Realioznawstwo włoskiego obszaru językowego 3300-RWOJ-MSF-1-ZIP
Zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom dotyczącym kultury i społeczeństwa współczesnych Włoch. W ramach kursu omówione zostaną przede wszystkim wybrane aspekty włoskiego obszaru językowego, m.in. kulturowe i dialektalne zróżnicowanie włoskich regionów, historyczne i kulturowe uwarunkowania tożsamości narodowej Włochów oraz relacje między południem a północą kraju. Kolejne spotkania przybliżą takie wątki realio- i kulturoznawcze, jak:
- przemiany społeczne, polityczne i obyczajowe we Włoszech od drugiej połowy XX wieku po dzień dzisiejszy;
- rozwój przemysłowy w powojennej Italii, boom gospodarczy, konsumpcjonizm i społeczeństwo dobrobytu;
- społeczeństwo włoskie XX i XXI wieku w twórczości wybranych włoskich pisarzy, intelektualistów i filmowców (m.in. P.P. Pasolini, U. Eco, E. Ferrante, A. Rohrwacher);
- realia współczesnych Włoch: miasto a prowincja, północ a południe, wspólnota narodowa a patriotyzmy lokalne, nowoczesność a tradycja;
- tradycja literacka i artystyczna Italii a włoska tożsamość;
- włoska kultura popularna, m.in. telewizja, radio, muzyka rozrywkowa, prasa, komiks;
- relacje między kulturą popularną a kulturą wyższą;
- istotna rola odegrana przez mass media, a szczególnie telewizję, w umacnianiu włoskiej tożsamości narodowej i językowej w drugiej połowie XX wieku;
- włoskie stereotypy narodowe i regionalne w mediach i w życiu codziennym; dialekty i italiano regionale
- wyzwania, jakie w Italii XXI wieku stawia społeczeństwo multietniczne; migracja Włochów do innych państw
- problemy Włoch współczesnych: prawa kobiet i kobietobójstwo, prawa pracownicze i problemy rynku pracy, turystyfikacja, katastrofy naturalne
- język włoski poza Włochami: Szwajcaria, San Marino i nie tylko.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09 Student/ka zna i rozumie wieloaspektowe powiązania literatury włoskiej z procesami historyczno-kulturowymi włoskiego obszaru językowego.
K_W10 Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane wydarzenia z historii włoskiego obszaru językowego oraz istotne aspekty i realia jego kultury.
K_U14 Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł.
K_K04 Student/ka jest gotów/a do dbałości o zachowanie włoskiego dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
- wykład interaktywny
- pogadanka (dyskusja kierowana)
- praca w grupach/metoda problemowa
- odwrócona klasa.
Literatura
1. Calmanti C. e P., Appuntamento a... (Folklore, tradizioni, gastronomia delle regioni italiane), Perugia 2000.
2. Ciofalo G., Infiniti anni Ottanta. TV, cultura e società alle origini del nostro presente, Milano, 2011.
3. Colombo F., Il paese leggero. Gli italiani e i media tra contestazione e riflusso, Roma-Bari 2008.
4. Forgacs D., Gundle S., Cultura di massa e società italiana. 1936-1954, Bologna 2010.
5. L'amore non uccide. Femminicidio e discorso pubblico: cronaca, tribunali, politiche, a cura di Pina Lalli, Bologna 2021.
6. Menduini E., Televisione e società italiana 1975-2000, Milano 2002.
7. Additional source texts and popular science publications, as well as the lecturer's own materials.
Items not available in the library will be made available by the lecturer.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: