Krajoznawstwo niemieckiego obszaru językowego 3300-KNOJ-SFK-2-Z
Landeskunde to wstęp do wiedzy o kulturze niemieckiego obszaru językowego. Na zajęciach omawiamy regionalne różnice kulturowe Niemiec, analizujemy wybrane wydarzenia historyczne, które miały wpływ na kształtowanie się "niemieckości" oraz poznajemy specyfikę niemieckiego systemu politycznego.
Sahne, Rahm und Obers - dlaczego "śmietana" nosi inną nazwę w Szwajcarii, Austrii i Niemczech? Co się kryje za pojęciami Eidgenosse, Berliner Schnauze i Wiener Blond?
Na zajęciach stworzymy słownik kulturoznawczy niemieckiego obszaru kulturowego, nauczymy się poprawnie używać nazw własnych, a także poznamy geografię i tradycje regionalne niemieckiego obszaru językowego.
Materiał szkoleniowy stanowią krótkie formy tekstowe, filmowe i muzyczne.
Wszystkie materiały do ćwiczeń i teksty zostaną podane na zajęciach i zamieszczane online na classroom grupy.
Rodzaj przedmiotu
seminaria monograficzne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W08 Student/ka zna i rozumie wieloaspektowe powiązania literatury i tekstów kultury z procesami historyczno-kulturowymi.
K_W09 Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane wydarzenia z historii Niemiec oraz istotne aspekty i realia ich kultur, w tym aspekty geograficzne, polityczne i dotyczące wiedzy o społeczeństwie.
K_U02 Student/ka potrafi wykorzystać w badaniach podstawowe umiejętności obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór odpowiednich metod i narzędzi opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego.
K_U03 Student/ka potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje tekstów dotyczących niemieckiej kultury, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem specjalistycznej terminologii i właściwych metod.
K_U12 Student/ka potrafi współdziałać w grupie, w tym w kontekście międzykulturowym.
K_K01 Student/ka jest gotów/a do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności.
K_K02 Student/ka jest gotów/a do uczestnictwa w niemieckej i polskiej kulturze korzystając z różnych form i mediów.
Kryteria oceniania
prezentacja 20%
praca indywidualna 30%
test 30%
aktywność na zajęciach 20%
dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności
Literatura
Sabine Schmidt, Karin Schmidt, Erinnerungsorte - Deutsche Geschichte im DaF-Unterricht, Cornelsen 2008.
Atlas zur deutschen Alltagssprache, Liege Universite, Universität Salzburg, projekt online.
Planet Schule, Staats Klar, filmy: der Bundespräsident, der Bundestag, die Bundesregierung, der Bundesrat, das Bundesverassungsgericht, SWR WDR 2009,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: