Literatura amerykańska - ćwiczenia 3300-LAC-SFK-3-Z
Zajęcia mają charakter historycznego przeglądu literatury amerykańskiej od najwcześniejszych form literackich (narracyjnych i poetyckich) w czasach kolonialnych po najważniejsze zjawiska w pisarstwie Stanów Zjednoczonych ostatnich lat. Materiał do dyskusji uporządkowany jest chronologicznie. Przed każdymi zajęciami studenci czytają wybrane teksty literackie. Uważne omówienia poszczególnych tekstów pozwalają na dogłębne zrozumienie ewolucji myśli i kultury amerykańskiej także w kontekście polityki, rozwoju technologicznego czy, w ostatnich dekadach, kryzysu ekologicznego i zmiany klimatu.
Ćwiczenia omawiają następujące tematy: ustna tradycja pierwszych narodów, purytanizm, oświecenie, transcendentalizm, proza XIX wieku, poezja XIX wieku, realizm, naturalizm, proza modernistyczna, poezja modernistyczna, proza powojenna, poezja po 1945 roku, dramat, postmodernizm, pisarstwo etniczne.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Student/ka zna i rozumie miejsce i znaczenie literatury amerykańskiej w dorobku literaturoznawstwa.
K_W03 Student/ka zna i rozumie specjalistyczną terminologię i metodologię właściwą dla literaturoznawstwa angielskiego obszaru językowego.
K_W06 Student/ka zna i rozumie metody analizy i różnorodność interpretacji tekstów literatury i kultury amerykańskiej w perspektywie różnych podejść i szkół w ramach literaturoznawstwa.
K_W08 Student/ka zna i rozumie wieloaspektowe powiązania literatury amerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi.
K_U01 Student/ka potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne właściwe dla literaturoznawstwa angielskiego.
K_U02 Student/ka potrafi wykorzystać w badaniach podstawowe umiejętności obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór odpowiednich metod i narzędzi opracowanie i prezentację wyników, w literaturoznawstwie, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego.
K_U03 Student/ka potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje tekstów literatury amerykańskiej; umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem specjalistycznej terminologii i właściwych metod.
K_K04 Student/ka jest gotów/a do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
K_K05 Student/ka jest gotów/a do dbałości o zachowanie amerykańskiego dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Test (60%) aktywność na zajęciach (40%), dozwolone nieobecności - 3
Literatura
Wybrane teksty literackie:
Jonathan Edwards, "Sinners in the Hands of an Angry God" (1941)
Benjamin Franklin, "Autobiography" (1793)
Ralph Waldo Amerson, "Self-Reliance" (1841)
Henry David Thoreau, "Walden" (1954)
Edgar Allan Poe, selected stories
Nathaniel Hawthorne, "The House of the Seven Gables, A Romance" (1951)
Herman Melville, "Bartleby the Scrivener" (from: "The Piazza Tales", 1956)
Henry James, "The Turn of the Screw" (1898)
Djuna Barnes, "Nightwood" (1936)
William Faulkner, "As I Lay Dying" (1930)
Joseph Heller, "Catch 22" (1961)
Toni Morrison, "Sula" (1973)
Thomas Pynchon, "The Crying of Lot 49" (1966)
Jeff Vandermeer, "The Annihilation" (2014)
Wybrane omówienia:
Reynolds, David S. "Beneath the American Renaissance" (Harvard University Press, 1988)
Gilbert, Sandra M.; and Susan Gubar eds., "Shakespeare's Sisters. Feminist Essays on Women Poets" (Indiana University Press, 1979)
Steinman, Lisa. "Made in America: Science, Technology and American Modernist Poets" (Yale University Press, 1987)
Grauerholz, James; and Ira Silverberg eds., "Word Wirus. The William Burroughs Reader" (New York: Grove Press, 1998)
Rankine, Claudia; and Lisa Sewell, eds. "American poets in the 21st Century. The New Poetics" (Wesleyan University Press, 2007)
Keller, Lynn, "Recomposing Poetics: North American Poetry of the Self-Conscious Anthropocene" (University of Virginia Press, 2017)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: