Logika i semiotyka 3224-Z6LOGSEM
Przedmiot Logika i semiotyka obejmuje podstawy logiki ogólnej dla humanistów oraz zagadnienia z semiotyki rozumianej jako nauka o istocie, właściwościach, funkcjach, zróżnicowaniach typologicznych znaku.
Zakres tematyczny obejmuje następujące zagadnienia:
1. Różne pojęcia prawdy: obiektywnej, subiektywnej, naukowej.
2. Wnioskowanie. Pojęcie wnioskowania. Logiczne schematy wnioskowania.
3. Różne rodzaje definiowania. Wprowadzenie zasad różnego rodzaju definiowania. Przedstawienie przykładów typowych błędów w definiowaniu (idem per idem, ignotum per ignotum, niejasności, wieloznaczności)
4. Omówienie zasad poprawnego wnioskowania w sytuacji, gdy argumenty i konkluzja mają kształt sylogizmu kategorycznego. Przedstawienie metody weryfikacji poprawności wnioskowania przez spełnienie pięciu zasad poprawnego wnioskowania sylogistycznego.
5. Semiotyka - znaczenie pojęcia, geneza, zakres, semiotyka a semantyka.
6. Typologia znaków: symbole, indeksy, ikony.
7. Semiotyka - znaczenie pojęcia, geneza.
8. Semioza w języku i w sztuce.
9. Diadyczna i triadyczna koncepcja znaku. Pojęcie znaku u de Saussure’a, Hjelmsleva, Cassirera, Buhlera, Bloomfielda, Jakobsona (diadyczna). Ogdena i Richardsa, Ch. Peirce’a, Ch. Morrisa (triadyczna).
10. Tartusko-Moskiewska Szkoła Semiotyki.
11. Pierwotne i wtórne systemy modelujące.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
1) Posiada uporządkowaną wiedzę na temat podstaw najważniejszych zagadnień logiki klasycznej i semiotyki. Zna podstawową terminologię z zakresu logiki i semiotyki (S1_W02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03, K1_W04)
2) zna podstawowe elementy znakowe funkcjonujące w kulturze. Posiada wiedzę na temat czym jest semiotyka i jakie są jej rodzaje. Zna różne sposoby rozumienia znaku. Rozumie relację między znakiem, znaczeniem a odbiorcą (S1_W03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W01, K1_W02, K1_W03, K1_W07)
4) zna i potrafi zastosować teorię definicji, klasyfikacji, rozumowań (S1_U02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04, K1_U06)
5) potrafi wykorzystać wiedzę logiczną w pracy naukowej i w życiu codziennym. (S1_U08, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U06, K1_U07, K1_U08)
6) umie identyfikować błędy w wypowiedziach i argumentacji oraz unikać tych błędów. (S1_K02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji.
Praca grupowa
Praca indywidualna z opiekunem
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (70%).
Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (30%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3,5
71%-80% - 4
81%-90% - 4,5
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza – 5,5
Literatura
Wskazane przez prowadzącego rozdziały z następujących pozycji:
Barthes R., 2012, Imperium znaków
Janus M., Mayenowa M.R. (red), 1977, Semiotyka kultury.
Bocheński J. M., 1993, Współczesne metody myślenia.
Przybyłowski J., 2002, Logika z ogólną metodologią nauk. Podręcznik dla humanistów.
Marciszewski W. (red), 1988, Mała encyklopedia logiki.
Kotarbiński T., 1986, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk.
Skarbek W.W., 2004, Logika dla humanistów.
Ziembiński Z., 2005, Logika praktyczna.
Żegleń M., 2000, Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury.
Marchewka F. S., 1996, Semiotyka. Zarys teorii i jej rozwoju.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: