Specjalistyczny język business communication II 3227-M2SMBC3O
Jako jedna z wielu odmian języka ogólnego, specjalistyczny język business communication jest systemem otwartym i rozwija się wraz z powstaniem nowych pojęć biznesowych, a także nowych sytuacji i czynników pozajęzykowych, determinujących treść i zakres przekazu biznesowych informacji naukowych i profesjonalnych. Jak inne języki specjalistyczne, business communication nie wykorzystuje wszystkich środków języka ogólnego, ma mianowicie swoje charakterystyczne ograniczenia i preferencje na wszystkich poziomach analizy lingwistycznej poza frazeologią, która jest wspólna z modelem języka ogólnego. Język business communication nie jest samą tylko terminologią, ani terminologią plus język ogólny, ani specjalnym językiem, dialektem czy żargonem. Skoro zaś posiada swe cechy charakterystyczne - a więc istnieje - na wszystkich poziomach struktury językowej, jest pełnowartościowym środkiem komunikacji w obrębie spraw naukowych i zawodowych, tj. profesjonalnych. Język business communicatioin, jak inne języki specjalistyczne, ma strukturę pionową (tj. od przekazu abstrakcyjnych informacji naukowych po jak najbardziej konkretne fachowe) i poziomą (w rozbiciu na różne specjalizacje, np. język finansów, bankowości i giełdy, prawny język biznesu, język public relations i reklamy, język korespondencji handlowej i in.). należy zaakcentować fakt, że różnice pomiędzy poszczególnymi wariantami języka business communication, zarówno w ujęciu pionowym, jak i poziomym są wyraźne tak w obrębie terminologii specjalistycznej, jak i struktury gramatycznej (szczególnie składni) i stylu. Język business communication różni się od innych języków specjalistycznych (szczególnie języków nauk ścisłych) o wiele silniejszymi związkami z językiem ogólnym w zakresie przekazu ścisłej terminologii przedmiotu i całej leksyki specjalistycznej, a także w zakresie stylów przekazu wiążących z sobą określone preferencje gramatyczne. Specjalistyczny język business communication jest szczególnie wyraziście zaprezentowany w następujących sferach działalności ludzkiej:
1. Finanse, bankowość, giełda
2. Prawne otoczenie
3. Komunikacja marketingowa
4. Integracja europejska, Unia Europejska
5. Public relations
6. Międzynarodowe komunikowanie w biznesie
7. Negocjacje handlowe, rozwiązywanie konfliktów
8. Pisemna komunikacja w biznesie
Rodzaj przedmiotu
Literatura
1. Ćwiklińska J, Szadyko S. Obszary wiedzy specjalistycznej w wybranych wariantach
języka business communication. KJS UW. "Języki Specjalistyczne". Warszawa 2005, t.
5, s. 81-88
2. Golonka R. Zasady ustalenia zakresu ekonomicznego leksykonu terminologicznego.
"Przegląd Rusycystyczny", z. 3-4 (87-88), 1999, s.109-114.
3. Górnicz M, Terminologizacja tekstów specjalistycznych. "Języki Specjalistyczne".
4. Neymann M., Karpiński Ł., Szadyko S., Żywot-Chabrzyk M. Business communication
czyli sztuka porozumiewania się w biznesie. WSE-I. Warszawa 2008, ss. 120.
5. Neymann M. Business communication w programie filologii angielskiej. Wyd. WSU im.
S.Staszica w Kielcach. Monografie nr 8. Kielce 2006, ss. 63.
6. Neymann M. Angielska terminologia ekonomiczna dla potrzeb praktyki gospodarczej.
SGH. Warszawa1991, ss. 110.
7. Encyklopedia Biznesu pod red. W.Pomykało. Fundacja Innowacja. WN PWN. Warszawa
1995, ss. 1338.
8. Biznes. Biblioteka Gazety Wyborczej. WN PWN. Warszawa 2007, t. 1-10, ss. 3000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: