Wprowadzenie do dyplomacji i protokołu dyplomatycznego 3300-WdDiPD-SFK3-Z
Na zajęciach zostaną omówione następujące zagadnienia:
1.Wprowadzenie do problematyki dyplomacji i protokołu dyplomatycznego, w tym ze szczególnym naciskiem na wymiar międzykulturowy; historia dyplomacji i protokołu dyplomatycznego.
2.Służba cywilna, polityka zagraniczna, dyplomacja dwustronna i wielostronna, dyplomacja w organizacjach międzynarodowych.
3.Podstawy prawa międzynarodowego publicznego, negocjacje międzynarodowe, język dyplomacji.
4.Rola państw, organizacji międzynarodowych i innych podmiotów w stosunkach międzynarodowych, dyplomata a kultura, dyplomacja poszczególnych państw.
5.Zawód dyplomata: rola placówek dyplomatycznych i personelu dyplomatycznego; przywileje i immunitety.
6.Ewolucja dyplomacji, Klasyczne i nowe formy dyplomacji, dyplomacja wobec nowych technologii: dyplomacja cyfrowa, dyplomacja sportowa itd;
7. Dyplomacja publiczna, kulturalna i naukowa. Dyplomacja jako Soft power
8.Podstawy protokołu dyplomatycznego (cz. I), korespondencja dyplomatyczna, zasady precedencji
9.Protokół dyplomatyczny (cz.II), bilety wizytowe, zaproszenia; etykieta i netykieta dyplomatyczna; savoir-vivre, przyjęcia: formalne i nieformalne
10. Protokół dyplomatyczny (cz.III), protokół dyplomatyczny i dyplomacja a środowisko międzykulturowe
11.Teoria a praktyka: zajęcia praktyczne, rozwiązywanie praktycznych zadań.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W11 Student/ka zna i rozumie podstawowe instrumenty i mechanizmy dyplomacji oraz wybrane zagadnienia korespondencji i protokołu dyplomatycznego.
K_W12 Student/ka zna i rozumie znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności oraz rozumie wpływ kontekstu kulturowego na formy dyplomacji.
K_U05 Student/ka potrafi stosować zasady korespondencji, protokołu dyplomatycznego i savoir-vivre.
K_U07 Student/ka potrafi przygotować wystąpienia ustne i przedstawić własne poglądy w dyplomatyczny sposób.
K_U12 Student/ka potrafi współdziałać w grupie, w tym w kontekście międzykulturowym.
K_U14 Student/ka potrafi realizować potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju.
K_K03 Student/ka jest gotów/a do przyjęcia i promowania postawy otwartości wobec różnych kultur w duchu tolerancji i pluralizmu.
K_K04 Student jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy (70%), 15-minutowa prezentacja (30%), aktywność na zajęciach
Literatura
Główna:
1. T. Orłowski. (2010). Protokół dyplomatyczny. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
2. T. Orłowski. (2015). Protokół Dyplomatyczny. Między Tradycją a nowoczesnością. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
3. T. Orłowski. (2023). Praktyka dyplomatyczna, Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
4. W. Góralczyk, K. Karski, S. Sawicki. (2024). Prawo Międzynarodowe Publiczne w zarysie (wybrane rozdziały). Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
5. H. Kissinger. (2022). Dyplomacja, Warszawa: Bellona.
Dodatkowa:
1. B. Ociepka. (2013). Miękka siła i dyplomacja publiczna. Warszawa: Scholar.
2. M. Berger, E. van der Plas, C. Schneider, Ch. Huygens, N. Akrimi. (2008). Bride the Gap or Mind the Gap? Culture in Western – Arab Relations. The Hague: Netherlands Institute of International Relations.
3. S. Tzu, S. Pin. (2013). Sztuka Wojny. Warszawa: Helion.
4. T. Fletcher. (2017). The Naked Diplomat: Understanding Power and Politics in the Digital Age. Glasgow: William Collins.
5. A. Haigh. (2001). Co to jest dyplomacja kulturalna?. [w:] Międzynarodowe stosunki kulturalne. Wybór dokumentów i literatury, red. Cz. Lewandowski. Wrocław: Acta Universitatis Wratislaviensis, 2304.
6. R. Kuźniar. (2012). Polityka Zagraniczna III Rzeczypospolitej. Warszawa: Scholar.
7. W. Bolewski. (2007). Diplomacy and International Law in Globalized Relations, Berlin: Springer.
8. Wybrane dokumenty: Karta Narodów Zjednoczonych; Konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: