Instytucje i procesy decyzyjne w UE 3227-LW2PD4O
Wykład ma za zadanie omówienie aspektów struktury instytucjonalnej UE oraz procesów decyzyjnych w niej zachodzących. Głównym zadaniem jest zaprezentowanie UE jako systemu politycznego, czyli podkreślenie politologicznego ujęcia analizy nad integracją europejską. Prowadzący przekazuje wiedzę z zakresu:
- zasad funkcjonowania instytucji europejskich ich typologii i funkcji: zasady równowagi instytucjonalnej, lojalnej współpracy, federalizmu, subsydiarności, jednolitych ram instytucjonalnych, demokratyzmu; podział instytucji na organy wiodące i pomocnicze oraz ich usytuowanie w traktacie.
- pojęcia systemu politycznego UE: podkreślane są cechy wskazujące na podobieństwo systemu politycznego UE do systemu politycznego państwa narodowego (odniesienie do elementów takich jak: władza, terytorium i ludność) oraz specyfikę rozwiązań systemowych w UE na tle rozwiązań narodowych (czynniki strukturalne, funkcjonalne i aksjologiczne)
- demokratycznej legitymizacji instytucji UE: zarysowana zostaje kwestia demokracji w UE, problemów związanych z demokratyzowaniem UE; wskazane są różne możliwości legitymizowania UE (legitymizacja technokratyczne, legitymizacja na poziomie organizacji międzynarodowej) oraz legitymizacja demokratyczna, będąca wielką aspiracją UE i jej ambitnym planem do realizacji; demokracja w UE przedstawiona jest w odniesieniu do tradycyjnych reguł demokratycznej legitymizacji (jak np. bezpośrednia odpowiedzialność decydentów czy przejrzystość procesów decyzyjnych), które zestawiane są z realnymi uwarunkowaniami systemu politycznego UE (wielopoziomowość rządzenia, złożona struktura interesów);
- dynamiki reformy instytucjonalnej UE: mawiana jest kwestia procesu reformowania UE, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od Traktatu z Maastricht do ostatnich zmian wprowadzonych na mocy Traktatu z Lizbony; zaznaczona jest problematyka charakteru zmian modernizacyjnych w UE;
- statusu prawnoustrojowego, kompetencji, struktury wewnętrznej Rady Europejskiej; statusu prawnoustrojowego: przedstawiony jest sposób działania instytucji, jej powiązania międzyinstytucjonalne, rola w procesie decyzyjnym;
- kompetencji, struktury wewnętrznej Rady Unii Europejskiej: przedstawiony jest sposób działania instytucji, jej powiązania międzyinstytucjonalne, rola w procesie decyzyjnym;
- statusu prawnoustrojowego, kompetencji, struktury wewnętrznej Komisji Europejskiej oraz Parlamentu Europejskiego: przedstawiony jest sposób działania instytucji, jej powiązania międzyinstytucjonalne, rola w procesie decyzyjnym;
- organów sądowniczych, kontrolnych i ochrony prawnej UE: Europejski Trybunał Sprawiedliwości, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich: opisane są i wyjaśnione specyficzne funkcje tych organów
- miejsca i roli organów doradczych w UE: Komitet Ekonomiczno-Społeczny i Komitet Regonów: wskazanie na ich istotną rolę w demokratyzowaniu UE, poprzez wypełnianie funkcji reprezentowania interesów różnych grup społecznych, w tym zawodowych i terytorialnych.
Ponadto ważnym celem wykładu jest zarysowanie tych zjawisk w UE, które wiążą się ze strukturą instytucjonalną (budżet UE, zjawisko komitologii, grupy interesu, system partyjny, koordynacja polityki europejskiej, administracja UE). Są one związane z funkcjonowaniem systemu instytucjonalnego i procesami decyzyjnymi, jako, że stanowią wypełnienie istotnych funkcji procesu integracji przy wykorzystaniu organów i mechanizmów decyzyjnych. Dzięki temu student uzyskuje wiedzę na temat sposobu wykorzystania różnych instytucji i mechanizmów decyzyjnych w odmiennych obszarach integracji i przy wypełnianiu różnych funkcji integracyjnych.
Wszystkie te kwestie są prezentowane z uwzględnieniem najnowszych zmian traktatowych wprowadzonych Traktatem z Lizbony. Studenci dowiadują się o rozwiązaniach sprzed zmian z Lizbony oraz uzyskują informacje na temat aktualnego stanu prawnego.
Dla zadawalającego opanowania materiału student powinien przeznaczyć około 120 godzin na pracę z notatkami i polecaną literaturą oraz udostępnianymi przez prowadzącego materiałami informacyjnymi (uwzględnia to zorganizowane 30 godzin wykładu).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu wykładu student:
– analizuje najważniejsze procedury decyzyjne w UE, z uwzględnieniem ich różnego zastosowania;
– rozpoznaje zasady funkcjonowania i role poszczególnych instytucji w systemie politycznych UE;
– wyjaśnia różnice pomiędzy sposobem funkcjonowania systemu instytucjonalnego UE i państwa narodowego;
- dokonuje zróżnicowania pomiędzy sytuacją instytucjonalną sprzed Traktatu lizbońskiego i sytuacją zaistniałą po Traktacie z Lizbony;
- posiada umiejętność opisania UE w kategoriach systemu politycznego;
- potrafi operować pojęciami z zakresu integracji europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem nomenklatury dotyczącej aparatu instytucjonalnego;
- jest w stanie zwięźle, w punktach wymienić najważniejsze zasady, na jakich opiera się system instytucjonalny UE;
- rozumie charakter zmian instytucjonalnych przeprowadzanych w systemie politycznym Unii Europejskiej
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągnięć studenta dokonywane są za pomocą kolokwium przeprowadzonego na jednych z ostatnich zajęć.
Literatura
Barcz J., (red.), Prawo Unii Europejskiej. Zagadnienia systemowe, Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa 2002.
Barcz J., Integracja europejska, Warszawa 2007
Barcz J., Traktat z Nicei: zagadnienia prawne i instytucjonalne, Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa 2005.
Biernat T., Wspólnota prawa. O osobliwościach systemu europejskiego. Toruń 2002
Bokajło W., Podstawy europeistyki. Podręcznik akademicki, Wrocław 2009
Cini M., (red. nauk.), Unia Europejska. Organizacja i funkcjonowanie, Warszawa 2007
Czachór Z., Zmiany i rozwój w systemie Unii Europejskiej po Traktacie z Maastricht, Wrocław: Atla 2 2004.
Encyklopedia Unii Europejskiej, praca zbiorowa pod redakcją prof. K.A. Wojtaszczyka, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.
Europeistyka w zarysie, pod red. A. Z. Nowaka, D. Milczarka, Warszawa 2006
Frania P., Grupy nacisku i lobbing w UE. Wrocławskie Studia Politologiczne Nr. 4/2004
Gołembski F, Jedność Europy – aspekty teoretyczno-metodologiczne. w: Jedność Europejska, Elipsa, Warszawa 2006
Hix, R.S., The Political System of the European Union, Palgrave, 1999
Jasiecki K., Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000,
Koenig-Witkowska M.M., Łazowski A., Ostrihansky R. (red.), Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2004.
Michałowska-Gorywoda K., Podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej, Wydaw. Nauk. Scholar, Warszawa 2002.
Pietraś Z.J., Prawo wspólnotowe i integracja europejska, Lublin 2005
Popowicz K., Dynamika integracji europejskiej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie: Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2004.
Ruszkowski J., Wstęp do studiów europejskich: zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, Warszawa 2007
Stępka P., Sieć jako metafora systemu politycznego Unii Europejskiej, "Przegląd Europejski" nr 1(10)/2005.
Szczerski K., Integracja Europejska. Cywilizacja i polityka, UJ, Kraków, 2003.
Trzaskowski R., Dynamika reformy systemu podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa, 2005
Tyranowski J., Prawo Europejskie. Zagadnienia instytucjonalne z uwzględnieniem Traktatu Amsterdamskiego, Poznań: Proprium 2005.
Wierzchowska A., System instytucjonalny Unii Europejskiej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Warszawa 2008.
Wiszniowski R., Grupy interesu w Unii Europejskiej, (w:) Grupy interesu. Teorie i działanie, red. Z. Machelski, L. Rubisz, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003
Witkowska M., Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie 2008
Wojtaszczyk A.K (red.)., Integracja Europejska - wstęp, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2006
Wojtaszczyk A.K. (red.), System instytucjonalny Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: