Antropologia kultury 3300-AK-SFK-2-Z
Zajęcia mają charakter komplementarny do zajęć ze Wstępu do kulturoznawstwa. Ich celem jest wprowadzenie do pogłębionej refleksji nad kulturą z perspektywy antropologicznej, wzbogaconej o perspektywę socjologiczną i historii kultury. Wśród omawianych zagadnień znajdą się obszary zainteresowań antropologii kultury, takie jak przestrzeń, czas, ciało, typy więzi społecznych, pojęcie osoby oraz historycznie ukształtowane modele kultury. Zajęcia mają przygotować do wykorzystania tych kategorii w opisie antropologicznym kultur regionów. Zdobyta wiedza pozwoli studentom na precyzyjne diagnozowanie kulturowych aspektów napotykanych zjawisk społecznych i społeczności.
Zajęcia są oparte na podręczniku "Antropologia kultury" uzupełnionym wybranymi przez prowadzącego lekturami. Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć ważnym ich elementem jest praca w grupie i dyskusja.
Ramowy plan zagadnień:
1. Poznawanie kultury, wyobraźnia antropologiczna
2. Przestrzeń, miejsce, trajektorie
3. Czas, trwanie, zmiana
4. Ciało w kulturze
5. Ja, osoba, osobowość
6. Rodzina, grupa społeczna
7. Inny, obcy
8. Religia, mit
9. Praca, działanie, czas wolny
10. Media: od oralności do cyfrowości
11. Kultura masowa, kultura popularna, fandom
12. Antropocen, posthumanizm, transhumanizm
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Student/ka zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii oraz wieloaspektowe powiązania studiów filologicznych i kulturoznawczych z dyscyplinami nauk humanistycznych.
K_W04 Student/ka zna i rozumie specjalistyczną terminologię, metodologię, przedmiot i kierunki badań właściwe dla nauk o kulturze i religii.
K_W12 Student/ka zna i rozumie znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności.
K_U08 Student/ka potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z wybranych dziedzin nauki.
K_K02 Student/ka jest gotów/a do uczestnictwa w kulturze korzystając z różnych form i mediów.
K_K03 Student/ka jest gotów do przyjęcia i promowania postawy otwartości wobec różnych kultur w duchu tolerancji i pluralizmu.
K_K05 Student/ka jest gotów/a do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność podczas dyskusji - 50 proc.
Praca semestralna - 50 proc.
Literatura
Wybrane lektury:
Antropologia kultury, oprac. Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Paweł Rodak, wstęp i red. Andrzej Mencwel, wyd. 4 zmienione, Wyd. UW, Warszawa 2005.
Anna Engelking, „Poleszuk” nieoswojony. Wokół funkcji chłopskości w konstruowaniu polskości, „Teksty Drugie” 2017, 6, s. 68-94
Peter Singer, Wyzwolenie zwierząt, tłum. Anna Alichniewicz Anna Szczęsna, PIW, Warszawa 2004, fragmenty
Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, fragmenty
Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów,
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, fragementy
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru. Wszystkie teksty będą udostępnione cyfrowo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: