Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - rosyjski B2/C 3224-SWKRB2C
Po kursie na tym poziomie student potrafi zrozumieć dłuższą
wypowiedź, wykład oraz nawet złożoną dyskusję. Rozumie
szeroki zakres trudnych tekstów, dostrzegając także znaczenia
ukryte, wyrażone pośrednio.
Potrafi zrozumieć większość wiadomości i programów TV,
dotyczących bieżących wydarzeń. Rozumie artykuły i
reportaże dotyczące współczesnych problemów. Rozumie
filmy w wersji oryginalnej, jeśli aktorzy posługują się językiem
literackim, przestawiają szczegółowe opinie i argumenty. Jest
w stanie zrozumieć współczesną prozę literacką.
Potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego
trudu znajdując właściwe sformułowania. Swobodnie
posługuje się językiem w kontaktach towarzyskich i
społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych. Potrafi
formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe, dotyczące
złożonych problemów, wypowiedzi ustne lub pisemne.
Potrafi napisać przejrzysty, precyzyjny tekst na tematy
związane ze swoimi zainteresowaniami. Umie napisać krótki
esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub
przedstawiając argumenty za i przeciw. Potrafi szczegółowo
przedstawić istotę złożonych problemów w formie listu, eseju
lub sprawozdania, podkreślając najważniejsze według niego
sprawy. Potrafi sformułować różne rodzaje tekstu w stylu
odpowiednim do adresata.
Tematyka kursu:
1. Miasto, architektura, rodzaje budownictwa. Top-5
rosyjskich miast.
2. System edukacji w Rosji. Uniwersytet, przedmiot
studiów, rodzaje studiów, formy studiowania.
3. Znaczenie wykształcenia. Studia zagraniczne.
Porównywanie studiów w Rosji i innych krajach.
4. Problemy współczesnej młodzieży w Rosji: życie
studenckie, przestępczość, bezrobocie wśród
absolwentów.
5. Badania i odkrycia naukowe.
6. Praca w mieście i na wsi. Ubieganie się o pracę,
zatrudnienie, obowiązki. Nowe zawody. Bezrobocie.
Kwalifikacje i wymagania. Problemy zatrudnienia.
Rozmowa kwalifikacyjna.
7. Turystyka/podróże. Kraje i narodowości Rosji.
8. Zdrowie i sport.
9. Pieniądze: waluta, dochód, zysk, strata, zadłużenie.
Bank: otwieranie konta w banku, umowy, formy
oszczędzania.
10. Kultura masowa i kultura “wysoka”; TV, radio.
11. Sztuka. Artyści.
12. Teatr.
13. Kino.
14. Muzea, galerie. Malarstwo, rzeźba.
15. Muzyka.
16. Literatura. Rosyjska literatura piękna i non-fiction.
17. Imprezy kulturalne. Festiwale teatralne, filmowe,
muzyczne; koncerty.
18. Globalizacja kultury i tradycja.
19. Zwyczaje i obyczaje Rosjan.
20. Kuchnia rosyjska.
21. Stereotypy kulturowe Rosjan wobec siebie i innych
narodów.
22. Gender i rosyjska kultura.
23. Aktualne wydarzenia społecznopolityczne.
24. Klimat. Ekologia: problemy, próby rozwiązania,
perspektywy; działania ekologiczne, organizacje
ekologiczne.
25. Kataklizmy i katastrofy (powódź, susza, pożar,
huragan, lawina, głód, wojna, epidemia).
26. Informatyka. Prasa. Rosyjskie media społecznościowe.
Język mediów.
27. Polityka imperialna Rosji. Wojny.
28. Problemy osób niepełnosprawnych.
29. Prawa obywatelskie.
30. Dyskryminacja.
W związku z modelem nauczania języka w sposób systemowy
zakładającym nabywanie umiejętności związanych z
opanowywaniem języka jako zbioru zasad gramatycznych,
syntaktycznych, leksykalnych itd. wraz z analizą samego
charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego i
nabywaniem kompetencji (inter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ
i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-
pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-
zasoby/) oraz systematyczny przekaz wiedzy o kulturze regonu
i wybranego kraju kształcenie językowe odbywa się
dwutorowo: tematyka ogólna i tematyka kulturowa, przy czym
obie formy są komplementarne.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 60 godzin (2 ECTS)
Przygotowanie do zajęć – 30 godzin (2 ECTS)
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Poziom B2/C
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
1. ma pogłębioną wiedzę o historii, geografii i kulturze
danego obszaru językowego, potrafi odnieść ją do
realiów własnego kraju;
2. ma pogłębioną wiedzę o roli i funkcjach języka obcego
zarówno w wymiarze ogólnospołecznym, jak i
indywidualnym.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. wypowiada się wyczerpująco, precyzyjnie i spójnie,
skutecznie wykorzystując różne rodzaje przekazu ustnego bądź
pisemnego w kontaktach towarzyskich, akademickich i
sprawach zawodowych dotyczących jego dziedziny;
2. dostosowuje styl przekazu ustnego i pisemnego do
potencjalnego odbiorcy, umiejętnie posługując się regułami
organizacji wypowiedzi;
3. dokonuje analizy, syntezy oraz interpretacji informacji,
instrukcji lub poleceń, np. dotyczących zadań testowych,
usłyszanych bądź przeczytanych z szerokiego zakresu
dłuższych, złożonych wypowiedzi /tekstów na tematy ogólne i
dotyczącego dziedziny akademickiej;
4. uczestniczy czynnie i spontanicznie w rozmowach,
dyskusjach i wykładach prowadzonych;
przez rodzimych oraz innych użytkowników języka;
5. posługuje się szerokim zasobem leksykalnym, który
umożliwia precyzyjne wyrażanie;
emocji oraz formułowanie myśli i opinii na abstrakcyjne,
złożone i nieznane sobie tematy;
6. rozwiązuje nieliczne problemy językowe samodzielnie,
korzystając ze słowników lub dopytując o szczegóły
rozmówcę.
KOMPETENCJE:
1. sprawnie współpracuje w grupie, posługując się
językiem nauczanym, efektywnie wyznaczając innym i
sobie zadania;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę
samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie;
3. rozumie nadrzędną rolę uczącego się w procesie
dydaktycznym – jego autonomiczność, motywacje i
odpowiedzialność za optymalizację procesu uczenia się;
4. posiada własne, krytyczne poglądy i ocenę
rzeczywistości językowo-kulturowej.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po
ukończeniu kursu student:
1) zna i rozumie w stopniu zaawansowanym kompleksową
naturę języka rosyjskiego z uwzględnieniem kontekstu
kulturowego Rosji;
2) potrafi porozumiewać się za pomocą różnych kanałów i
technik komunikacyjnych, w tym technik
translatorskich, w języku rosyjskim ze specjalistami na
tematy kulturoznawcze, literaturoznawcze,
językoznawcze, historyczne dotyczące krajów regionu;
3) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną w
języku rosyjskim na wybrane tematy z zakresu teorii
kultury oraz problematyki krajów regionu (kultura,
polityczne, społeczne i gospodarcze źródła,
konsekwencje i konteksty zjawisk kulturowych,
literatura i język jako media i świadectwa kultury,
media audiowizualne i elektroniczne, relacje i więzi
społeczne i religijne etc.) oraz prezentować wyniki
swojej pracy na forum grupy;
4) potrafi posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie
C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Językowego;
5) potrafi stosować współczesne technologie
komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z
dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa
(§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną
nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu
uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać
warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać
niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4) zgodnie z Uniwersyteckim
Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu
UW z dnia 17 czerwca 2009 r.).
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze
dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w
semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z
wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te
prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się
następujące elementy:
– przygotowane wypowiedzi ustne, wypowiedzi spontaniczne
na zajęciach, ewentualnie inne formy wypowiedzi zgodnie z
decyzją lektora zależną od celów wyznaczonych w danym
semestrze (np. dialog w parach, krótka prezentacja, scenka z
podziałem na role) – 25% oceny,
– wyniki prac domowych, krótkie sprawdziany – 25% oceny,
– wyniki testów zaliczeniowych – 50% oceny.
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie
semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do
każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia
student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie
przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% – 5 (celujący)
93 – 98% – 5 (bardzo dobry)
87 – 92% – 4+ (dobry plus)
77 – 86% – 4 (dobry)
71 – 76% – 3,5 (dostateczny plus)
60 – 70% – 3 (dostateczny)
Literatura
1. А. Gołubiewa, W. Czeczuga, Słownictwo rosyjskie w
ćwiczeniach, PWN, Warszawa 2011.
2. A. Gołubiewa, M. Kuratczyk, Gramatyka języka
rosyjskiego z ćwiczeniami, PWN 2009.
3. К. Рогова, И. Вознесенская, О. Хорохордина,
Д. Колесова, Русский язык для продвинутых, Санкт-
Петербург, w 4-ch częściach, 2016.
4. N. Kowalska, Praktyczna gramatyka języka
rosyjskiego, Warszawa 2005.
5. Z. Kuca, Дискуссия. Zaawansowany kurs języka
rosyjskiego, Lublin 2018.
6. История культуры России, Ярославль 2024,
https://share.google/ysVELUqzNpl45oRLg, [dostep:
20.09.2025].
7. А. Е. Песков, Е. А. Кленина, Основы культурологии.
Русская культура: учебное пособие, Волгоград
2015, https://vgasu.ru/attachments/oi_peskov-03.pdf,
[dostep: 20.09.2025].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: