Literatura amerykańska - wykład 3300-LAW-SFK-3-Z
Zajęcia mają charakter historycznego przeglądu literatury amerykańskiej w kontekście najważniejszych wydarzeń historycznych, takich jak wojna o niepodległość i uchwalenie konstytucji, wojna secesyjna, Wielki Kryzys, I i II Wojna Światowa czy wojna w Wietnamie. Zaczynamy od tekstów literackich i przykładów literatury oralnej z czasów kolonialnych, następnie kolejno omawiamy Amerykański Renesans, realizm i naturalizm, modernizm, literaturę wojenną oraz najważniejsze nurty literackie po II Wojnie Światowej, aż po eksperymenty postmodernizmu i literaturę 21 wieku. Podczas wykładów przyglądamy się najważniejszym wątkom literatury amerykańskiej takim jak indywidualizm, amerykański sen, poleganie na sobie, motyw drogi czy zdobywania "dzikiego" zachodu, konsumpcjonizm, myśl kontrkulturowa czy rozwijająca się od 19 wieku świadomość ekologiczna. Szczegółowe omówienia konkretnych tekstów pozwalają dogłębnie zrozumieć ewolucję myśli i kultury Stanów Zjednoczonych także w ich aspekcie politycznym. Materiał do dyskusji uporządkowany jest chronologicznie. Przed każdym wykładem studenci czytają wybrane teksty (proza, poezja, dramat, esej).
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Student/ka zna i rozumie miejsce i znaczenie literatury amerykańskiej w dorobku literaturoznawstwa.
K_W02 Student/ka zna i rozumie w sposób usystematyzowany historię literatury amerykańskiej, zjawiska z zakresu literatury i ich wielopłaszczyznowy wpływ na rozwój teorii literatury.
K_W03 Student/ka zna i rozumie specjalistyczną terminologię i metodologię, właściwą dla angielskiego literaturoznawstwa.
K_W08 Student/ka zna i rozumie wieloaspektowe powiązania literatury amerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi.
K_U01 Student/ka potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne właściwe dla literaturoznawstwa angielskiego.
K_U02 Student/ka potrafi wykorzystać w badaniach podstawowe umiejętności obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór odpowiednich metod i narzędzi opracowanie i prezentację wyników, w literaturoznawstwie, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego.
K_U03 Student/ka potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje tekstów literatury amerykańskiej, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem specjalistycznej terminologii i właściwych metod.
K_K04 Student/ka jest gotów/a do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
K_K05 Student/ka jest gotów/a do dbałości o zachowanie amerykańskiego dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (60%)
Aktywność na zajęciach (40%)
Dozwolone nieobecności - 3
Literatura
Wybrane teksty literackie:
Jonathan Edwards, "Sinners in the Hands of an Angry God" (1941)
Benjamin Franklin, "Autobiography" (1793)
Ralph Waldo Amerson, "Self-Reliance" (1841)
Henry David Thoreau, "Walden" (1954)
Edgar Allan Poe, selected stories
Nathaniel Hawthorne, "The House of the Seven Gables, A Romance" (1951)
Herman Melville, "Bartleby the Scrivener" (from: "The Piazza Tales", 1956)
Henry James, "The Turn of the Screw" (1898)
Djuna Barnes, "Nightwood" (1936)
William Faulkner, "As I Lay Dying" (1930)
Joseph Heller, "Catch 22" (1961)
Toni Morrison, "Sula" (1973)
Thomas Pynchon, "The Crying of Lot 49" (1966)
Jeff Vandermeer, "The Annihilation" (2014)
Wybrane omówienia:
Reynolds, David S. "Beneath the American Renaissance" (Harvard University Press, 1988)
Gilbert, Sandra M.; and Susan Gubar eds., "Shakespeare's Sisters. Feminist Essays on Women Poets" (Indiana University Press, 1979)
Steinman, Lisa. "Made in America: Science, Technology and American Modernist Poets" (Yale University Press, 1987)
Grauerholz, James; and Ira Silverberg eds., "Word Wirus. The William Burroughs Reader" (New York: Grove Press, 1998)
Rankine, Claudia; and Lisa Sewell, eds. "American poets in the 21st Century. The New Poetics" (Wesleyan University Press, 2007)
Keller, Lynn, "Recomposing Poetics: North American Poetry of the Self-Conscious Anthropocene" (University of Virginia Press, 2017)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: