Seminarium magisterskie - Przestrzeń a tożsamość. Literatura i malarstwo Quebecu (podejście intermedialne i międzykulturowe) / Geopoetyki frankokanadyjskie - dyskursy i estetyka 3300-SMG-F-SK-1-Z
I. Celem seminarium jest zapoznanie Studentów z literaturą i malarstwem Quebecu i analizowanie przedstawienia w nich dwóch dominujących tematów: tożsamości i przestrzeni. Analizy będą prowadzone z dwóch perspektyw: intermedialnej i międzykulturowej.
W pierwszej części zajęć Studenci zapoznają się z terminologią i metodologią niezbędną do zredagowania pracy magisterskiej, która będzie się wpisywać w temat seminarium. Studenci poznają główne założenia geokrytyki i geopoetyki oraz różne teorie dotyczące pojmowania tożsamości: tożsamość hybrydowa, tożsamość mozaikowa, tożsamość-kłącze, a także poznają pojęcie intermedialności i międzykulturowości. Zostaną im również przypomniane podstawowe zasady redagowania pracy naukowej (wyszukiwanie źródeł, tworzenie przypisów, itd.).
W drugiej części zajęć Studenci będą analizować wybrane utwory literackie (oraz wybrane obrazy), w których ważna jest kwestia tożsamości i/lub przestrzeni. Analizy będą również prowadzone przy wykorzystaniu kategorii międzykulturowości i intermedialności. Pozwolą one Studentom zobaczyć, w jaki sposób dzieła literackie (i malarskie) wpływały na dzieje kultury Quebecu i kształtowanie się świadomości kulturowej.
Szczegółowa lista omawianych utworów będzie podawana Studentom na początku każdego semestru.
II. Zajęcia będą opierać się o metodologiczny i konceptualny aparat naukowy związany z geopoetyką, nurtem badawczym skupiającym się na relacji tekstu/autora do przestrzeni w różnorodnych ujęciach tego ostatniego terminu. W zakres tematyczny zajęć i prowadzonych analiz będą wchodziły takie zagadnienia jak:
- przestrzeń geograficzna i jej reprezentacja w tekstach literackich, z uwzględnieniem społeczno-politycznego kontekstu danego utworu,
- przestrzeń wyobrażona jako miejsce projekcji poglądów, przekonań czy dążeń ideologicznych i artystycznych jednostek i społeczeństw,
- przestrzeń realna i symboliczna (związana z pamięcią jednostkową czy zbiorową, tożsamością społeczną i pisarską)
- przestrzeń literacka (rozumiana jako miejsce czysto tekstualne (tekst jako przestrzeń), ale też społeczne (związane z życiem literackim na danym obszarze)
- doświadczenie miejsca i semiotyka miejsca i odzwierciedlenie tychże w literaturze franko-kanadyjskiej,
- przestrzeń miejska, przestrzeń Dalekiej Północy, przestrzeń peryferyjna i ich odzwierciedlenia w literaturze franko-kanadyjskiej,
- migracja, wygnanie, podróż w zestawieniu z osiadłością, kolonizacją osadniczą,
- przestrzeń jak obiekt pracy estetycznej/artystycznej jak również przedmiot dyskursu społeczno-kulturowego,
- geografia kulturowa i postkolonialna.
W oparciu o pogłębioną refleksję metodologiczną i estetyczną, uczestnicy seminarium będą wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego w celu przygotowania pracy magisterskiej w drodze samodzielnej pracy badawczej pod opieką prowadzącego.
W cyklu 2023Z:
Studenci rozwijają badania nad wybranym zagadnieniem dotyczącym literatury i kultury kanadyjskiej. Doskonalą narzędzia metodologiczne oraz omawiają z prowadzącym praktyczne kwestie związane z pisaniem pracy dyplomowej oraz dokumentowaniem źródeł. Seminarium kładzie szczególny nacisk na kompetencje w zakresie etyki pracy akademickiej i oceny rzetelności źródeł. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych (K_W01), posługuje się na poziomie rozszerzonym terminologią z zakresu literaturoznawstwa, zwłaszcza z zakresu geokrytyki, imagologii oraz literatury migracyjnej (K_W02). Student zna również i rozumie współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską (K_W03); w pogłębionym stopniu zna i rozumie sytuację językową w Kanadzie oraz czynniki, które ją ukształtowały (K_W04), wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich (K_W06), wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej Kanady (K_W07), a także wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej w Kanadzie (K_W09).
Student potrafi korzystać z różnych źródeł, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U01); samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego (K_U02); podejmuje samodzielne działania w ramach rozwoju intelektualnego, zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U04); wykorzystuje nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej (K_U05). Ponad to Student w stopniu pogłębionym wykorzystuje we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego (K_U06); stosuje w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa (K_U07). Student potrafi merytorycznie argumentować w języku francuskim z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów (K_U08), stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego (K_U09).
Student potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii Kanady (K_U10) oraz krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych (K_U12) w celu samodzielnego przygotowywania pracy pisemnej z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U11). Dla celów przedstawienia wyników swoich prac, Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych (K_U13), posługując się językiem francuskim na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U14);
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów kanadyjskich (K_K01), uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów (K_K02), uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych (K_K03),przeprowadzania samooceny, a także przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K04). Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym (K_K06), do przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K07) oraz systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady (K_K08). Ponad to, Student jest gotów do współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań (K_K09) i wypełniania zobowiązań społecznych, będąc świadomym sensu aktywności obywatelskiej (K_K10).
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składa się 1) obecność (dwie nieobecności na semestr bez konsekwencji), 2) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych tekstów, wypełnianie „fiches de lecture”), 3) aktywny udział w zajęciach oraz
I semestr – projekt/prezentacja i test
II semestr – projekt/prezentacja, test, plan pracy
III semestr – pierwszy rozdział pracy
IV semestr – gotowa praca magisterska
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
BIRON, M., DUMONT, Fr., NARDOUT-LAFARGE, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007.
COLLOT, M. Pour une géographie littéraire, Paris, Corti, 2014.
GATTI, M., Littérature amérindienne du Québec : écrits de langue française, Québec, BQ, 2006.
GREIF, H.-J., OUELLET, Fr., La littérature québécoise, 1960-2000, Québec, L'Instant même, 2004 .
LAROCHE, M., Le Miracle de la métamorphose : essai sur les littératures du Québec et d'Haïti, Montréal, Éditions du Jour, 1970.
MAILHOT, M., La littérature québécoise depuis ses origines : essai, Montréal, Typo, 2003.
MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001
HAMEL, R. (dir.) Panorama de la littérature québécoise contemporaine, Montréal, Guérin, 1997. 822 pages
DIAGNE, I., LUSEBRINK, H-J., (dir), Cultures médiatiques et intermédialité dans les littératures sénégalaises. Enjeux culturels et écritures littéraires, de l’époque coloniale à la postmodernité, Paris, L’Harmattan, 2020.
LUSEBRINK, H-J., MOUSSA, S. (dir), Dialogues interculturels à l’époque coloniale et postcoloniale. Représentations littéraires et culturelles. Orient, Maghreb et Afrique Occidentale (de 1830 à nos jours), Paris, Éditions Kimé, 2019.
RYBICKA, E. Geopoetyka: przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków, Universitas, 2014.
WESTPHAL, B. (dir), La Géocritique mode d’emploi, Limoges, PULIM, 2000.
WHITE, K. Le Plateau de l'albatros: Introduction à la géopoétique, Marseille, Le mot et le reste, 2018
W cyklu 2023Z:
1. DUVICQ, N., Histoire de la littérature inuite du Nunavik, Gatineau, Presses de l'Université du Québec, 2019. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Dyżur: wtorek, 10.-11.00 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: