Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - rosyjski B1 3224-SWKRB1
Warsztaty z języka rosyjskiego na poziomie B1 mają za zadanie rozwijać
umiejętność wysławiania się w języku rosyjskim oraz poszerzać zasób
leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie konwersacja na zadane
studentom tematy związane z życiem codziennym (także język potoczny,
niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i komunikacją w przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej
z podstawowymi sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami
kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi
Rosji (wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Człowiek w społeczeństwie: życie, wygląd i relacje. Zdania
osobowe i bezosobowe w opisie jednostki.
2. Wybór zawodu i ścieżki kariery. Struktura i funkcjonowanie
systemu edukacji.
3. Wybitne postacie i ich osiągnięcia.
4. Kraj, jego historia i ważne wydarzenia (z wykorzystaniem
materiałów wideo oraz informacji realioznawczych).
5. Ekologia, położenie geograficzne, gospodarka i ustrój polityczny
Rosji (z wykorzystaniem materiałów wideo oraz informacji
realioznawczych).
6. Pogoda, klimat i zjawiska przyrodnicze – opisy i prognozy (A.
Puszkin; czytanie i analiza fragmentów)
7. Czytanie gazet i czasopism – wiadomości kulturalne (teatr).
8. Święta, tradycje i ich znaczenie ideowe (materiały audio i
podcasty).
9. Film rosyjski – oglądamy i rozmawiamy (do wyboru)
10. Piszemy opowiadanie: przygoda z językiem rosyjskim
11. Zainteresowania i hobby. Przyjaciele i znajomi.
12. Ural i baśnie Pawła Bażowa (czytanie i analiza fragmentów).
13. Planowanie wspólnego wyjścia lub podróży – negocjacje i
propozycje: ćwiczenia konwersacyjne.
14. Moda i styl życia – rosyjskie trendy, zakupy odzieżowe.
15. Rozmowy o zdrowiu i stylu życia – porady i sugestie: ćwiczenia
konwersacyjne.
16. Czytanie gazet i czasopism – wiadomości kulturalne (balet).
17. Zdrowie, podróże, sport. Tekst „Głos i oko” według A. Grina
(komponent kulturoznawczy).
18. Rozmowy o filmach i serialach rosyjskich – dialogi i recenzje
krótkie
19. Rodzina i relacje międzypokoleniowe – tradycje rodzinne w Rosji
20. Wydarzenia sportowe w Rosji – od piłki nożnej po hokej
(materiały kulturoznawcze)
21. Czytanie gazet i czasopism – wiadomości kulturalne (kultura
popularna).
22. Miejsca kultury w Rosji – muzea, galerie, teatry, wystawy
(materiały kulturoznawcze)
23. Czytanie gazet i czasopism – wiadomości kulturalne (literatura
współczesna).
24. Fyodor Konyukhov: dyskutujemy i argumentujemy
25. Kultura picia herbaty i kawy w Rosji – zwyczaje i codzienne
rytuały
26. Rosyjska piosenka w praktyce językowej (komponent
kulturoznawczy).
27. Internetowe portale podróżnicze – potrzeby i preferencje Rosjan.
28. Rosyjski humor: Zoszczenko – rozmowy i analizy.
29. Film rosyjski – oglądamy i rozmawiamy (do wyboru; piszemy
krótką recenzję).
30. Oglądamy i komentujemy rosyjską telewizję.
Tematy zajęć mogą być również dostosowane do zainteresowań
studentów lub zaproponowane przez samych uczestników.
Zajęcia będą prowadzone w formie:
rozmów na podstawie przygotowanych tekstów lub materiałów prezentowanych przez prowadzącego, pracy w grupach i parach, a także pracy indywidualnej z możliwością wsparcia nauczyciela.
Rozwój poszczególnych umiejętności językowych odbywać się będzie w następujący sposób:
mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe, dialogi, gry i scenki z podziałem na role;
rozumienie ze słuchu: różne rodzaje tekstów (dialogi, monologi w typowych sytuacjach komunikacyjnych) oraz zadania dostosowane do poziomu B1;
użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające opanowanie materiału;
pisanie: krótkie formy pisemne (np. opis, e-mail, zaproszenie) na 80–110 wyrazów, dotyczące tematów omawianych w trakcie zajęć.
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi posługiwać się językiem mówionym na poziomie B1 w sposób pewny i adekwatny do sytuacji komunikacyjnych.
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA:
wykorzystuje wiedzę o kulturze obszaru językowego w praktyce
komunikacyjnej;
zna i rozumie w podstawowym zakresie złożoną naturę języka,
jego strukturę i funkcje;
posiada zasób słownictwa umożliwiający sprawne funkcjonowanie
w sytuacjach codziennych;
zna podstawowe zagadnienia gramatyczne i systemowe języka;
rozumie i potrafi stosować wybrane zagadnienia językowe zgodnie
z Pełnym opisem kursu.
UMIEJĘTNOŚCI:
komunikuje się w sposób względnie swobodny w ramach tematów
zawartych w Pełnym opisie kursu;
potrafi identyfikować informacje w prostych tekstach różnych
typów, niezbędne do realizacji praktycznych celów;
analizuje, syntetyzuje i interpretuje treści zawarte w materiałach
codziennego użytku;
formułuje ustnie i pisemnie fakty oraz opinie, potrafi prostymi
argumentami uzasadnić podjęte decyzje.
KOMPETENCJE:
współpracuje efektywnie w parach i grupach, wykazując
inicjatywę i odpowiedzialność;
zna strategie uczenia się i rozumie znaczenie samokształcenia oraz
uczenia się przez całe życie;
stosuje podstawowe zasady obyczajowe, reagując adekwatnie w
sytuacjach werbalnych i pozawerbalnych charakterystycznych dla
danego obszaru kulturowego;
dostrzega różnice kulturowe i wykazuje tolerancję wobec
odmienności językowych i kulturowych użytkowników języka.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania
ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap
studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych
(uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne
jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone
zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia.
Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej
wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek
niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami
cząstkowymi.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczania i poda je do wiadomości studentów
na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim.
Literatura
1. Антовова В.Е., Нахабина, М.М., Толстых, А.А., Дорога в
Россию, Златоуст 2012.
2. Соболева Н.И., Иванова А.С., Арсеньева И.А., Первый
сертификационный уровень (В1): учебник русского языка,
Москва 2018.
3. Курлович И.Н., Сафронова Е.А., Русский язык как
иностранный. Тексты для чтения. Базовый уровень: пособие,
Горки 2019.
4. Samojlova V. D., Materiały do ćwiczeń praktycznej nauki języka
rosyjskiego dla studentów I-II roku filologii rosyjskiej, Zielona
Góra 1983.
5. Walczak J., Fonetyka rosyjska. Dydaktyczny przewodnik po
wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2018.
6. Боброва А. В., Грамматика русского языка, Москва 1999.
7. https:// www. ruspeach.com/
8. https://www. shkolazhizni.ru/
9. https://sites.middlebury.edu/russianintermadiate/
i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: