Literatura w kontekście: Brytyjska proza w zmieniającym się świecie 3301-2ST-LK-KON001
Zajęcia uzupełniające seminarium magisterskie. Stanowią rozszerzenie treści omawianych na seminarium, skupiając się na tematyce badawczej wybranej przez Absolwentów przygotowujących prace magisterskie. Dobór omawianych tekstów dostosowany jest do indywidualnych potrzeb Absolwentów.
Dyskusja koncentrować się będzie na intertekstualnych i kulturowych powiązaniach tekstów zarówno z przeszłością, jak i teraźniejszością. Omawiane będą takie aspekty jak: zmieniające się postrzeganie danego dzieła od momentu jego publikacji do chwili obecnej; współczesne dzieła poruszające kwestie literackie, kulturowe i historyczne (np. fikcje neo-wiktoriańskie). Kluczowe tematy obejmą tożsamość i samoświadomość; historię i pamięć; dystopię i post-humanizm; teorię potworności. Konwersatorium stworzy również przestrzeń do omówienia powiązań między tekstami "kanonu" a ich re-inwencjami i adaptacjami, w tym fanfiction.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W04 W sposób pogłębiony [zna] zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych, szczególnie w stosunku do umiejscowienia prozy literackiej w różnych kontekstach;
K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów, szczególnie występującej w dziełach literackich oraz powiązanych z nimi kontekstach kulturowych, społecznych i polityczno-historycznych.
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa na przykład teorii literackich wykorzystywanych w projektach badawczych studentów;
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego, szczególnie w procesie selekcji, cytowania i streszczenia źródeł naukowych w prezentacjach i projektach badawczych studentów;
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie, poprzez uważne czytanie tekstów literackich oraz osadzenie ich w zróżnicowanych kontekstach i ramach interpretacyjnych;
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w szczególności w procesie opracowywania, przedstawiania i rozpowszechniania informacji dot. treści kursu.
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia, w przygotowaniu zadań, dyskusji podczas zajęć oraz innych czynności związanych z kursem.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
- obecność / aktywność na zajęciach: 10%
- przygotowanie prezentacji + forum / projektu: 30%
- test ustny lub pisemny: 60%
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Literatura
Przykłady tekstów podstawowych (do adaptacji po konsultacji ze studentami):
- Susanna Clarke, “Ladies of the Grace Adieu”
- Michael Ondaatje, The English Patient
- John Banville, Birchwood
- Salmon Rushdie, The Moor’s Last Sigh
- Angela Carter, Nights at the Circus
- David Mitchell, Cloud Atlas
- Ian McEwan, Machines Like Me
- Charlotte Bronte, Jane Eyre / Joan Rhys, Wide Sargasso Sea / Angela Carter “The Bloody Chamber” / Daphne du Maurier, Rebecca
Opracowania:
- Badmington, Neil, Posthumanism, Bloomsbury Publishing, 2000.
- Bassnett, Susan, "Reflections on Comparative Literature in the Twenty-First Century," Comparative Critical Studies 3, no. 1-2 (2006): 3-11.
- Caruth, Cathy, ed., Trauma: Explorations in Memory, Johns Hopkins University Press, 1995.
- Caruth, Cathy, Unclaimed Experience: Trauma, Narrative and History, Johns Hopkins University Press, 1996.
- Fathallah, Judith, Fanfiction and the Author: How Fanfic Changes Popular Cultural Texts, Amsterdam University Press, 2017.
- Hellekson, Karen and Kristina Busse, eds., The Fan Fiction Studies Reader, University of Iowa Press, 2014.
- Herman, Judith, Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence - from Domestic Abuse to Political Terror, Basic Books, 1997
- Lybeck, Eleanor, “Revisionist nostalgia: John Banville, Angela Carter, and the circus,” Textual Practice 36, no. 11 (2021): 1850-1867.
- McMillan, Callum T.F., Posthumanism in Digital Culture: Cyborgs, Gods and Fandom, Emerald Publishing, 2021.
- Pollock, Mary S., “Angela Carter's animal tales: Constructing the non-human”, Lit: Literature Interpretation Theory 11:1 (2000): 35-57.
- Pyrhönen, Heta, “Imagining the impossible: the erotic poetics of Angela Carter's ‘Bluebeard’ stories,” Textual Practice 21, no.1 (2007): 93-111.
- Radstone, Susannah and Katharine Hodgkin, Regimes of Memory, Routledge, 2003.
- Stets, Jan E., Philip S. Brenner, Richard T. Serpe, Identities in Action: Developments in Identity Theory, Springer, 2021.
- Wood, Andrea and Brandy Schillace, eds., Unnatural Reproductions and Monstrosity: The Birth of the Monster in Literature, Film, and Media, Cambria Press, 2014.
- Zunshine, Lisa, “Theory of Mind and Experimental Representations of Fictional Consciousness,” Narrative 11, no. 3 (2003): 270-291.
- Zunshine, Lisa, “How Memories Become Literature,” SubStance 51, no. 3 (2022): 92-114.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: