Literatura (niemieckojęzyczna) 3300-LNIE-HEL1-L
Wprowadzenie (2h)
Wprowadzenie w tematykę zajęć, omówienie kwestii organizacyjnych
oraz zasad zaliczenia przedmiotu
Teoria literatury – założenia podstawowe
Współczesne tendencje w badaniach nad literaturą – wprowadzenie
Literatura szwajcarska czy literatury Szwajcarii (2h)
Literatura a kultura
Literatura a język
Literatura/y Szwajcarii a wielokulturowość i wielojęzyczność
Literatura a tożsamość (narodowa)
Literatura Szwajcarii w II połowie XX wieku (6h)
Literatura jako narzędzie krytyki społecznej
Literatura jako sumienie
Niemieckojęzyczna literatura Szwajcarii wobec literatury Niemiec oraz
Austrii
Max Frisch a pojęcia ‘ojczyzny’ oraz ‘tożsamości’
Friedrich Dürrenmatt jako autor i malarz, literatura a sztuka
Paul Nizon a peryferyjność literatury Szwajcarii; Diskurs in der Enge
Hugo Loetscher a kwestia języka
Adolf Muschg i jego twórczość
Peter Bichsel i jego twórczość
Współczesna literatura Szwajcarii (12h)
Seksualność, miłość i ciało w twórczości Lukasa Bärfussa
Lukas Bärfuss a kwestia samostanowienia
Zoë Jenny a represyjność relacji z matką
Fleur Jaeggy a pojęcie krzywdy
Peter Stamm i fenomen powieści Agnes
Samotność w powieści Die Hochhausspringerin Julii von Lucadou
Poezja szwajcarska - poezja Szwajcarii (2h)
Poezja a kontekst narodowy
Poezja a kwestia tożsamości
Szwajcarska literatura dziecięca (2h)
Dziecko jako szczególny czytelnik
Rola ilustracji w literaturze dla dzieci
Najważniejsze nurty w szwajcarskiej literaturze dziecięcej
Polityka wydawnicza szwajcarskich wydawców w obszarze książek dla
dzieci
Rynek wydawniczy w Szwajcarii (2h)
Charakterystyka specyfiki szwajcarskiego rynku wydawniczego
Najważniejsze tendencje na szwajcarskm rynku wydawniczym
Polityka kulturalna a literatura
Najważniejsze wydarzenia i nagrody literackie
Prezentacja projektów zaliczeniowych (2h)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student:
Wiedza
- zna i rozumie rozwój historyczny literatury niemieckojęzycznej części
Szwajcarii
- zna i posługuje się siatką pojęć z zakresu badań nad literaturą
- zna i rozumie współczesne tendencje w badaniach nad literaturą Szwajcarii
Umiejętności
- umie wskazać najważniejsze nazwiska, fakty oraz tendencje
w obszarze niemieckojęzycznej literatury Szwajcarii oraz osadzić je
w szerszym kontekście społecznym
- potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe, zjawiska i procesy
zachodzące w literaturze Szwajcarii w XX i XXI wieku
-Postawy
- współpracuje z grupą przy realizacji powierzonych zadań - opracowywanie
referatu/ prezentacji lub praca na zajęciach
- krytycznie ocenia własną wiedzę i odbierane treści, w tym współczesne
tendencje w literaturze Szwajcarii
- jest gotów do systematycznego śledzenia współczesnych zjawisk
zachodzących w obszarze literatury Szwajcarii
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium uzależnione jest od spełnienia poniższych
kryteriów:
1. Obecność na zajęciach
2. Bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach. Premiowany udział w
dyskusji
3. Pisemna praca zaliczeniowa przygotowana w formie zdalnej
Literatura
Arnold, Heinz Ludwig (Hrgs.): Text+Kritik. Sonderband: Literatur in
der Schweiz, IX/98, München 1998.
– Bänziger, Hans: Frisch und Dürrenmatt. Materialien und Kommentare,
Tübingen 1987.
– Bärfuss, Lukas: Koala, Wrocław 2017.
– Bärfuss, Lukas: Seksualne neurozy naszych rodziców, Kraków 2006.
– Bärfuss, Lukas: Alices Reise in die Schweiz / Die Probe / Amygdala.
Stücke, 2007.
– Bärfuss, Lukas: Krieg und Liebe. Essays, Göttingen 2018.
– Bärfuss, Lukas: Stil und Mora. Essays, Göttingen 2015.
– Benedict, Ruth: Wzory kultury, Warszawa 2002.
– Bokszański, Zbigniew: Tożsamosci zbiorowe, Warszawa 2007.
– Borkowska, Grażyna / Sikorska, Krytyka feministyczna. Siostra teorii i
historii literatury, Warszawa 2010.
– Calgari, Guido: Die vier Literaturen der Schweiz, Freiburg im Breisgau
1966.
– Cavigeli, Franz / Schläpfer Beat: Zierkelexistenzen. Die doppelte Heimet
derc Schweizer Literatur. Ein Gespräch mit Peter von Matt, in: Swiss
made
– Czechowska, Justyna / Kramek-Klicka (pod red.), Anna: Ta sama
Europa? Inna literatura?, Warszawa 2010.
– Famula, Marta: Naukowcy i ich odpowiedzialność za własne czyny w
dramacie szwajcarskim. Fizyk Moebius Friedricha Dürrenmatta i medyk
Gustav Srom Lukasa Bärfussa, [w:] Sidowska, Karolina / Wąsik,
Monika (pod red.): Ze szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XX i
XXI wieku, Łódź 2019.
– Frisch, Max: Schweiz als Heimat. Schweiz als Heimat? Versuche über
50 Jahre, Frankfurt am Main 1991
– Jaeggy, Fleur: Gniew niebios, Warszawa 1999.
– Jenny, Zoe: Kwietny pył, 1999.
– Kamm, Martina / Spoerri, Bettina (u.a.): Diskurse in die Weite.
Kosmopolitische Räume in den Literaturen der Schweiz, Zürich 2010.
– Kłosowska, Antonina: Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 1996.
– Kosacka, Małgorzata / Małecki, Robert (pod.red.): Szanse i wyzwania
współczesnych badań nad Szwajcarią, Warszawa 2015.
– Loetscher, Hugo: How Many Languages Does Man Need, New York
1982.
– Lucadou von, Julia: Die Hochhausspringerin, Berlin 2018.
– Pogonowska, Barbara: Konanie i śmierć w sztuce Lukasa Baerfussa
„Alices Reise in die Schweiz”, [w:] Sidowska, Karolina / Wąsik,
Monika (pod red.): Ze szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XX i
XXI wieku, Łódź 2019.
– Reinacher, Pia: Je Suisee, München 2013.
– Sidowska, Karolina / Wąsik, Monika (pod red.): Ze szczytów Alp…
Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku, Łódź 2019.
– Stamm, Peter: Agnes, XXX
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: