Socjolingwistyka: Szwajcaria i jej język 3300-SOCJOL-HEL-2-Z
Zajęcia są jednym z trzech modułów helwetologicznego bloku socjolingwistycznego. Celem kursu jest przybliżenie jego uczestnikom interakcji zachodzących między językiem włoskim a przestrzenią społeczną w Szwajcarii. Przedmiotem zainteresowania będzie zarówno perspektywa makro-socjolingwistyczna, a więc językowe aspekty społeczeństwa i ich przejawy (w tym polityka językowa i badania nad językiem), jak i mikro-socjolingwistyczna, czyli społeczny wymiar samego języka. Studenci podczas analizy korpusu włoskich tekstów powstałych w Szwajcarii w różnych kontekstach społecznych będą mieli możliwość przyjrzenia się różnym odmianom (funkcjonalnym, regionalnym, środowiskowym) i zastosowaniom języka. Język włoski Szwajcarów (l’italiano degli svizzeri) będzie, za Gaetanem Berruto, rozumiany jako włoskie odmiany regionalne używane w Ticino i Gryzonii, ale też włoski na terenie Szwajcarii jako drugi lub trzeci język oraz włoski Szwajcarów, którzy osiedlili się zagranicą.
Kurs łączy elementy wykładu z dyskusją oraz aktywnościami o charakterze praktycznym. Materiały poddawane wspólnej analizie będą obejmowały współczesne teksty źródłowe o charakterze użytkowym i artystycznym. Ważnym aspektem kursu jest zachęcenie jego uczestników do poznawania i śledzenia aktualnych badań nad językiem włoskim w Szwajcarii (przybliżenie projektów prowadzonych przez działające w Szwajcarii i we Włoszech instytucje zajmujące się opisem, kodyfikacją i promocją języka włoskiego).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student zna i rozumie w pogłębiony stopniu wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu socjolingwistyki.
UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi wykorzystać przyswojoną wiedzę z zakresu socjolingwistyki do formułowania własnych sądów i podstawowych hipotez badawczych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i odbieranych treści.
Kryteria oceniania
50% obecność i aktywny udział w zajęciach
25% zaliczenie testu końcowego
25% przygotowanie i zaprezentowanie międzygrupowego projektu podczas studenckiej konferencji podsumowującej zajęcia bloku socjolingwistycznego (socjolingwistyka niemiecka, włoska i francuska) organizowanej w Instytucie Germanistyki pod koniec semestru zimowego.
Literatura
Berruto G., Sociolinguistica dell’italiano contemporaneo, Carrocci, Roma 2012.
Bianconi S., Lingue di frontiera: una storia linguistica della Svizzera italiana dal Medioevo al Duemila, Edizioni Casagrande, Bellinzona 2005.
Cardona G.R., Introduzione alla sociolinguistica, UTET, Torino 2009.
Italiano per caso. Storie di italofonia nella Svizzera non italiana, red. Pini V. et al., Bellinzona 2016.
Leszczyńska K., Skowronek K., Socjologia języka/socjolingwistyka a społeczna analiza dyskursu. Perspektywa socjologa i językoznawcy [w:] „Socjolingwistyka” 24-25, s. 7-29.
Moretti B., red., La terza lingua. Aspetti dell’italiano in Svizzera agli inizi del terzo millennio, t. I-II, OLSI/Dadò, Locarno 2004.
Savoia S., Vitale E., Svizzionario, Edizioni Linguanostra, Bellinzona 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: