Praktyczna nauka języka rosyjskiego dla średniozaawansowanych III 3227-L2PRS3O
1. Zagadnienia leksykalne
- określanie czynności i zajęć za pomocą czasowników: быть, бывать, прбывать, побыть, пробыть; określanie daty;
- użycie czasowników остановиться, задержаться dla określenia miejsca pobytu oraz czasowników заказать - заказывать, забронировать, заботиться dla wyrażenia celu i przeznaczenia;
- rzeczowniki кофе, кафе; konstrukcje czasowe за, во время; liczebniki zbiorowe;
- wyrażanie pragnień i zamierzeń; wyrażanie oceny i emocjonalnego stosunku do przedmiotów; odmiana rzeczowników: овощи - фрукты, клубника, изюм, миндаль; czas teraźniejszy czasowników: взвесить, заплатить, выбить;
- określanie sposobów przekazywania informacji; użycie czasowników: писать, переписываться, посылать, послать, заполнять, звонить;
- opis różnych form spędzania wolnego czasu: piknik na działce, w lesie, nad wodą, w mieście; użycie czasowników: отдыхать - отдохнуть, дышать - подышать, разжечь, играть; wyrażanie celu i przeznaczenia za pomocą przyimka для;
- opis świąt: Nowy Rok, Wigilia, Boże Narodzenie, Dzień Zakochanych, Prima-aprilis; składanie życzeń i wręczanie prezentów; użycie czasowników: благодарить, класть, поздравить, забыть, запомнить, вспомнить, напомнить, смеяться, шутить;
- zapoznanie z językiem dokumentów prawnych i handlowych;
2. Gramatyka:
- strona czynna i bierna; tworzenie i zastosowanie;
- krótka forma przymiotników;
- użycie konstrukcji так же как, точно так же как, как... так, один
и тот же; użycie zaimków тот, туда, там, так w połączeniu
z partykułą же;
- tworzenie zdań złożonych;
- wyrażanie relacji przyczynowo-skutkowych w zdaniu złożonym;
- tworzenie zdań warunkowych;
- tworzenie i użycie imiesłowów;
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu ćwiczeń z przedmiotu Praktyczna nauka języka rosyjskiego dla średniozaawansowanych student powinien swobodnie wykorzystywać takie umiejętności językowe jak: czytanie, pisanie
i mówienie w odniesieniu do sytuacji życia codziennego, jak i tematyki dotyczącej prawa i handlu.
Powinien rozumieć dłuższe wypowiedzi ustne i pisemne zróżnicowane stylistycznie. Swobodnie i klarownie wyrażać swoje myśli celem nawiązania i kontynuowania rozmowy z użyciem odpowiednich środków językowych i wykorzystaniem odpowiednich struktur gramatycznych.
Student powinien także, w sposób poprawny gramatycznie, wykorzystywać nowy materiał leksykalno-gramatyczny w wypowiedziach na tematy zawodowe oraz kontrolować opanowany materiał leksykalny.
Kryteria oceniania
Ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się poprzez:
- bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność;
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne;
- udział w prezentacjach;
- przygotowywanie prasówek;
- końcowe zaliczenie w formie pisemnej i ustnej;
Literatura
1. Gołubiewa A., Kowalska N., Русский язык сегодня, Warszawa 1998.
2. Granatowska H., Danecka I., Testy i zadania kontrolne z języka rosyjskiego, PWN, Warszawa 1998.
3. Пехливанова К. И., Лебедева М. Н., Грамматика русского языка
в иллюстрациях, Москва 1991.
4. Dobrowolski J., 325 ćwiczeń z języka rosyjskiego, Warszawa 1999.
5. Dziewanowska D. Грамматика без проблем, WSiP, 2007.
6. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego
z ćwiczeniami, PWN 2009.
7. Chwatow S., Hańczuk R., Русский язык в бизнесе, WSiP, 2000.
8. Gołubiewa A., Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego. Część 2, PWN, Warszawa 1999.
9. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Twoje testy. Język rosyjski. Gramatyka, PWN, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: