Komunikacja międzykulturowa 3300-KMK-SFK-2-L
Kurs komunikacji międzykulturowej oferuje interdyscyplinarne podejście do komunikacji, czerpiąc z wiedzy z zakresu językoznawstwa, nauk o kulturze i religii, psychologii i antropologii. Przedstawia dane z różnych języków w celu zilustrowania zjawisk kulturowych i psychologicznych. W czasie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
1) Czym jest kultura i jak wpływa na język
2) Bariery w komunikacji
3) Komunikacja a psychologia
4) Język wolny od uprzedzeń
5) Komunikacja nakierowana na odbiorcę
6) Pozytywny wydźwięk komunikacji
7) Anatomia kodu dyplomatycznego
8) Teorie antropologiczne dotyczące różnic kulturowych
9) Różnice kulturowe w mediach
10) Ekspresja emocji w różnych kulturach
11) Język ciała w różnych kulturach
12) Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych
13) Sztuka negocjacji i mediacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K_W01 miejsce i znaczenie komunikacji międzykulturowej oraz wieloaspektowe powiązania językoznawstwa oraz nauk o kulturze i religii z psychologią i antropologią
K_W10 funkcje języka w złożonych procesach komunikacji społecznej i międzykulturowej
K_W12 znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności
K_W15 możliwości praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów
Student potrafi:
K_U01 zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne właściwe dla językoznawstwa oraz nauk o kulturze i religii
K_U07 przygotować wystąpienia ustne i przedstawić własne poglądy
K_U08 porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z wybranych dziedzin nauki
K_U11 planować i organizować pracę własną oraz podejmować indywidualną inicjatywę
K_U12 współdziałać w grupie, w tym w kontekście międzykulturowym
K_U14 realizować potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia kursu jest test środkowosemestralny (30%), zaliczenie ustne pod koniec semestru (40%) i 2 prace domowe w ramach aktywności na zajęciach (30%).
W czasie kursu dopuszczalne są 2 nieobecności. Nieobecność na testach wymaga usprawiedliwienia, jeśli student chciałby podejść do poprawy. Nieobecność nie zwalnia z konieczności terminowego oddania prac.
Literatura
Bowe, H, K Martin, and Mann, H. (2014) Communication across cultures: Mutual understanding in a global world. (Second Edition). Cambridge: Cambridge University Press.
Dignen, B. (2011). Communicating across cultures. Cambridge: CUP.
Guffey, M.E. & Loewy, D. (2010). Essentials of Business Communication. South-Western: Cengage Learning.
Hall E. (1990). Understanding Cultural Differences. Yarmouth.
Hofstede, G. (2010). Cultures and Organizations. New York: McGraw-Hill.
Karsznicki, K. (2017). Sztuka dyplomacji i komunikacji w świecie wielokulturowym. Warszawa: Difin.
Meyer, Erin (2015). The Culture Map. Decoding how people think, lead, and get things done across cultures, New York: Public Affairs.
Patton, B., Stone, D. and Heen, S. (2021) Difficult Conversations: How to Discuss What Matters Most. New York: Penguin books.
Schein, E. (2012). What is Culture. In M. Godwyn & J. H. Gittell (Eds.), Sociology of organizations: Structures and relationships (pp. 311–314). SAGE.
Materiały własne wykładowcy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: