Literatura (francuskojęzyczna) 3300-LF1-HEL-Z
O szwajcarskiej literaturze francuskojęzycznej można mówić na różne sposoby. Można opierać się na faktach i w nich wybierać to, co się wydaje najbardziej charakterystyczne i wartościowe, proponując w ten sposób coś w rodzaju antologii. Można podchodzić do materiału wedle utrwalonej logiki chronologicznej, proponując historię zjawisk literackich w tej części kraju. Można jeszcze skupić się na najbardziej znane utwory i nazwiska, starając się wyjaśnić w jakim kontekście się pojawiły. I jeszcze inaczej, i jeszcze inaczej...
Proponuję nieco inne podejście opierające się nie tyle na dość problematycznym pojęciu "literatury", co na szerszym zagadnieniu "kultury literackiej", postrzeganej jako rodzaj przyswojonego przez dane społeczeństwo dziedzictwa literackiego, rodzimego lub obcego, które generuje praktyki i narzuca postawy pisarskie. Pod tym światłem powędrujemy po epokach, zjawiskach, pojęciach jak i po faktach, które pozwalają dostrzec specyficznych uwarunkowań powstawania i odbierania literatury na tym malutkim terytorium, liczącym zaledwie tyle mieszkańców ile aglomeracja warszawska.
Lista (otwarta) omawianych zagadnień: historia i kultura — geografia fizyczna, mentalna i symboliczna — Kwestie wyznaniowe —Od helwetyzmu do przemysłu turystycznego — instytucje literackie, najbardziej znani autorzy oraz najbardziej znane dzieła dostępne dla czytelnika polskiego.
Zajęcia będą składały się z elementów wykładu, wprowadzającego kontekst historyczno-kulturowy oraz literacki, który to kontekst będzie prezentował w odpowiednim świetle najważniejszych autorów i wybrane dzieła. Drugim składnikiem będzie dyskusja nad wybranymi tekstami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonych zajęciach student będzie potrafił wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla helwetologii, w odniesieniu do zagadnień poruszonych i omawianych na zajęciach.
Kryteria oceniania
Podczas ewaluacji osiągnięć słuchaczy wykładowca będzie brał pod uwagę następujące aspekty:
- regularne uczestnictwo w zajęciach - warunek sine qua non zaliczenia. Jeżeli ten warunek jest niespełniony, zaliczenie nie będzie możliwe. Dopuszczone są maksymalnie 3 nieobecności podczas semestru
- wyniki testów napisanych podczas semestru - przewidziano co najmniej 2 testy z omawianych zagadnień oraz z zadanych lektur.
- osoby, które nie będą przygotowane do zajęć od 3 do 4 razy, otrzymają ocenę końcową obniżoną o 20%
- osoby, które nie będą przygotowane do zajęć 5 i więcej razy nie otrzymają oceny pozytywnej w I terminie i w celu uzyskania zaliczenia będą proszone o wykonanie pracy dodatkowej, oprócz oczywiście uzyskania pozytywnego wyniku z testów cząstkowych.
- osoby wyróżniające się aktywnością podczas zajęć otrzymają ocenę podwyższoną o maksymalnie 20%
Literatura
Lista lektur i bibliografia do przedmiotu zostaną podane studentom przez wykładowcę podczas pierwszych spotkań
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: