Wielokulturowość i wielojęzyczność Kanady 3300-WiWK-SK-2-Z
Zakres tematów:
1. Wielojęzyczność - definicje, wielojęzyczność na poziomie społecznym i indywidualnym
2. Wielokulturowość - definicje (wybrane modele, mozaika jako model kanadyjski, multikulturalizm federalny i interkulturalizm w Quebecu)
3. Akulturacja - strategie akulturacyjne jednostek, akulturacja na poziomie państwowym / Szok kulturowy - definicje
4. Tożsamość społeczna i indywidualna, tożsamość etniczna / Tożsamość wobec zmiany kulturowej (relacje między wielojęzycznością a wielokulturowością)
5. Diaspora - definicje, kwestia kultury i języka w diasporze, wybrane diaspory na terenie Kanady
6. Imigracja - podstawowe dane i pojęcia, strategie przyjęte wobec imigrantów
7. Ludobójstwo kulturowe - definicje, obecność w dyskursie publicznym
8. Relacje wewnątrzgrupowe w Kanadzie: Anglofoni/ Frankofoni, Pierwsze Narody, mniejszości etniczne i językowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne procesy i zależności zachodzące między językami i kulturami społeczności Kanady (K_W03)
- student zna i rozumie w pogłębionym stopniu funkcje języka oraz społeczne i kulturowe aspekty jego użycia w zróżnicowanych, także nietypowych sytuacjach komunikacyjnych, w tym w komunikacji międzykulturowej (K_W07)
- student potrafi wykorzystywać w badaniach podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie socjolingwistyki i psychologii międzykulturowej (K_U02)
- student umie planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim, angielskim i polskim, odwołując się do złożonych ujęć teoretycznych właściwych socjolingwistyki wielojęzyczności i psychologii międzykulturowej (K_U08)
- student umie komunikować się ustnie i pisemnie w zakresie języka francuskiego i angielskiego na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (K_U09 )
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach, przygotowanie, znajomość literatury przedmiotu i aktywny udział w dyskusjach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze)
- tworzenie i wypełnianie kart pracy
- prezentacje wybranych zagadnień
- projekt badania wpisującego się w tematykę zajęć (zaprezentowany grupie)
- pisemny test semestralny lub ustne zaliczenie na koniec semestru (forma zaliczenia do wyboru)
Literatura
Literatura przedmiotu (wybór):
Boski Paweł (2022), Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa: PWN.
Forbes Hugh Donald (2019), Multiculturalism in Canada: Constructing a Model Multiculture with Multicultural Values (Recovering Political Philosophy), Palgrave Macmillan.
Grosjean François (1982), Life with two languages. An Introduction to Bilingualism, Cambridge, Massachusetts, London, England: Harvard University Press.
Grosjean François (1993), Le bilinguisme et le biculturalisme. Essai de définition, Tranel nr 19/1993, s. 13–41.
Grosjean François (2012) Bilingual. Life and reality, Cambridge, Massachusets, Londyn, Anglia: Harvard University Press.
Grosjean François (2015), Parler plusieurs langues. Le monde des bilingues, Paris: Albin Michel.
Hamers Josiane F., Blanc Michel (1983), Bilingualité et bilinguisme, Bruxelles: Pierre Mardaga.
Huston N. (2004), Nord perdu suivi de Douze France, Actes du Sud.
Sam David L., Berry John W. (red.) (2006), The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology, Cambridge: Cambridge University Press.
Zaninetti, Jean-Marc. « La francophonie est-elle menacée au Canada ? », Population & Avenir, vol. 711, no. 1, 2013, pp. 14-16.
Literatura piękna
Danielle Daniel (2022), The Daughters of the Deer, Random House Canada.
Joanna Gierak-Onoszko (2019), 27 śmierci Toby'ego Obeda, Wydawnictwo Dowody na Istnienie.
Annie Proulx (2017) Barkskins, Harper Collins: London.
Tanya Talaga (2023), Siedem opadłych piór. Rasizm, śmierć i brutalne prawdy o Kanadzie, Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.
Katarzyna Wężyk (2017), Kanada. Ulubiony kraj świata, Warszawa: Wydawnictwo Agora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: