Konwersatorium literaturoznawczo-kulturowe w języku angielskim - Współczesne wyzwania społeczno-polityczne w Kanadzie 3300-WWSPK-SK-1-Z
Kurs stanowi przegląd najbardziej istotnych wyzwań kształtujących krajobraz społeczno-polityczny współczesnej Kanady. Zaprezentowane zostaną informacje niezbędne do zrozumienia kluczowych wydarzeń, zjawisk oraz procesów o charakterze politycznym, społecznym oraz gospodarczym, które miały i nadal mają wpływ na kulturę kanadyjską. Z jednej strony zdobyta wiedza ma dać studentom umiejętność wskazania i krytycznej analizy najważniejszych zagadnień ze sfery społeczno-politycznej, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia wielokulturowości w budowaniu tożsamości Kanadyjczyków, a z drugiej stanowić będzie niezbędną podstawę do lepszego zrozumienia tekstów literackich obszaru Kanady. Po ukończeniu zajęć uczestnicy uzyskają wiedzę i umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu nauk o polityce i administracji w kontekście kanadyjskim.
Organizacja kursu oparta na aktywnym uczestniczeniu w dyskusji umożliwi rozwój współpracy w grupie oraz ćwiczenie rozwiązywania problemów w dyskusji. Konieczność zapoznania się przed zajęciami z przygotowanymi przez prowadzącego materiałami da zaś możliwość ćwiczenia analizy tekstów naukowych i poznanie pojęć i metod badawczych właściwych dla nauk o polityce i administracji w zakresie studiów kanadyjskich.
Kurs podzielony jest na dwie części. W pierwszej ukazane zostaną zagadnienia ze sfery politycznej, a w drugiej wyzwania o charakterze społecznym. Ramowy program zajęć przedstawia się następująco:
I. Wyzwania o charakterze politycznym
1. Ewolucja systemu politycznego
2. Znaczenie regionalizmów
3. Przemiany gospodarki kanadyjskiej
4. Środowisko naturalne i ekologia
5. Polityka zagraniczna Kanady – fakty i mity
6. Wpływ USA na kształtowanie się tożsamości Kanady i Kanadyjczyków
7. Znaczenie Arktyki w kulturze Kanady
II. Wyzwania o charakterze społecznym
1. Ewolucja kanadyjskiego społeczeństwa
2. Współczesna dwujęzyczność i wielokulturowość
3. Pozostałe podziały społeczeństwa Kanady (religia, dochody, etc.)
4. Miejsce ludności rdzennej w Kanadzie
5. Prawa kobiet i mniejszości
6. Wybrane problemy kanadyjskich miast
7. Problemy współczesne
W cyklu 2023Z:
Patrz informacje o zajęciach niezależnie od cyklu. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych K_W01;
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską K_W03;
- w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności K_W05;
- w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich K_W06;
- w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej K_W09;
Student potrafi
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U02;
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w kontekście kanadyjskim K_U03;
- wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej K_U05;
- w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U06;
- w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w zakresie studiów kanadyjskich K_U07;
- stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U09;
- przygotowywać samodzielne prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego, w tym dokonywać właściwego doboru metod badawczych i literatury przedmiotu uwzględniającej wyniki najnowszych badań w kontekście kanadyjskim K_U11;
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych K_U12;
- przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13;
Student jest gotów do:
- uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych K_K03;
- wykorzystywania kompetencji literaturoznawczych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego K_K05;
- przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych K_K06;
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym K_K07;
- systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady K_K09;
- współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań K_K10
Kryteria oceniania
Studenci muszą uczestniczyć we wszystkich spotkaniach kursu. Istotnym elementem każdych zajęć będzie dyskusja oparta o wcześniejszą lekturę materiałów dostarczonych przez prowadzącego. Udział w dyskusjach stanowi 40% oceny końcowej. Każde ze spotkań będzie rozpoczynało się od zaprezentowania 3 bieżących wydarzeń z Kanady (politycznych, społecznych, kulturalnych, a nawet sportowych), co przełoży się na 10% oceny. Pozostałe 50% oceny końcowej stanowić będzie ocena z eseju do wybranego tematu badawczego związanego z tematyką zajęć.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
• Sauvé Virginia L., Sauvé Monique, Gateway to Canada, Toronto: Oxford University Press 1997.
• Discover Canada, https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/corporate/publications-manuals/discover-canada/read-online.html
• Essential Readings in Canadian Constitutional Politics, Christian Leuprecht, Peter H. Russel (eds), Toronto: University of Toronto Press, 2011.
• Canadian politics in the 21st century, Michael S. Whittington, Glen Williams (eds.). Scarborough, Ontario: Nelson Canada, 2000.
• Canadian Politics, J. Bickerton, A.-G. Gagnon (eds.), Peterborough, Ontario: Broadview Press Ltd., 2002.
• Contemporary Quebec: Selected Readings and Commentaries, M. D. Behiels, M. Hayday (eds), Montreal–Kingston: McGill--Queen’s University Press, 2011.
• Regionalism and party politics in Canada, Lisa Young, Keith Archer eds.), Don Mills, Ont. : Oxford University Press Canada, 2002.
• The Palgrave Handbook of Gender, Sexuality, and Canadian Politics, Manon Tremblay, Joanna Everitt (eds.), Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, 2020.
• The Palgrave Handbook of Canada in International Affairs, Robert W. Murray,Paul Gecelovsky (eds.), Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, 2021.
• The Oxford handbook of Canadian politics, John C Courtney, David E Smith (eds.), New York : Oxford University Press, 2010.
• J. Mcmenemy, The Language of Canadian Politics: A Guide to Important Terms and Concepts, Waterloo, Ontario: Wilfrid Laurier University Press, 2006.
• The Oxford Handbook of the Canadian Constitution, Oliver Peter; Macklem Patrick; Des Rosiers Nathalie (eds.), New York: Oxford University Press 2017.
• Jackson R. J., Jackson D., Politics in Canada. Culture, Institutions, Behaviour, and Public Policy, Toronto 2009.
• www.thecanadianencyclopedia.com
• www.cbc.ca
• www.macleans.ca
Do każdego z tematów zostaną przypisane obowiązkowe teksty, w większości wypadków będą to artykuły z czasopism naukowych. Przykład:
• I.7 – Arktyka - Jessica Shadian, In Search of an Identity Canada Looks North, "American Review of Canadian Studies", Vol. 37, Issue 3, 2007, 323-353, https://doi.org/10.1080/02722010709481806
W cyklu 2023Z:
Patrz informacje o zajęciach niezależnie od cyklu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: