJ PRACOWNI”: wybrane wykłady zostaną poprzedzone zadaniem do wykonania w domu i przyniesienia na zajęcia (do przedstawienia na forum mniejszych podgrup). Zalety takiego rozwiązania są następujące: (a) rozwój autonomii studentów, (b) umożliwienie pracy ze źródłami, które zainteresują studentów, (c) umożliwienia doświadczenia metody pracy przydatnej zarówno w środowisku akademickim, jak i zawodowym.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia są następujące:
• student ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu metodyki nauczania języka angielskiego
• student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji podstawowych pojęć w dziedzinie TEFL
• student potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać informacje towarzyszące odnośnie uczenia się i nauczania języka angielskiego jako języka obcego
• student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w dziedzinie uczenia się i nauczania języka angielskiego jako języka obcego.
WIEDZA
• ma wiedzę o miejscu filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych oraz o specyfice dziedzin filologicznych
• zna terminologię używaną w językoznawstwie i językoznawstwie stosowanym właściwym dla filologii angielskiej
• zna metodologię naukową w dziedzinie językoznawca stosowanego
• ma wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonetyce, morfologii, pragmatyce i potrafi tę wiedzę przekazać w procesie nauczania
• ma wiedzę o procesach komunikowania się w języku angielskim, zarówno w mowie, jak i w piśmie
• ma wiedzę o uwarunkowaniach procesu przyswajania drugiego języka; zna i rozumie główne modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego
• ma wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych
• ma świadomość zasad i norm etycznych w nauce
• ma wiedzę o sposobie projektowania własnej ścieżki rozwoju
UMIEJĘTNOŚCI
• potrafi posługiwać się terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej
• potrafi zastosować metodologię językoznawczą w badaniu
• potrafi wypowiadać się w języku angielskim poprawnie, precyzyjnie i spójnie, dobierając odpowiednie formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej
• umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
• potrafi kontrolować i diagnozować poprawność użycia języka angielskiego oraz ojczystego
• potrafi używać funkcji językowych, takich jak wyrażanie wątpliwości, dystansu, egzemplifikacji, emfazy, formułowania wniosków
• potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym i społecznym
• potrafi dobrać i zastosować wiedzę z zakresu poddyscyplin filologii angielskiej dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych i badawczych
• potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia badań filologicznych oraz do zróżnicowanych zastosowań praktycznych
• posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę
• potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawianych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji
• umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście filologii angielskiej
• potrafi korzystać z nowoczesnych technologii w ogólnym rozwoju własnym, procesie zdobywania wiedzy i sytuacjach profesjonalnych
• potrafi zaprojektować własną ścieżkę rozwoju precyzując zainteresowania, metody i cele na bazie posiadanej wiedzy
• potrafi uczestniczyć w pracy zespołowej, ma podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów; potrafi inicjatywę własną dopasować i twórczo wykorzystać w zadaniach grupowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy i umiejętności
• rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
• rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
• czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych
• ma przekonanie o wadze inicjatywy indywidualnej, samodzielności, oraz dostrzega możliwości wkładu własnego w działania zespołowe
• rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
• ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi
• docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
Kurs prowadzony jest na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie:
- zapoznania się z treściami prezentowanym w trakcie wykładów
- pracy własnej w domu (lektury uzupełniające)
- napisania egzaminu końcowego (spotkanie nr 10)
- napisania pracy semestralnej (na spotkanie nr 15)
EWALUACJA: podział punktacji końcowej jest następujący: egzamin końcowy (75%), praca semestralna zawierająca zadania refleksyjne (25%).
ZALICZENIE i EWENTUALNE POPRAWY: egzamin pisemny musi zostać zaliczony co najmniej na poziomie 60%. W przypadku wyniku niższego, student zobowiązany jest uzyskać wynik powyżej 60% na teście poprawkowym (tzn. punktacja z egz pisemnego oraz pracy semestralnej nie sumuje się).
Jeśli przedmiot prowadzony jest w trybie zdalny, student zobowiązany jest posiadać włączoną kamerę i mikrofon.
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy -
Literatura
An A-to-Z of ELT blog: https://scottthornbury.wordpress.com
Larsen-Freeman, D. (2000) Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP.
Lightbown, P. M., Spada N. (2006) How languages are learned. Oxford: OUP.
Richards, J. C. and T. S. Rodgers. (2001) Approaches and methods in language teaching. Cambridge: CUP.
Richards, J. C. and W. A. Renendya. (2002) Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge: CUP.
Silver, D. (2012) Fall Down 7 Times, Get Up 8: Teaching Kids to Succeed. Thousand Oaks, CA.: Cowin. A SAGE Company.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: