Kultura amerykańska XX wieku 3301-2ST-LK-KON002
Zajęcia skupiają się na XX w. Stanach Zjednoczonych i omawiają historię tego stulecia w kontekście politycznym, kulturowym i społecznym od epoki progresywnej. Kurs skupi się na najważniejszych wydarzeniach mających wpływ na USA i kulturę i społeczeństwo tego kraju takie jak lata 20., wielki kryzys, druga wojna Światowa, zimna wojna. Omawiane będą również takie kwestie jak konformizm i bunt w okresie lat 50. i 60. (w tym ruch o prawa obywatelskie), kryzysy lat 70. oraz wzrost roli neoliberalnej odmiany kapitalizmu. Następnie omówione zostaną wybrane teksty kulturowe w porozumieniu ze studentami ilustrujące te zmiany historyczno-kulturowe w USA. W przypadku braku decyzji omówione zostaną „Kocia Kołyska” Kurta Vonneguta, „Amerykańska Sielanka” Philipa Rotha, i duologia „Przypowieści” Octavii E. Butler.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych dotyczących badań nad Ameryką północną XX wieku.
- ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z badaniami amerykanistycznymi
Umiejętności
Studenci potrafią:
- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w kontekście XX w. Stanów Zjednoczonych
- w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach amerykanistyki, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
- korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
zaliczenie ustne
Literatura
Butler, Octavia E. Parable of the Sower. Headline, 2014.
Butler, Octavia E. Parable of the Talents. Headline, 2014.
Halberstam, David. The Fifties. Ballantine Books, 1994.
Klosterman, Chuck. The Nineties. Penguin, 2022.
Klosterman, Chuck. Sex, Drugs and Cocoa Puffs: A Low Culture Manifesto. Faber and Faber, 2008.
Leitch, Vincent B. The Norton Anthology of Theory and Criticism. Norton, 2001.
Kyvig, David E. Daily life in the United States 1920-1940. Ivan Dee, 2002.
Marwick, Arthur. The Sixties. OUP, 1998.
Patterson, James T. Grand Expectations. OUP, 1997.
Roth, Philip. American Pastoral. Houghton Mifflin: 1997.
Vonnegut, Kurt. Cat’s Cradle. Rosetta Books, 2010.
W wyniku konsultacji ze studentami mogą zostać wybrane inne teksty dopasowane do ich zainteresowań badawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: