Komunikacja międzykulturowa w dyplomacji i administracji publicznej 3300-KMwDiA-S-ZIPszl
Celem kształcenia jest poszerzenie i wzmocnienie kompetencji zawodowych studenta oraz przygotowanie go zarówno do zaistnienia na wielokulturowym rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru dyplomacji oraz administracji publicznej, jak i prowadzenia badań naukowych. W szczególności:
• pogłębienie umiejętności językowych w zakresie języka angielskiego ze szczególnym uwzględnieniem języka oficjalnego, języka akademickiego, języka z zakresu stosunków międzynarodowych, prawa oraz wielokulturowości;
• poszerzenie wiedzy w zakresie dyplomacji, stosunków międzynarodowych, aktualnej sytuacji geopolitycznej na świecie, wielokulturowości i komunikacji międzykulturowej;
• wprowadzenie w obszar praktycznego udziału w różnych formach oficjalnych spotkań, ze szczególnym uwzględnieniem kontaktów dyplomatycznych;
• wzmocnienie kompetencji miękkich;
• wykształcenie kompetencji interkulturowych;
• przygotowanie do świadomego funkcjonowania w środowisku wielokulturowym;
• zaszczepienie woli samokształcenia i świadomości konieczności ustawicznego samodoskonalenia.
Po ukończeniu szkoły letniej absolwent ma uporządkowaną wiedzę z zakresu aktualnej sytuacji geopolitycznej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w regionie, wiedzę z zakresu protokołu dyplomatycznego, wiedzę z zakresu teorii i praktyki wielokulturowości oraz świadomość kompleksowej natury pracy w zespole wielokulturowym. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych oraz przeprowadzić ich analizę i interpretację. Posiada umiejętność swobodnego posługiwania się językiem angielskim w zespole wielokulturowym zarówno w sytuacjach zawodowych, jak i towarzyskich. Chętnie współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Uczestnicy szkoły wypełnią na początku formularz aplikacyjny, dzięki któremu formalnie rozpoczną udział w procesie identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. Formularz dostarczy niezbędnych, podstawowych informacji pozwalających kandydatom zapoznać się z istotą kompetencji, którymi już dysponują i których poszukują uczestnicząc w szkole.
Na zakończenie szkoły uczestnicy wypełnią kartę bilansu kompetencji. Na podstawie karty bilansu kompetencji kandydat otrzyma informacje zwrotne dotyczące kompetencji, których nabycie było celem szkoły.
Kryteria oceniania
Warunkiem ukończenia szkoły letniej są:
• aktywne uczestnictwo w zajęciach (możliwe 6h dydaktycznych nieobecności),
• uzyskanie pozytywnego wyniku testu podsumowującego wiedzę i umiejętności uczestników kursu.
Literatura
1. LITERATURA PRZEDMIOTU OBLIGATORYJNA
– Baney J., Komunikacja interpersonalna, Warszawa 2009.
– Benedict R., Wzory kultury, Warszawa 2002.
– Latour B.: Sztuka komunikacji, Kraków 2007.
– Ociepka B., Komunikowanie międzynarodowe, Wrocław 2002.
– Szwed R., Tożsamość a obcość kulturowa, Lublin 2003.
– Orłowski T., Protokół dyplomatyczny: między tradycją a nowoczesnością, Warszawa 2015
– Orłowski T., Polski protokół dyplomatyczny w stulecie odzyskania niepodległości, Polski Przegląd Dyplomatyczny, nr 1/2019
– Feltham R., Diplomatic Handbook, Leiden 2004, rozdz. Protocol and Procedure.
– Barrett M.: Interculturalism and multiculturalism: Concepts and controversies. In M. Barrett (Ed.), Interculturalism and Multiculturalism: Similarities and Differences (pp.15-41). Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2013.
– Th. H. Eriksen, Introduction: Comparison and Context, in: Small places, large issues. An Introduction to Social and Cultural Anthropology, Pluto Press 2001, pp.1-8.
– 7. Ch. Joppke, Multiculturalism and Immigration, Theory and Society, Vol. 25, No. 4 (Aug., 1996), pp. 449-500.
– R.C. Feenstra/ A.M. Taylor, International Economics, New York 2008.
2. LITERATURA PRZEDMIOTU ZALECANA
– Kim, Young Yun: Ideology, Identity, and Intercultural Communication: An Analysis of Differing Academic Conceptions of Cultural Identity, „Journal of InterculturalCommunication Research”, 36:3, s. 237-253.
– Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
– Sztompka P., Socjologia, Kraków 2007.
– Latour B.,: Sztuka komunikacji, Kraków 2007.
– Baumann Z., Ponowoczesne wzory osobowe, [w:] Studia socjologiczne, 2(129), 1993, s. 7–31.
– Witek E., Komunikacja wizerunkowa: nowoczesne narzędzia, Wrocław 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: