Kultura (włoskojęzyczna) 3300-KW1-HEL-Z
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z rozmaitymi aspektami kultury włoskojęzycznej części Szwajcarii, ze szczególnym uwzględnieniem jej specyfiki społeczno-kulturowej i historycznej. Program zajęć skupia się na szczegółowej analizie wybranych tematów, obejmujących między innymi:
• tradycje i obyczaje, w tym elementy folkloru oraz zwyczaje religijne;
• praktyki kulinarne;
• unikatowe cechy językowe charakterystyczne dla regionu;
• wybrane zagadnienia związane ze sztuką i kulturą artystyczną;
• geografię regionu, najważniejsze miasta;
• specyfikę kultury popularnej wraz z funkcjonowaniem mediów (m. in. radia, telewizji oraz prasy), które kształtują, a zarazem odzwierciedlają tożsamość społeczności włoskojęzycznej;
• kwestie społeczno-polityczne, takie jak migracje, sytuacja mniejszości narodowych, problematyka tożsamości kulturowej oraz analiza stereotypów dotyczących tej części Szwajcarii.
Koncepcja zajęć zakłada nie tylko poznanie teoretycznych aspektów kultury, lecz także rozwijanie kompetencji w zakresie samodzielnej obserwacji, krytycznej analizy oraz refleksji nad współczesnymi wydarzeniami i zjawiskami społecznymi, które odgrywają rolę w przestrzeni publicznej włoskojęzycznej Szwajcarii.
Podczas zajęć prezentowane będą różnorodne materiały (zarówno tekstowe jak i multimedialne), które posłużą jako punkt wyjścia do dalszej dyskusji na wybrane tematy.
Zajęcia oferują Studentom możliwość pracy zespołowej, w trakcie której realizować będą własne projekty badawcze. Wspólne analizowanie zagadnień badawczych dotyczących współczesnych przejawów kultury oraz tożsamości w kantonie Ticino i części Gryzonii umożliwi rozwój kompetencji analitycznych, umiejętności krytycznego myślenia oraz efektywnej komunikacji interpersonalnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu helwetologii, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy na temat współczesnej kultury Szwajcarii włoskojęzycznej
- główne tendencje rozwojowe związane z helwetologią, w szczególności te dotyczące kultury Szwajcarii włoskojęzycznej
- fundamentalne dylematy i problemy współczesnej cywilizacji
Umiejętności:
absolwent potrafi:
- wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez:
• właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywać oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji
• dobór i stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
• przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi
- komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
- współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach
Kompetencje społeczne:
absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i odbieranych treści
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemów.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie kursu składają się następujące elementy:
25% oceny - ocena ciągła pracy studenta, bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności
25% oceny - przygotowanie i przedstawienie podczas zajęć projektu na wybrany temat
50% oceny - przystąpienie do końcowego pisemnego testu, złożonego z części teoretycznej i praktycznej
Obecność na zajęciach jest warunkiem dopuszczenia do zaliczenia. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w trakcie semestru. W przypadku nieobecności student zobowiązany jest przedstawić prowadzącej zwolnienie lekarskie nie później niż w terminie 14 dni od zakończenia zwolnienia.
Egzamin pisemny - skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
D. Bonini, S. Bottani, A. Pedroli, R. Ritter, F. Zambelloni (red.), Il Meraviglioso. Leggende, fiabe e favole ticinesi, t. 1, t..2, t. 3, t. 4, Armando Dadò Editore, Locarno 1990-1993.
R. Ceschi (red.), Storia del Cantone Ticino. L’Ottocento e il Novecento, Casagrande, Bellinzona 2015.
L. Dosch, Arte e paesaggio nei Grigioni. Pittura e architettura nell’Ottocento e nel Novecento, Casagrande, Bellinzona 2005.
S. Franscini, La Svizzera Italiana, red. V. Gilardoni, Casagrande, Bellinzona 1987.
M. Gaggini Fontana, Un’ora per voi. Storia di una tv senza frontiere, Casagrande, Bellinzona 2008.
S. Gerotto, Svizzera, il Mulino, Bologna 2011.
E. Halter (red.), Gli italiani in Svizzera. Un secolo di emigrazione, Casagande, Bellinzona 2004.
Identità nella globalità. Le sfide della Svizzera italiana, red. O. Mazzoleni e R. Ratti, Giampiero Casagrande Editore, Milano-Lugano 2009.
P. Hugger (red.), La Svizzera. Vita e cultura popolare, Casagrande, Bellinzona 1992.
P. Lepori, Il teatro nella Svizzera italiana. La generazione dei fondatori (1932-1987), Casagrande, Bellinzona 2008.
S. Martinoni, L’architettura nel Ticino del primo Novecento. Tradizione e modernità, Casagrande, Bellinzona 2008.
A. Nessi, Rabbia di vento. Un ritratto della Svizzera italiana attraverso scritti e testimonianze, Casagrande, Bellinzona 1986.
G. Orelli, Svizzera Italiana, Editrice La Scuola, Brescia 1986.
E. R. Papa, Storia della Svizzera. Dall’antichità a oggi, origini e sviluppo del federalismo elvetico, Giunti, Firenze-Milano 2018.
D. de Rougemont, La Svizzera - Storia di un popolo felice, Armando Dadò editore, Locarno 1998.
O. Scharpf, Lo chalet e altri miti svizzeri, Gabriele Capelli Editore, Mendrisio 2010.
Società di storia dell'arte in Svizzera (red)., Guida d’arte della Svizzera italiana, Casagrande, Bellinzona 2007.
C. Sonderegger, C. Brazzola (red.), Presenze d’arte nella Svizzera italiana 1840-1960, Casagrande, Bellinzona 2015.
i inne teksty kultury, teksty krytyczne, teksty dotyczące zagadnień teoretycznych oraz materiały autorskie udostępnione lub wskazane przez prowadzącą podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: