Teoria literatury i metodologia badań literackich 3300-TLiMBL-SFK-3-Z
1) Hermeneutyka i fenomenologia
• Ingarden "O dziele literackim"
• Heidegger "Hölderlin i istota poezji"
2) Psychoanaliza
• Freud "Pisarz i fantazjowanie"
• Freud "Niesamowite"
• E.T.A. Hoffmann "Piaskun"
3) Formalizm rosyjski i wczesny strukturalizm
• Eichenbaum "Jak jest zrobiony „Płaszcz” Gogola"
• Jakobson "Poetyka w świetle językoznawstwa"
• Barthes "Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań"
4) Poststrukturalizm
• Barthes "Przyjemność tekstu" (fragmenty)
• Derrida "Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych"
• Kafka "Wyrok"
5) Feminizm/gender/queer/badania nad męskością
• Halberstam "Przedziwna sztuka porażki" (fragmenty)
• Sobolczyk "Przedziwna sztuka queerowania"
• Connell "Margines staje się centrum"
• Kafka "Wyrok"
6) Postkolonializm i zwrot afektywny
• Kołodziejczyk "Postkolonialny transfer na Europę Środkowowschodnią"
• Massumi "Autonomia afektu"
• "Kultura afektu – afekty w kulturze", Dauksza, Łebkowska, Nycz (red.) (fragmenty)
• Massumi "Przyszłe narodziny afektywnego faktu"
• Kleist "Zaręczyny w St. Domingo"
7) Posthumanizm
• Wolfe "Co to jest posthumanizm?"
• Mary Shelley "Frankenstein" (fragmenty)
• Olga Tokarczuk "Wizyta"
• Michel Houllebecq "Cząstki elementarne" (fragmenty)
• James Lovelock "Novacene lub Novozän" (nietłumaczone na polski)
8) Animal Studies i studia nad Zagładą
• Baratay "Inny punkt widzenia" (fragmenty)
• Piotr Krupiński „Dlaczego gęsi krzyczały?”. Zwierzęta i Zagłada w literaturze polskiej XX i XXI wieku
• John Maxwell Coetzee "Żywoty zwierząt" (fragmenty)
• Olga Tokarczuk "Zielone dzieci", "Transfugium"
9) Antropocen, antropogeniczne zmiany klimatu i ich narracje
• Pobłocki "Niewidzialny imperializm: kapitalizm a geneza antropocenu"
• Ubertowska "Natura u kresu (ekocyd). Podmiotowość po katastrofie"
• Amitav Ghosh "The Great Derangement, Die grosse Verblendung (nietłumaczone na polski) (fragmenty)
• Köck "Trylogia klimatyczna" (fragmenty)
• Jonathan Safran Foer "Jesteśmy klimatem" (fragmenty)
• Richard Powers "Zadziwienie" (fragmenty)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Student/ka zna i rozumie miejsce i znaczenie literaturoznawstwa oraz jego wieloaspektowe powiązania z innymi dyscyplinami nauk.
K_W06 Student/ka zna i rozumie metody analizy i różnorodność interpretacji tekstów literatury i kultury w perspektywie różnych podejść i szkół w ramach literaturoznawstwa.
K_W08 Student/ka zna i rozumie wieloaspektowe powiązania literatury z procesami historyczno-kulturowymi.
K_U02 Student/ka potrafi wykorzystać w badaniach podstawowe umiejętności obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór odpowiednich metod i narzędzi opracowanie i prezentację wyników, w literaturoznawstwie, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego.
K_U08 Student/ka potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z wybranych dziedzin nauki.
K_U11 Student/ka potrafi planować i organizować pracę własną oraz podejmować indywidualną inicjatywę.
K_U13 Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł.
K_K01 Student/ka jest gotów/a do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności.
Kryteria oceniania
1) aktywność na zajęciach (20% oceny końcowej) z uwzględnieniem przygotowania do zajęć, a także kultury dyskusji
2) esej: interpretacja wybranego tekstu literackiego za pomocą co najmniej jednej z omawianych teorii. Temat należy uzgodnić z osobą prowadzącą seminarium (40% oceny końcowej)
3) test końcowy sprawdzający podstawowe wiadomości dotyczące poszczególnych metod omawianych na zajęciach (40% oceny końcowej)
Wszystkie wymogi (1, 2 i 3) muszą zostać spełnione, brak aktywności w jednym lub więcej punktów skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.
Literatura
Literatura jest podana w spisie tematów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: