Wstęp do literaturoznawstwa 3300-WdL-MSF-1-L
Zajęcia o charakterze konwersatorium mają na celu wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia teorii literatury i przygotowanie ich do samodzielnej analizy tekstów literackich. Obok zagadnień ogólnych, takich jak definicje literatury, sposób istnienia dzieła literackiego (Wellek, Warren, Ingarden), cechy języka literackiego, rodzaje i gatunki literackie, horyzont oczekiwań, polifoniczność i intertekstualność (Barthes, Genette), omawiane będą główne zagadnienia poetyki dotyczące poezji (formy wiersza, klasyfikacja strof, rym, figury stylistyczne), prozy (podstawowe elementy utworu epickiego – narrator, bohater, fabuła, kategorie czasu i przestrzeni, poziomy narracyjne, narracja/opis, teorie punktów widzenia) i dramatu (główne elementy utworu dramatycznego – fabuła, akcja, podział na akty, sceny, odsłony i obrazy, postacie dramatu, odmiany i funkcje dialogów i monologów, tekst dramatyczny, sytuacja dramatyczna).
Lektura i omówienie tekstów teoretycznych stanowić będą punkt wyjścia do analizy wybranych fragmentów najważniejszych dzieł literatury europejskiej.
W cyklu 2024L:
Zajęcia mają charakter konwersatoryjny, a ich celem jest wprowadzenie w podstawowe zagadnienia nauki o literaturze, ze szczególnym uwzględnieniem teorii literatury, historii literatury oraz krytyki literackiej. Istotą kursu jest zapoznanie osób studiujących z podstawowymi terminami i definicjami literaturoznawstwa, a także przygotowanie do samodzielnej analizy tekstów literackich. Obok zagadnień ogólnych, takich jak definicje literatury, sposób istnienia dzieła literackiego (Wellek, Warren, Ingarden), cechy języka literackiego, rodzaje i gatunki literackie, polifoniczność, czy intertekstualność, podczas zajęć omawiane będą również podstawowe zagadnienia poetyki. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01 Student zna i rozumie w podstawowym stopniu miejsce i znaczenie literaturoznawstwa oraz powiązania studiów filologicznych i kulturoznawczych z dyscyplinami nauk humanistycznych.
K_W06 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów literatury w perspektywie różnych podejść i szkół w ramach literaturoznawstwa.
K_U01 Student potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne właściwe dla literaturoznawstwa.
K_U08 Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z wybranych dziedzin nauki.
K_K05 Student jest gotów do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach, praca pisemna, test
Literatura
Literatura
B. Chrząstowska Bożena, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000.
T. Cieślikowska, W kręgu geonologii, intertekstualności, teorii sugestii, Warszawa, 1995
M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.
Korwin-Piotrowska, D., Poetyka. Przewodnik po świecie tekstów, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków, Antykwa, 1994.
H. Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1984.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa, PWN, 2005
T. Todorov, Poetyka, przeł. M.R. Mayenowa, Warszawa, Wiedza Powszechna, 1984.
W cyklu 2024L:
Awierincew S., Pochwała filologii, „Colloquia Litteraria” 2/2014. Benjamin W., Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty, red. Hubert Orłowski, tłum. Krystyna Krzemieniowa i inni, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1996. Burzyńska A., Markowski M. P., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2009. Chojnowski Z., Śmierć krytyki literackiej, czyli życie bez reguł, https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-37/artykul/smierc-krytyki-literackiej-czyli-zycie-bez-regul. Cieślikowska T., W kręgu geonologii, intertekstualności, teorii sugestii, Warszawa, 1995. Culler J., Teoria literatury, Warszawa 2002. Dybciak K., Istota i struktura krytyki literackiej, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 6 (48), 1979, s. 70-95. Filiciak M., Druk kontra piksele. Hipertekst w literaturze, w: Liternet. Literatura i internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002, s. 119-126. Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, Warszawa 1972. Hipertekst, w: Potrykus-Woźniak P., Słownik nowych gatunków i zjawisk literackich, Warszawa-Bielsko-Biała 2010, s. 74-77. Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1998. Iser W., Zmienne funkcje literatury, w: Odkrywanie modernizmu, pod red. R. Nycza, Kraków 1998, s. 345-368. Kaiser G., O dynamice gatunków literackich, „Pamiętnik Literacki” 1989, z. 2, s. 283-306. Korwin-Piotrowska D., Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011. Potrykus-Woźniak P., Słownik nowych gatunków i zjawisk literackich, Warszawa-Bielsko-Biała 2010. Skwarczyńska S., Miejsce teorii literatury wśród innych dyscyplin literaturoznawczych, w: tejże, W orbicie literatury, teatru, kultury naukowej, Warszawa 1985. Sławiński J., Funkcje krytyki literackiej, w: tegoż, Dzieło, język, tradycja, Warszawa 1974. Szczęsna E., Wprowadzenie do poetyki tekstu sieciowego, w: Tekst (w) sieci 1. Tekst, język, gatunki, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2009, s. 67-75. Wellek R., Warren A., Teoria literatury, Warszawa 1976. Winiecka E., Literackość w Sieci – literackość Sieci, w: tejże, Poszerzanie pola literackiego. Studia o literackości w Internecie, Kraków 2020, s. 39-61. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: