Świat przez pryzmat językoznawstwa: Różnorodność i zmienność 3301-2ST-J-KON002
Celem kursu jest zaznajomienie studentów ze znaczeniem badań językoznawczych dla zrozumienia wybranych zjawisk we współczesnym świecie oraz innych dyscyplin naukowych.
Tematyka kursu obejmuje w szczególności zagadnienia związane z (1) odmianami języka (społecznymi, regionalnymi, stylistycznymi), ich przejawami i sposobami ich badania oraz (2) zmianami zachodzącymi na różnych poziomach językowych (leksykalnym, semantycznym, fonologicznym, itp.), ich przyczynami, przebiegiem i metodami obserwacji, a także zmieniające się normy dotyczące standardów językowych.
Kurs składa się z trzech modułów, z których każdy obejmuje przedstawienie i omówienie wybranych pojęć teoretycznych, zastosowanych do analizy materiałów zaczerpniętych ze źródeł zarówno drukowanych jak elektronicznych.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
- K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorie i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie językoznawstwo zwłaszcza w zakresie socjolingwistyki, dialektologii i badań nad zmianą językową na tle dziedziny nauk humanistycznych;
Umiejętności: student potraf:
- K_U01 w sposób pogłębiony stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań językoznawczych do rozwiązania złożonych i oryginalnych problemów badawczych w szczególności w zakresie socjolingwistyki, dialektologii i badań nad zmianą językową na tle dziedziny nauk humanistycznych;
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do:
K_U01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w szczególności w zakresie socjolingwistyki, dialektologii i badań nad zmianą językową.
Kryteria oceniania
- obecność
- aktywność na zajęciach 20%
- przygotowanie prezentacji 80%
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Egzamin ustny złożony z pytań dotyczących prezentacji przygotowanych przez studentów
Literatura
Chambers, J. K. Sociolingustic Theory. 2009. Blackwell Publishers Ltd.
Hock, H.H. and B.D. Joseph. 2009. Language History, Language Change, and Language Relationship. Walter de Gruyter.
Hughes, A. and P. Trudgill – D. Watt. 2005. English Accents and Dialects. Hodder Arnold.
Kortmann B. and C. Upton (eds.) 2008. Varieties of English. Vol. 1-4. Mouton de Gruyter.
Machan, T.W. and Ch. Scott. 1992. English in Its Social Contexts. Oxford University Press.
McGuire W. and A. McMahon. 2011. Analysing Variation in English. Cambridge University Press.
McMahon, A. 1994. Understanding Language Change. Cambridge University Press.
Trousdale, G. 2010. An Introduction to English Sociolinguistics. Edinburgh University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: