Literatura w kontekście: Brytyjska proza w zmieniającym się świecie 3301-2ST-LK-KON001
Zajęcia uzupełniające seminarium magisterskie. Stanowią rozszerzenie treści omawianych na seminarium, skupiając się na tematyce badawczej wybranej przez Absolwentów przygotowujących prace magisterskie. Dobór omawianych tekstów dostosowany jest do indywidualnych potrzeb Absolwentów.
Dyskusja koncentrować się będzie na intertekstualnych i kulturowych powiązaniach tekstów zarówno z przeszłością, jak i teraźniejszością. Omawiane będą takie aspekty jak: zmieniające się postrzeganie danego dzieła od momentu jego publikacji do chwili obecnej; współczesne dzieła poruszające kwestie literackie, kulturowe i historyczne (np. fikcje neo-wiktoriańskie). Kluczowe tematy obejmą tożsamość i samoświadomość; historię i pamięć; dystopię i post-humanizm; teorię potworności. Konwersatorium stworzy również przestrzeń do omówienia powiązań między tekstami "kanonu" a ich re-inwencjami i adaptacjami, w tym fanfiction.
W cyklu 2025Z:
Class 1: Introduction. Readers and Critics. Julian Barnes, "Emma Bovary's Eyes" chapter from Flaubert's Parrot |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01, K_U01, K_K01
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01: w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo w zakresie literatury brytyjskiej oraz utworów i tematów omawianych na zajęciach
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych, t.j. do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych w zakresie współczenej literatury brytyjskiej;
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, szczególnie w zakresie dyskutowanych zagadnień literackich i kulturoznawczych
Kształcenie językowe na poziomie C1+.
Kryteria oceniania
- opracowanie zagadnienia badawczego (prace domowe oraz warsztaty na zajęciach): 40% [W,U,K]
- test pisemny: 60% [W, U]
- obecność / aktywność na zajęciach: do 10% (dodatkowe punkty)
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Literatura
Przykłady tekstów podstawowych (do ew. zmiany po konsultacji ze studentami):
- Julian Bsrnes, "Emma Bovary's Eyes" from A History of the World in 10 &1/5 chapters
- Michael Ondaatje, The English Patient
- Kazuo Ishiguro, The Remains of the Day
- John Banville, Birchwood
- Ian McEwan, "Butterflies," "Reflections of the Kept Ape"
- Angela Carter, Nights at the Circus
- Ian McEwan, Machines Like Me
- Kazuo Ishiguro, Klara and the Sun
Opracowania:
- Badmington, Neil, Posthumanism, Bloomsbury Publishing, 2000.
- Bassnett, Susan, "Reflections on Comparative Literature in the Twenty-First Century," Comparative Critical Studies 3, no. 1-2 (2006): 3-11.
- Caruth, Cathy, ed., Trauma: Explorations in Memory, Johns Hopkins University Press, 1995.
- Caruth, Cathy, Unclaimed Experience: Trauma, Narrative and History, Johns Hopkins University Press, 1996.
- Herman, Judith, Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence - from Domestic Abuse to Political Terror, Basic Books, 1997
- Lybeck, Eleanor, “Revisionist nostalgia: John Banville, Angela Carter, and the circus,” Textual Practice 36, no. 11 (2021): 1850-1867.
- McMillan, Callum T.F., Posthumanism in Digital Culture: Cyborgs, Gods and Fandom, Emerald Publishing, 2021.
- Radstone, Susannah and Katharine Hodgkin, Regimes of Memory, Routledge, 2003.
- Stets, Jan E., Philip S. Brenner, Richard T. Serpe, Identities in Action: Developments in Identity Theory, Springer, 2021.
- Wood, Andrea and Brandy Schillace, eds., Unnatural Reproductions and Monstrosity: The Birth of the Monster in Literature, Film, and Media, Cambria Press, 2014.
- Zunshine, Lisa, “Theory of Mind and Experimental Representations of Fictional Consciousness,” Narrative 11, no. 3 (2003): 270-291.
- Zunshine, Lisa, “How Memories Become Literature,” SubStance 51, no. 3 (2022): 92-114.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: