Seminarium licencjackie 3300-SL-4-SFK-Z
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do sporządzenia pracy licencjackiej z zakresu badań kulturoznawczych i literaturoznawczych.
Na zajęciach poruszone zostaną następujące tematy:
- prezentacja szkół badawczych w zakresie nauk humanistycznych;
- zapoznanie studentów z rozwiązaniami teoretyczno-metodologicznymi w zakresie literaturoznawstwa i dziedzin pokrewnych;
- wykształcenie umiejętności przygotowywania i pisania tekstu naukowego o rozbudowanej strukturze (rozprawy licencjackiej);
- kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki badawczej z perspektywy różnych orientacji poznawczych;
- rozwijanie kompetencji poznawczych w zakresie analizowania materiału empirycznego w ujęciu ilościowym i jakościowym oraz w aspekcie porównawczym;
- przygotowanie pracy licencjackiej zgodnie ze standardami pisarstwa naukowego.
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do sporządzenia pracy licencjackiej z zakresu badań kulturoznawczych i literaturoznawczych. Główne założenia: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Student/ka zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk humanistycznych oraz wieloaspektowe powiązania literaturoznawstwa oraz nauk o kulturze i religii z dyscyplinami nauk humanistycznych
K_W05 Student/ka zna i rozumie wielowymiarowe powiązania kulturoznawstwa z literaturoznawstwem i językoznawstwem
K_W13 Student/ka zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_U01 Student/ka potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne właściwe dla literaturoznawstwa oraz nauk o kulturze i religii
K_U02 Student/ka potrafi wykorzystać w badaniach podstawowe umiejętności obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór odpowiednich metod i narzędzi opracowanie i prezentację wyników, w literaturoznawstwie i naukach o kulturze i religii, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U06 Student/ka potrafi przygotować pracę pisemną z zastosowaniem metodologii właściwej dla literaturoznawstwa i/lub nauk o kulturze i religii
K_U11 Student/ka potrafi planować i organizować pracę własną oraz podejmować indywidualną inicjatywę
K_U14 Student/ka potrafi realizować potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju
K_K01 Student/ka jest gotów/a do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności
K_K04 Student/ka jest gotów/a do przestrzegania zasad etyki zawodowej
Literatura
Wilhelm Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych [1910], tłum. E. Paczkowska-Łagowska, Gdańsk 2004. Stąd: Przeżycie i rozumienie.
Karl Popper, Logika odkrycia naukowego [1934, 1959], tłum. U. Niklas, Warszawa 1977. Stąd: Wstęp do logiki nauki.
Hans Georg-Gadamer, Prawda i metoda [1960], tłum. B. Baran, Warszawa 2004. Stąd: Podniesienie dziejowości rozumienia do roli zasady hermeneutycznej.
Thomas Kuhn [1962], Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Warszawa 2001, stąd: Wstęp. O rolę dla historii; Skutki rewolucji.
Paul Feyerabend, Przeciw metodzie [1975], tłum. S. Wiertlewski, Wrocław 2001. Stąd: Indeks analityczny będący zarysem głównej tezy.
Pelc Jerzy, Myśli o języku humanistyki, w: Język współczesnej humanistyki, red. J. Pelc, Warszawa 2000
Jakobson Roman, Problemy poetyki [1921], w: Teoria badań literackich za granicą : antologia. T. 2, Od przełomu antypozytywistycznego do roku 1945. Cz. 3, Kraków 1986
Ingarden Roman, Formy poznawania dzieła literackiego, „Pamiętnik Literacki” 1936
Skwarczyńska Stefania, Przedmiot, metoda i zadania teorii literatury, „Pamiętnik Literacki” 1938
Markiewicz Henryk, O falsyfikowaniu interpretacji literackich, w: „Pamiętnik Literacki” 1996, z. 1
Markowski Michał Paweł, Interpretacja i literatura, w: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2002
Nycz Ryszard, Od teorii nowoczesnej do poetyki doświadczenia, w: „Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje”, red. R. Nycz, T. Walas, Kraków 2012
II. Books for comparative methodology
T. Bilczewski (red.), Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia, Kraków 2010 (wybór).
D. Ďurišin, Podstawowe typy związków i zależności literackich, przeł. J. Baluch, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3.
E. Kasperski, Związki literackie, intertekstualność i literatura powszechna, [w:] tegoż, Literatura i różnorodność. Teoria literatury w sytuacji ponowoczesności, Warszawa 1996.
E. Kasperski, Kategorie komparatystyki, Warszawa 2010
W cyklu 2024Z:
Wilhelm Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych [1910], tłum. E. Paczkowska-Łagowska, Gdańsk 2004. Stąd: Przeżycie i rozumienie. Markiewicz Henryk, O falsyfikowaniu interpretacji literackich, w: „Pamiętnik Literacki” 1996, z. 1 Nycz Ryszard, Od teorii nowoczesnej do poetyki doświadczenia, w: „Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje”, red. R. Nycz, T. Walas, Kraków 2012 |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
---------- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: