Historia literatury francuskiej: średniowiecze i XVI wieku 3300-HLF-MSF-2-ZP
Celem wykładu jest zapoznanie studentek i studentów z kluczowymi zjawiskami literackimi francuskiego Średniowiecza i Renesansu, przedstawionymi w świetle współczesnych badań oraz z uwzględnieniem specyfiki literatur dawnych wieków. Zajęcia mają charakter wprowadzający, a zarazem problemowy – nacisk położony zostanie na rozwijanie krytycznego spojrzenia na omawiane teksty oraz na zrozumienie ich funkcji w danym kontekście kulturowym. Obok omówienia podstawowych gatunków, autorów i pojęć estetycznych, szczególna uwaga zostanie poświęcona relacjom między literaturą a społeczeństwem, statusem autora, rolą przekazu ustnego, ewolucją form i tematów oraz przejściem od scholastyki do humanizmu. Zjawiska te nie będą traktowane jako statyczne, lecz ukazane zostaną w ich historycznej dynamice.
Wśród tematów poruszanych w trakcie zajęć znajdą się m.in.:
- Chansons de geste – epos rycerski i ideały rycerskie oraz monarsze;
- Liryka trubadurska i truweryczna – południe i północ Francji;
- Miłość dworna i „materia bretońska” – Tristan i Izolda, Lais Marie de France;
- Romans arturiański – Chrétien de Troyes;
- Poeci XV wieku – Christine de Pizan, Charles d’Orléans, François Villon;
- Renesans i humanizm – podstawowe pojęcia i konteksty;
- Nurty poezji XVI wieku – Wielcy Retorycy, Clément Marot, szkoła lyońska (Maurice Scève, Louise Labé);
- La Pléiade – Joachim Du Bellay, Pierre de Ronsard;
- Proza renesansowa – François Rabelais, Marguerite de Navarre;
- Esej jako nowy gatunek – Próby Michela de Montaigne’a.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 Student/ka zna i rozumie w sposób usystematyzowany historię literatury francuskiej czasów średniowiecza i renesansu, zjawiska z zakresu literatury i ich wielopłaszczyznowy wpływ na rozwój teorii literatury.
K_W03 Student/ka zna i rozumie specjalistyczną terminologię, metodologię, przedmiot i kierunki badań właściwe dla literaturoznawstwa francuskiego.
K_W08 Student/ka zna i rozumie wieloaspektowe powiązania literatury francuskiej z procesami historyczno-kulturowymi.
K_W09 Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane wydarzenia z historii Francji do XVI wieku oraz istotne aspekty i realia jej kultury.
K_U13 Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł.
K_K05 Student/ka jest gotów/a do dbałości o zachowanie francuskiego dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Zastosowaną formą dydaktyczną będzie wykład z elementami pogadanki (dyskusji kierowanej), prowadzonej na podstawie materiałów tekstowych i ikonograficznych zaproponowanych przez wykładowcę. Celem takiego podejścia jest aktywizacja studentów oraz pogłębiona refleksja nad omawianymi zagadnieniami.
Ocena końcowa opiera się na dwóch elementach:
- dwa testy zaliczeniowe (kolokwia) przeprowadzane w trakcie semestru – każdy z nich stanowi 45% oceny końcowej,
- przygotowanie do zajęć i bieżąca aktywność podczas zajęć, które stanowią 10% oceny końcowej.
Wymagana jest regularna obecność; dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności w semestrze, niezależnie od ich przyczyny. Większa liczba nieobecności może skutkować brakiem zaliczenia przedmiotu.
Literatura
1. P.-Y. Badel, Introduction à la vie littéraire du Moyen Age, Paris, 1969;
2. D. Poirion, Précis de littérature française du Moyen Age, Paris, 1983;
3. M. Zink, Introduction à la littérature française du Moyen Age, Paris, 1993;
4. M. Bideaux, A. Tournon, H. Moreau, Histoire de la littérature française du XVIe siècle, Nathan, 1991.
5. Brunel, Y. Bellenger, D. Couty, Ph. Sellier, M. Truffet, Histoire de la littérature française, Bordas, 1972.
6. J. Cornette, Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, SEDES, Paris, 1995.
8. M.-L. Demonet-Launay, XVIe siècle, 1460-1610, Bordas, 1987.
9. A. Jouanna, La France du XVIe siècle, PUF, Paris, 1996.
10. A. Jouanna, J. Boucher, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire des guerres de religion, Robert Laffont, Paris, 1998.
11. A. Jouanna, P. Hamon, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire, Robert Laffont, Paris, 2001.
12. Littérature française, coll. de poche, Arthaud, 1984.
13. D. Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997.
14. F. Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000.
15. Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991.
16. Philippe Desan, Montaigne. Penser le social, Odile Jacob, Paris, 2018.
17. Philippe Desan, Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014.
18. Jean-Marie Le Gall, Défense et illustration de la Renaissance, PUF, Paris, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: