Helwetologia II 3300-HEL2-HEL-L
Celem zajęć jest wprowadzenie w koncepcję teorii ugruntowanej,
przedstawienie możliwości jej wykorzystania jako jednej z metod w badaniach
helwetologicznych oraz zestawienie jej z ‘tradycyjną’ metodologią badań.
Poruszane zagadnienia:
- wprowadzenie w teorię ugruntowaną oraz przedstawienie jej kluczowych
założeń;
- nauka pracy przy zastosowaniu otwartej metody badawczej;
- praca badawcza wobec braku tezy oraz wstępnych założeń;
- nauka jednoczesnego zbierania i analizy danych;
- konstruowanie kategorii analitycznych;
- metoda porównawcza oraz wypracowanie kategorii ogólnych;
- konstruowanie teorii na podstawie systematycznej analizy pozyskiwanych
danych;
- kodowanie oraz wysycenie kategorii;
- prezentacja wyników badania;
- wyniki badań jako otwarte pole badawcze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA – student zna i rozumie:
- podstawowe założenia teorii ugruntowanej
- przedmiot badań helwetologicznych i jego umiejscowienie w naukach humanistycznych i społecznych
- w pogłębionym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach literatury i kultury Szwajcarii
UMIEJĘTNOŚCI – student potrafi:
- wykorzystywać posiadaną wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie helwetologii
- formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi lub ich przystosowanie na potrzeby zadania, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
- planować, organizować i realizować przedsięwzięcie badawcze lub twórcze: indywidualnie i w zespole wielokulturowym; określać priorytety w realizacji zadań
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i odbieranych treści, w tym współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w życiu kulturalnym i społeczno-politycznym Szwajcarii
- współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium uzależnione jest od spełnienia poniższych kryteriów:
1. Obecność na zajęciach
2. Bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach. Premiowany udział w dyskusji
3. Praca zaliczeniowa
Literatura
- Bichsel, Peter: Die Totaldemokraten. Aufsätze über die Schweiz. Frankfurt am Main 1998.
- Bryant, Antony / Charmaz, Kathy: The SAGE handbook of grounded theory. Los Angeles / London 2007.
- Calgari, Guido: Die vier Literaturen der Schweiz, Freiburg im Breisgau 1966.
- Charmaz, Kathy: Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa 2013.
- Czechowska, Justyna / Kramek-Klicka, Anna (red.): Ta sama Europa? Inna literatura?, Warszawa 2010.
- Dyserinck Hugo / Syndram, Karl Ulrich (red.): Europa und das nationale Selbstverständnis. Imagologische Probleme in Literatur, Kunst und Kultur des 19. und 20. Jahrhunderts, Bonn 1988.
- Glaser, Barney / Strauss, Anselm L.: Odkrywanie teorii ugruntowanej: strategie badania jakościowego. Kraków 2009.
- Górecka Anna / Jarniewicz Jerzy (red.): Szwajcaria. Literatura na świecie, nr 5-6/1999.
- Hermann, Michael: Was die Schweiz zusammenhält. Vier Essays zu Politik und Gesellschaft eines eigentümlichen Landes, Basel 2016.
- Horvat Kondrič, Vesna (red.): Tanskulturalität der Deutschschweizer Literatur. Entgrenzug durch Kulturtransfer und Migration. Wiesbaden 2017.
- Konecki, Krzysztof: Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana.Warszawa 2012.
- Loetscher, Hugo: How Many Languages Does Man Need, New York 1982.
- Schulz-Buschhaus, Ulrich: Die Unvermeidlichkeit der Komparatistik. Zum Verhältnis von einzelsprachlichen Literaturen und Vergleichender Literaturwissenschaft, [w:] Arcadia, nr 14, Berlin 1979, s. 34-67.
- Zima, Peter V: Komparatistik. Tübingen 1992.
Inne źródła:
www.swissinfo.com
www.tagesanzeiger.ch
www.srf.ch
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: