Seminarium magisterskie - Przestrzeń a tożsamość. Literatura i malarstwo Quebecu (podejście intermedialne i międzykulturowe) / Geopoetyki frankokanadyjskie - dyskursy i estetyka 3300-SMG-F-SK-1-L
I. Celem seminarium jest zapoznanie Studentów z literaturą i malarstwem Quebecu i analizowanie przedstawienia w nich dwóch dominujących tematów: tożsamości i przestrzeni. Analizy będą prowadzone z dwóch perspektyw: intermedialnej i międzykulturowej.
W pierwszej części zajęć Studenci zapoznają się z terminologią i metodologią niezbędną do zredagowania pracy magisterskiej, która będzie się wpisywać w temat seminarium. Studenci poznają główne założenia geokrytyki i geopoetyki oraz różne teorie dotyczące pojmowania tożsamości: tożsamość hybrydowa, tożsamość mozaikowa, tożsamość-kłącze, a także poznają pojęcie intermedialności i międzykulturowości. Zostaną im również przypomniane podstawowe zasady redagowania pracy naukowej (wyszukiwanie źródeł, tworzenie przypisów, itd.).
W drugiej części zajęć Studenci będą analizować wybrane utwory literackie (oraz wybrane obrazy), w których ważna jest kwestia tożsamości i/lub przestrzeni. Analizy będą również prowadzone przy wykorzystaniu kategorii międzykulturowości i intermedialności. Pozwolą one Studentom zobaczyć, w jaki sposób dzieła literackie (i malarskie) wpływały na dzieje kultury Quebecu i kształtowanie się świadomości kulturowej.
Szczegółowa lista omawianych utworów będzie podawana Studentom na początku każdego semestru.
II. Zajęcia będą opierać się o metodologiczny i konceptualny aparat naukowy związany z geopoetyką, nurtem badawczym skupiającym się na relacji tekstu/autora do przestrzeni w różnorodnych ujęciach tego ostatniego terminu. W zakres tematyczny zajęć i prowadzonych analiz będą wchodziły takie zagadnienia jak:
- przestrzeń geograficzna i jej reprezentacja w tekstach literackich, z uwzględnieniem społeczno-politycznego kontekstu danego utworu,
- przestrzeń wyobrażona jako miejsce projekcji poglądów, przekonań czy dążeń ideologicznych i artystycznych jednostek i społeczeństw,
- przestrzeń realna i symboliczna (związana z pamięcią jednostkową czy zbiorową, tożsamością społeczną i pisarską)
- przestrzeń literacka (rozumiana jako miejsce czysto tekstualne (tekst jako przestrzeń), ale też społeczne (związane z życiem literackim na danym obszarze)
- doświadczenie miejsca i semiotyka miejsca i odzwierciedlenie tychże w literaturze franko-kanadyjskiej,
- przestrzeń miejska, przestrzeń Dalekiej Północy, przestrzeń peryferyjna i ich odzwierciedlenia w literaturze franko-kanadyjskiej,
- migracja, wygnanie, podróż w zestawieniu z osiadłością, kolonizacją osadniczą,
- przestrzeń jak obiekt pracy estetycznej/artystycznej jak również przedmiot dyskursu społeczno-kulturowego,
- geografia kulturowa i postkolonialna.
W oparciu o pogłębioną refleksję metodologiczną i estetyczną, uczestnicy seminarium będą wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego w celu przygotowania pracy magisterskiej w drodze samodzielnej pracy badawczej pod opieką pr
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych K_W01;
- na poziomie rozszerzonym terminologię, metodologię i stan badań z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla studiów kanadyjskich K_W02;
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską K_W03;
- w pogłębionym stopniu sytuację językową w Kanadzie oraz czynniki, które ją ukształtowały K_W04
- w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich K_W06;
- w pogłębionym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej Kanady K_W07
- w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej K_W09;
- w pogłębionym stopniu rozwój historyczny systemu politycznego Kanady (miejsce i rolę Kanady w polityce zagranicznej, zarówno z perspektywy historycznej, jak i współczesnych interesów polityczno-ekonomicznych) K_W12
Student potrafi:
korzystać z różnych źródeł, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego K_U01;
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U02;
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w kontekście kanadyjskim K_U03;
podejmować autonomiczne działania w ramach rozwoju intelektualnego, zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_U04;
wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej K_U05;
w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U06;
w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w zakresie studiów kanadyjskich K_U07:
merytorycznie argumentować w języku angielskim i francuskim z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów K_U08;
stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U09;
przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii Kanady K_U10;
przygotowywać samodzielne prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego, w tym dokonywać właściwego doboru metod badawczych i literatury przedmiotu uwzględniającej wyniki najnowszych badań w kontekście kanadyjskim K_U11;
przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych K_U12;
przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13;
posługiwać się językiem angielskim i francuskim na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego K_U14;
przeprowadzić pogłębioną analizę zjawisk społecznych i politycznych współczesnej Kanady z wykorzystywaniem wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o polityce i administracji K_U15;
Student jest gotów do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów kanadyjskich K_K01;
uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów K_K02;
uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych K_K03;
przeprowadzania samooceny, będąc świadomym potrzeby dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych K_K04;
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym K_K06;
przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego K_K07;
systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady K_K08;
współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań K_K09;
wypełniania zobowiązań społecznych, będąc świadomy
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składa się 1) obecność (dwie nieobecności na semestr bez konsekwencji), 2) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych tekstów, wypełnianie „fiches de lecture”), 3) aktywny udział w zajęciach oraz
I semestr – projekt/prezentacja i test
II semestr – projekt/prezentacja, test, plan pracy
III semestr – pierwszy rozdział pracy
IV semestr – gotowa praca magisterska
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
BIRON, M., DUMONT, Fr., NARDOUT-LAFARGE, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007.
COLLOT, M. Pour une géographie littéraire, Paris, Corti, 2014.
GATTI, M., Littérature amérindienne du Québec : écrits de langue française, Québec, BQ, 2006.
GREIF, H.-J., OUELLET, Fr., La littérature québécoise, 1960-2000, Québec, L'Instant même, 2004 .
LAROCHE, M., Le Miracle de la métamorphose : essai sur les littératures du Québec et d'Haïti, Montréal, Éditions du Jour, 1970.
MAILHOT, M., La littérature québécoise depuis ses origines : essai, Montréal, Typo, 2003.
MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001
HAMEL, R. (dir.) Panorama de la littérature québécoise contemporaine, Montréal, Guérin, 1997. 822 pages
DIAGNE, I., LUSEBRINK, H-J., (dir), Cultures médiatiques et intermédialité dans les littératures sénégalaises. Enjeux culturels et écritures littéraires, de l’époque coloniale à la postmodernité, Paris, L’Harmattan, 2020.
LUSEBRINK, H-J., MOUSSA, S. (dir), Dialogues interculturels à l’époque coloniale et postcoloniale. Représentations littéraires et culturelles. Orient, Maghreb et Afrique Occidentale (de 1830 à nos jours), Paris, Éditions Kimé, 2019.
RYBICKA, E. Geopoetyka: przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków, Universitas, 2014.
WESTPHAL, B. (dir), La Géocritique mode d’emploi, Limoges, PULIM, 2000.
WHITE, K. Le Plateau de l'albatros: Introduction à la géopoétique, Marseille, Le mot et le reste, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: