Konwersatorium literaturoznawczo-kulturowe w języku angielskim: Canadian Ethnic Literature and Culture 3300-IPC-SK-2-Z
Kurs przybliży studentom bogactwo literatury autorstwa pisarzy kanadyjskich pochodzenia etnicznego. Postaramy się zdefiniować w jaki sposób tożsamośc kanadyjska jest zarysowana, hołubiona lub kontestowana przez pisarzy pochodzenia innego niz brytyjskie, irlandzkie lub francuskie. Omówimy rolę kanadyjskiego dyskursu wielokulturowości w rozwoju kanadyjskiego piśmiennictwa etnicznego i przyjrzymy się czy kanadyjskie zrozumienie rasu pokrywa się z tym w USA.
Kurs omówi twórczość pióra kanadyjskich pisarzy pochodzenia etnicznego w kontekście kulturowym i społecznym. Nasze zajęcia wzbogaca materiały wizualne takie jak wywiady z pisarzami i adaptacje filmowe. Prześledzimy utwory autorstwa pisarzy pochodzenia azjatyckiego (Joy Kogawa, Sky Lee, Rohinton Mistry, and Michael Ondaadje; pisarzy pochodzenia żydowskiego(Mordechai Richler, Leonard Cohen), pisarzy afro-kanadyjskich lub diaspory afrykańskiej (Esi Endugyan; Cecil Foster, Lawrence Hill). Przyjrzymy się też powieści autorstwa Myrny Kostasch i Evy Stachniak- pisarek pochodzenia ukraińskiego i polskiego.
.
W cyklu 2023Z:
Kurs przybliży studentom bogactwo literatury autorstwa pisarzy kanadyjskich pochodzenia etnicznego. Postaramy się zdefiniować w jaki sposób tożsamośc kanadyjska jest zarysowana, hołubiona lub kontestowana przez pisarzy pochodzenia innego niz brytyjskie, irlandzkie lub francuskie. Omówimy rolę kanadyjskiego dyskursu wielokulturowości w rozwoju kanadyjskiego piśmiennictwa etnicznego i przyjrzymy się czy kanadyjskie zrozumienie rasu pokrywa się z tym w USA. Kurs omówi twórczość pióra kanadyjskich pisarzy pochodzenia etnicznego w kontekście kulturowym i społecznym. Nasze zajęcia wzbogaca materiały wizualne takie jak wywiady z pisarzami i adaptacje filmowe. Prześledzimy utwory autorstwa pisarzy pochodzenia azjatyckiego (Joy Kogawa, Sky Lee, Rohinton Mistry, and Michael Ondaadje; pisarzy pochodzenia żydowskiego(Mordechai Richler, Leonard Cohen), pisarzy afro-kanadyjskich lub diaspory afrykańskiej (Esi Endugyan; Cecil Foster, Lawrence Hill). Przyjrzymy się też powieści autorstwa Myrny Kostasch i Evy Stachniak- pisarek pochodzenia ukraińskiego i polskiego. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: fakultatywne obowiązkowe | W cyklu 2023Z: fakultatywne |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, a w szczególności filologii i badań nad literaturą frankofońską (w tym kanadyjską) w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01). Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy kolonizacji zachodzące w obszarach języka, literatury i kultury obszarów frankofońskich, w tym w szczególności Ameryki (Kanada i Karaiby) oraz Afryki (K_W04). Student zna i rozumie również współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską (K_W03); w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności (K_W05); wybrane zagadnienia z dziedziny Indigenous Studies (K_W06); wpływ dzieł literackich rdzennych autorów na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej Kanady (K_W09). Ponad to, student zna i rozumie w pogłębionym ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady prawa autorskiego i własności intelektualnej (K_W10).
Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01), przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod (K_U05), merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułować wnioski oraz syntetycznie je ujmować (K_U06). Student potrafi ponadto w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa i Indigenous Studies w zakresie studiów frankofońskich, w tym kanadyjskich (K_U07), zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, a także wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych z zakresu badań nad literaturą frankofońską, w tym kanadyjską (K_U08, K_U11, K_U13).
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05) oraz jest gotowy do przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K06) Interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w anglojęzycznej literaturze Kanady (K_K09).
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach, prezentacja, końcowy esej
Literatura
Żródła podstawowe
1. Joy Kogawa, Obasan
2. Sky Lee, Disappearing Moon Cafe
3. Rohinton Mistry, Tales From Firozsha Baag
4. Bharati Mukherjee, The Middleman and Other Stories
5. Michael Ondaadje, The English Patient
6. Mordechai Richler, The Apprenticeship of Duddy Kravitz
7. Leonard Cohen, Beautiful Losers
8. Esi Endugyan, Half Blood Blues
9. Cecil Foster, No Man in the House; fragmenty z Blackness and Modernity
10. Lawrence Hill, The Book of Negroes
11. Eva Stachniak, Necessary Lies
12. Myrtha Kostach, Ghosts in the Photograph: A Chronicle
W cyklu 2023Z:
Teksty podstawowe: 1. Joy Kogawa, Obasan |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: