Seminarium magisterskie - Przestrzeń, język i tożsamość w literaturze quebeckiej / Geopoetyki frankokanadyjskie - dyskursy i estetyka 3300-SMG-F-SK-2-Z
I.: Celem seminarium jest zapoznanie Studentów z literaturą Quebecu i analizowanie wyłaniających się z niej opisów przestrzeni, tożsamości oraz użycia języka. Celem zajęć będzie odpowiedź na pytanie, w jaki sposób kategorie tożsamości, przestrzeni oraz język wpywają na siebie i wzajemnie się kształtują.
W pierwszej części zajęć Studenci zapoznają się z terminologią i metodologią niezbędną do zredagowania pracy magisterskiej, która będzie się wpisywać w temat seminarium. Studenci poznają główne założenia geokrytyki i geopoetyki oraz różne teorie dotyczące pojmowania tożsamości: tożsamość hybrydowa, tożsamość mozaikowa, tożsamość-kłącze, a także poznają pojęcie interkulturowości i transkulturowości. Zostaną im również przypomniane podstawowe zasady redagowania pracy naukowej (wyszukiwanie źródeł, tworzenie przypisów, itd.).
W drugiej części zajęć Studenci będą analizować wybrane utwory literackie. Analizy będą prowadzone przy użyciu omówionych wcześniej konceptów.
Wybrane tematy szczegółowe poruszane na zajęciach:
- Wpływ literatury Nowej Francji na tożsamość mieszkańców Quebecu (Jacques Cartier, Paul le Jeune)
- Język jako element konstrukcji tożsamości (William Chapman, Adolphe-Basile Routhier)
- Przestrzeń jako element wyróżniający (Arthur Buies)
- Poszukiwanie swojego miejsca (Suzanne Meloche)
- Inny a tożsamy (Gabrielle Roy, Monique Proulx)
- Literatura autochtonów a tożsamość quebecka (Eléonore Sioui, Jean Sioui, Maya Cousineau Mollen)
- Literatura migracyjna a tożsamość quebecka (Kim Thúy, Dany Laferrière, Abla Farhoud)
II: Zajęcia będą opierać się o metodologiczny i konceptualny aparat naukowy związany z geopoetyką, nurtem badawczym skupiającym się na relacji tekstu/autora do przestrzeni w różnorodnych ujęciach tego ostatniego terminu. W zakres tematyczny zajęć i prowadzonych analiz będą wchodziły takie zagadnienia jak:
- przestrzeń geograficzna i jej reprezentacja w tekstach literackich, z uwzględnieniem społeczno-politycznego kontekstu danego utworu,
- przestrzeń wyobrażona jako miejsce projekcji poglądów, przekonań czy dążeń ideologicznych i artystycznych jednostek i społeczeństw,
- przestrzeń realna i symboliczna (związana z pamięcią jednostkową czy zbiorową, tożsamością społeczną i pisarską)
- przestrzeń literacka (rozumiana jako miejsce czysto tekstualne (tekst jako przestrzeń), ale też społeczne (związane z życiem literackim na danym obszarze)
- doświadczenie miejsca i semiotyka miejsca i odzwierciedlenie tychże w literaturze franko-kanadyjskiej,
- przestrzeń miejska, przestrzeń Dalekiej Północy, przestrzeń peryferyjna i ich odzwierciedlenia w literaturze franko-kanadyjskiej,
- migracja, wygnanie, podróż w zestawieniu z osiadłością, kolonizacją osadniczą,
- przestrzeń jak obiekt pracy estetycznej/artystycznej jak również przedmiot dyskursu społeczno-kulturowego,
- geografia kulturowa i postkolonialna.
Wybrane utwory (lista przykładowa):
Jean, Michel. Kukum, Dépaysage, 2019
Larue Stéphane. Le Plongeur, Le Quartanier, 2016
La Rue, Monique. L’œil de Marquise, Éditions de Boréal, 2009
Lavoie, Marie-Renée, La petite et le vieux, Bibliothèque québécoise, 2010
Eseje (lista przykładowa):
Micone, Marco. On ne nait pas Québécois, on le devient. Delbousso Éditeur, 2021.
Nepveu, Pierre. Géographies du pays proche. Poète et citoyen dans un Québec pluriel. Éditions du Boréal, 2022.
W oparciu o pogłębioną refleksję metodologiczną i estetyczną, uczestnicy seminarium będą wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego w celu przygotowania pracy magisterskiej w drodze samodzielnej pracy badawczej pod opieką prowadzącego.
W cyklu 2023Z:
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych (K_W01), posługuje się na poziomie rozszerzonym terminologią z zakresu literaturoznawstwa, zwłaszcza z zakresu geokrytyki, imagologii oraz literatury migracyjnej (K_W02). Student zna również i rozumie współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską (K_W03); w pogłębionym stopniu zna i rozumie sytuację językową w Kanadzie oraz czynniki, które ją ukształtowały (K_W04), wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich (K_W06), wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej Kanady (K_W07), a także wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej w Kanadzie (K_W09).
Student potrafi korzystać z różnych źródeł, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U01); samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego (K_U02); podejmuje samodzielne działania w ramach rozwoju intelektualnego, zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U04); wykorzystuje nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej (K_U05). Ponadto Student w stopniu pogłębionym wykorzystuje we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego (K_U06); stosuje w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa (K_U07). Student potrafi merytorycznie argumentować w języku francuskim z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów (K_U08), stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego (K_U09).
Student potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii Kanady (K_U10) oraz krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych (K_U12) w celu samodzielnego przygotowywania pracy pisemnej z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U11). Dla celów przedstawienia wyników swoich prac, Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych (K_U13), posługując się językiem francuskim na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U14);
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów kanadyjskich (K_K01), uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów (K_K02), uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych (K_K03),przeprowadzania samooceny, a także przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K04). Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym (K_K06), do przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K07) oraz systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady (K_K08). Ponad to, Student jest gotów do współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań (K_K09) i wypełniania zobowiązań społecznych, będąc świadomym sensu aktywności obywatelskiej (K_K10).
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składa się 1) obecność (dwie nieobecności na semestr bez konsekwencji), 2) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych tekstów, wypełnianie „fiches de lecture”), 3) aktywny udział w zajęciach oraz
I semestr – projekt/prezentacja i test
II semestr – projekt/prezentacja, test, plan pracy
III semestr – pierwszy rozdział pracy
IV semestr – gotowa praca magisterska
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura przedmiotu:
BIRON, M., DUMONT, Fr., NARDOUT-LAFARGE, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007.
COLLOT, M. Pour une géographie littéraire, Paris, Corti, 2014.
GATTI, M., Littérature amérindienne du Québec : écrits de langue française, Québec, BQ, 2006.
GREIF, H.-J., OUELLET, Fr., La littérature québécoise, 1960-2000, Québec, L'Instant même, 2004 .
LAROCHE, M., Le Miracle de la métamorphose : essai sur les littératures du Québec et d'Haïti, Montréal, Éditions du Jour, 1970.
MAILHOT, M., La littérature québécoise depuis ses origines : essai, Montréal, Typo, 2003.
MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001
HAMEL, R. (dir.) Panorama de la littérature québécoise contemporaine, Montréal, Guérin, 1997. 822 pages
DIAGNE, I., LUSEBRINK, H-J., (dir), Cultures médiatiques et intermédialité dans les littératures sénégalaises. Enjeux culturels et écritures littéraires, de l’époque coloniale à la postmodernité, Paris, L’Harmattan, 2020.
LUSEBRINK, H-J., MOUSSA, S. (dir), Dialogues interculturels à l’époque coloniale et postcoloniale. Représentations littéraires et culturelles. Orient, Maghreb et Afrique Occidentale (de 1830 à nos jours), Paris, Éditions Kimé, 2019.
RYBICKA, E. Geopoetyka: przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków, Universitas, 2014.
WESTPHAL, B. (dir), La Géocritique mode d’emploi, Limoges, PULIM, 2000.
WHITE, K. Le Plateau de l'albatros: Introduction à la géopoétique, Marseille, Le mot et le reste, 2018
W cyklu 2023Z:
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Dyżur: wtorek, godz. 10-11 (stacjonarnie lub zdalnie – link zostanie przesłany po wcześniejszym umówieniu) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: