Konwersatorium literaturoznawczo-kulturowe w języku francuskim - Québec i tzw. Trzeci świat 3300-QTŚ-SK-1-Z
Zajęcia będą mieć na celu prześledzenie dyskursywnych i estetycznych powiązań między Quebekiem i tzw. Trzecim Swiatem od lat 1960 do dziś.
W centrum zainteresowania będą takie zagadnienia jak definiowanie się współczesnej tożsamości kulturowej Quebecu poprzez nawiązania do kultur i literatur Południa (Haiti, Antyle, Algieria, Senegal), obecność pisarstwa krajów karaibskich i afrykańskich w Quebecu (na poziomie recepcji, ale też mechanizmów rynku książki), a także przedstawienia krajów Południa w literaturze Quebeku.
W cyklu 2023Z:
Patrz informacje o zajęciach niezależnie od cyklu. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych K_W01;
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską K_W03;
- w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności K_W05;
- w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich K_W06;
- w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej K_W09;
Student potrafi
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U02;
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w kontekście kanadyjskim K_U03;
- wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej K_U05;
- w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U06;
- w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w zakresie studiów kanadyjskich K_U07;
- stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U09;
- przygotowywać samodzielne prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego, w tym dokonywać właściwego doboru metod badawczych i literatury przedmiotu uwzględniającej wyniki najnowszych badań w kontekście kanadyjskim K_U11;
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych K_U12;
- przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13;
Student jest gotów do:
- uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych K_K03;
- wykorzystywania kompetencji literaturoznawczych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego K_K05;
- przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych K_K06;
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym K_K07;
- systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady K_K09;
- współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań K_K10
Kryteria oceniania
Obecność, przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach, praca semestralna.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Lista skrócona:
Biron, M., Dumont, Fr., Nardout-Lafarge, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007.
Bourdon Y., Lamarre J., Histoire du Québec : une société nord-américaine, Québec, Beauchemin, 1998.
Grzybowska, A. i Laliberté, R., Québec connais-tu ?, Québec, Presses de l’Université du Québec, 2014
Micone, M. On ne naît pas Québécois, on le devient, Delbousso éditeur, 2021.
Mills, Sean. The Empire Within: Postcolonial thought and political activism in Sixties Montreal. McGill-Queen’s University Press, 2010.
Nepveu, P. Géographies du pays proche: Poète et citoyen dans un Québec pluriel, Montréal, Boréal, 2022
― A Place in the Sun: Haiti, Haitians and the Remaking of Quebec. McGill-Queen’s University Press, 2016.
Vallières, P. Les nègres blancs d'Amérique, Montreal, Editions Parti pris, 1968.
Voltaire, Frantz and Péan, Stanley. “Contributions dans le secteur de la culture.” Samuel Pierre, ed. Ces Québécois venus d’Haïti : contribution de la communauté haïtienne à l’édification du Québec moderne. Presses Internationales Polytechniques, 2007, pp. 351-395.
W cyklu 2023Z:
Patrz informacje o zajęciach niezależnie od cyklu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: