Historia literatury niemieckojęzycznej 3300-HLN-MSF-1-Z
1. Wprowadzenie do literatury wczesnego średniowiecza. Polityka kulturalna Karolingów, w tym pierwsze zapisy w języku niemieckim. Merserburger Zaubersprüche.
2. Jak rozumieć literaturę wieków średnich? Lektura A. Guriewicza Jednostka w dziejach Europy wprowadza do świata literatury średniowiecznej Europy; Hildebrandslied.
3. Literatura rozwiniętego średniowiecza. Kontekst społeczny i polityczny. Nowe wątki w literaturze. Czym była słynna miłość dworska? Liryka Waltera von der Vogelweide (wybór).
4. Epika dworska. Epos rycerski – Parzival Wolframa von Eschenbach - wybrane epizody / księgi
5. Nibelungenlied (wybór) np. z I Aventiure 1 i 2. Strofa oraz 1-3 strofa z II Aventiure. O literaturze z pogranicza oralności i piśmiennictwa.
6. Ogólne informacje na temat niemieckiego humanizmu i reformacji. O głupocie ludzkiej. Erazma „Pochwała głupoty” i Das Narrenschiff Sebastiana Brandta (wybór).
7. Marcin Luter. Sendbrief vom Dolmetschen, Ein feste Burg ist unser Gott. W tle tekstów Lutra Herfried Münkler Die Deutschen und ihre Mythen.
8. Wprowadzenie do literatury barokowej. Poezja (wybór). Gryphius np. „Vanitas..; „Thränen des Vaterlandes”; wybór wierszy Fleminga, Gerhardta, Silesiusa.
9. Simplicissimus Grimmelshausena. Roz. 1-10 ks. 1. Uzupełniająco: Das Treffen in Telgte Güntera Grassa.
10. Dramat barokowy. Do wyboru: Fragmenty dramatów Andreasa Gryphiusa (Catharina von Georgien, Leo Armenius). Uzupełniająco: Słowackiego Książę niezłomny.
11. Filozofia i literatura oświecenia. Wątki, tematy, formy literackie; Was ist Aufklärung Kanta.
12. Poezja oświecenia: Albrecht von Haller, Friedrich von Hagedorn, Friedrich G. Klopstock
13. Lessing: wątki teologiczne na przykładzie dramatu Nathan der Weise.
14. Lessing: koncepcje dramatu mieszczańskiego na przykładzie Emilii Galotti/ Minny von Barnhelm.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Student/ka zna i rozumie miejsce i znaczenie literaturoznawstwa oraz powiązania studiów filologicznych i kulturoznawczych z dyscyplinami nauk humanistycznych.
K_W02 Student/ka zna i rozumie w sposób usystematyzowany wiedzę z zakresu literatury niemieckojęzycznej, zjawiska z zakresu literatury i ich wielopłaszczyznowy wpływ na rozwój teorii literatury.
K_W08 Student/ka zna i rozumie wieloaspektowe powiązania literatury niemieckojęcycznej z procesami historyczno-kulturowymi.
K_U02 Student/ka potrafi wykorzystać w badaniach podstawowe umiejętności obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór odpowiednich metod i narzędzi opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego.
K_U12 Student/ka potrafi współdziałać w grupie, w tym w kontekście międzykulturowym.
K_K01 Student/ka jest gotów/a do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności z zakresu literatury niemieckojęzycznej.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega samodzielne przygotowanie do zajęć (przeczytane lektury), aktywność na zajęciach, test pisemny.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Patrz wyżej. Lista szczegółowych lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach przez prowadzącego daną grupę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: