Świat przez pryzmat językoznawstwa: Komunikacja w kontekstach 3301-2ST-J-KON001
Celem kursu jest zaznajomienie studentów ze znaczeniem badań językoznawczych, a w szczególności pragmatyki, dla zrozumienia procesów zachodzących w komunikacji w różnych dyskursach. Tematyka kursu obejmuje w szczególności zagadnienia związane z z rolą kontekstu w komunikacji, rolami uczestników aktu mowy, grzecznością językową i przekładem. Omawiane będą różne modele aktu komunikacji, intencje mówiącego, implikacje wypowiedzi, kontekst, konwencję językowe, grzeczność, style komunikacyjne, stopień zrozumienia i niezrozumienia wypowiedzi, a także zmieniające się normy i oczekiwania odbiorców wobec przekładu.
Kurs składa się z trzech modułów (modele komunikacji, grzeczność, przekład), z których każdy obejmuje przedstawienie lub powtórzenie i omówienie wybranych pojęć teoretycznych, zastosowanych następnie do analizy tekstów i materiałów audiowizualnych zaczerpniętych z prasy, filmu, dyskursu politycznego i innych źródeł.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie
K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań językoznawczych, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) w odniesieniu do inferencyjnych teorii komunikacji, teorii grzeczności językowych i przekładoznawstwa;
Umiejętności
Absolwent potrafi
K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań językoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia). Problemy te dotyczą zagadnień komunikacji, grzeczności językowej i wybranych zagadnień przekładu.
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- aktywność na zajęciach, wykonanie prac domowych 20%
- przygotowanie prezentacji końcowej 80%
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Archer, Dawn, Karin Aijmer, and Anne Wichmann. 2012. Pragmatics. An Advanced Resource Book for Students. Routlege.
Clark, Billy. 2013. Relevance Theory. Cambridge University Press
Haugh, Michael. 2015. Im/Politeness Implicatures. De Gruyter.
Piskorska, Ag. 2021. Being ambivalent by exploiting indeterminacy in the explicit import of an utterance. Pragmatics & Cognition 28/2, 376-393.
Terkourafi, Marina. 2015. Conventionalization: A new agenda for
im/politeness research. Journal of Pragmatics 86: 11--18.
Wilson, Deirdre. 1994. Relevance and Understanding. In G. Brown, K. Malmkjaer, A. Pollitt & J. Williams (eds) Language and understanding.. Oxford University Press, Oxford: 35-58.
Yus, Francisco. 2021. Smartphone Communication. Interactions in the App Ecosystem. Routlege.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: