Kultura (francuskojęzyczna) 3300-KFRA-HEL1-L
Konwersatorium jest wprowadzeniem do studiów nad współczesną Szwajcarią romańską i w szczególności dotyczy jej problemów kulturowych, gospodarczych i społecznych. Zajęcia będą łączyły krytyczną lekturę literatury przedmiotu, dyskusje, analizę materiałów audiowizualnych i prezentacje.
Planowany zakres tematyczny obejmuje następujące zagadnienia (ich wybór może ulec drobnym modyfikacjom w zależności od dostępności materiałów i indywidualnych zainteresowań uczestników):
- Szwajcaria i jej mity założycielskie
- Szwajcaria wobec II wojny światowej – perspektywa romańska
- kultura współczesnej Szwajcarii romańskiej i jej główni przedstawiciele (sztuka, architektura, kino, teatr, muzyka…)
- osiągnięcia gospodarcze i naukowe Szwajcarii romańskiej
- współczesne miasta Szwajcarii romańskiej (perspektywa geograficzna, gastronomiczna i ekonomiczna kantonu francuskiego)
- współczesna tożsamość szwajcarska
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Niniejszy przedmiot przyczynia się do realizacji następujących efektów uczenia się:
- student zna na poziomie rozszerzonym pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu problemów kulturowych, społecznych i gospodarczych współczesnej Szwajcarii romańskiej;
- student ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach kultury współczesnej Szwajcarii romańskiej
- student posiada rozległą i ugruntowaną wiedzę z zakresu kultury Szwajcarii romańskiej
- student posiada umiejętność krytycznej lektury tekstu naukowego, potrafi dokonać jego interpretacji i wykorzystać zdobyte informacje w dyskusji
- student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu i kraju
- student interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Szwajcarii
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność (dopuszcza się jedną nieobecność w ciągu semestru, przy trzech nieobecnościach brak możliwości zaliczenia zajęć), wykonywanie krótkich prac domowych,, znajomość literatury przedmiotu i udział w dyskusjach, zaliczenie tzw. "lektury".
Zajęcia kończą się ustnym zaliczeniem (lista zagadnień zostanie przedstawiona w trakcie semestru).
Literatura
Bewes D. (2018), Swiss Watching: Inside the Land of Milk and Money, Nicholas Brealey Publishing.
Charnely J., Pender M. (1998), Images of Switzerland: Challenges from the Margins, Peter Lang.
Charnely J., Pender M. (2000), Switzerland and War, Peter Lang.
Halbrook S. (2015), Szwajcaria i naziści. Jak alpejska republika przetrwała w cieniu Trzeciej Rzeszy, Wydawnictwo Dolnośląskie.
Hałub M., Komorowski D., Stadler U. (red.) (2004), Ta Szwajcaria to nie Szwajcaria. Studia nad tożsamością kulturową narodu, Wrocław: Acta Universitas Wratislaviensis.
Koydl W. (2016), Możesz być bogaty, czyli jak Szwajcarzy osiągnęli sukces gospodarczy, Wydawnictwo Pascal.
Matyja M. (2010), Swiss Made: jak funkcjonuje wielokulturowa Szwajcaria?, Wydawnictwo Poligraf.
Oertig-Davidson M. (2019), The New Beyond Chocolate: Understanding Swiss Culture, Bergli Books.
Panozzo C. (2014), Swiss Life: 30 Things I Wish I'd Known. Essays, Opyd Press.
Porębski A. (2009), Wielokulturowość Szwajcarii na rozdrożu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rakowski J. (1985), Z piórem w mundurze: Francja, Szwajcaria 1940-1946 , Księgarnia Polska – Librairie Polonaise.
Rowińska-Januszewska B. (red.), Między rajem a więzieniem. Studia o literaturze i kulturze Szwajcarii, Wydawnictwo Poznańskie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: