Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - rosyjski A2 3224-SWKRA2
Warsztaty z języka rosyjskiego na poziomie A2 (podstawowym) mają za
zadanie rozwijać umiejętność wysławiania się w języku rosyjskim oraz
poszerzać zasób leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie konwersacja
na zadane studentom tematy związane z życiem codziennym (także język
potoczny, niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i komunikacją w
przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z
podstawowymi sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami
kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi Rosji
(wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Świętujemy, składamy życzenia i dajemy prezenty (komponent
kulturoznawczy)
2. Moim zdaniem: Dyskutujemy i argumentujemy
3. Blog z podróży po Rosji: Opis doświadczeń i wydarzeń w czasie
przeszłym
4. Tydzień w pracy: Daty, godziny (powtórzenie liczebników)
5. Praca z piosenką rosyjską (komponent kulturoznawczy)
6. Oglądamy rosyjski film (do wyboru)
7. Rozmawiamy o obejrzanym filmie, piszemy krótką recenzję
8. Co Państwo ostatnio czytali - Spotkanie z literaturą rosyjską
9. Regionalne różnice w użyciu języka (komponent kulturoznawczy)
10. Języki obce: Jak się ich efektywnie uczyć?
11. Studia w Rosji: Czy warto? Jak sobie poradzić?
12. W banku, w urzędzie: Rozmowy sformalizowane
13. Facebook a realne życie. Internetowe znajomości
14. Jak wyrażać uczucia pozytywne i negatywne, emocje?
15. Rozwiązujemy problemy, zawieramy kompromis: Ćwiczenia
konwersacyjne
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami
studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów
lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne),
praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę
możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało się
w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane w
semestrze, dialog, gry z podziałem na role
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych
sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień
opanowania materiału
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na 50 - 80
wyrazów na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przedmiot realizowany jest w ramach programu ZIP 2.0.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie
podstawowym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego,
zdobytą na zajęciach;
zna i rozumie w podstawowym stopniu kompleksową naturę języka;
posiada podstawowy zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się
w przestrzeni danego języka;
posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki zawartej w
Pełnym opisie;
identyfikuje informacje w prostych tekstach różnego typu, potrzebne do
realizacji celu pozajęzykowego;
dokonuje analizy, syntezy i interpretacji informacji zawartych w prostych
materiałach codziennego użytku;
przedstawia w formie ustnej i pisemnej fakty i opinie, uzasadniając w
prosty sposób podejmowane decyzje.
KOMPETENCJE:
potrafi współpracować w parze oraz grupie;
zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz
uczenia się przez całe życie;
zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne
i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec
odmienności użytkowników języka.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki
Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich
zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów
i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała
nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest
opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia
należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania
te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami cząstkowymi.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim.
Literatura
1. Аникина М.Н., Лестница. Учебник-книга по русскому языку,
Москва 2010.
2. Махнач А., Из первых уст. Русский язык для базового уровня,
Warszawa 2016.
3. Миллер Л.В., Политова Л.В., Жили-были. 12 уроков русского
языка, Варшава 2013.
4. Misiąg D., Suszko H., Materiały pomocnicze do ćwiczeń
praktycznych w laboratorium językowym dla studentów I roku
filologii rosyjskiej, Wrocław 1992.
5. Walczak J., Fonetyka rosyjska. Dydaktyczny przewodnik po wymowie
i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2018.
6. Боброва А. В., Грамматика русского языка, Москва 1999.
7. https:// www. ruspeach.com/
8. https://www. shkolazhizni.ru/
9. https://sites.middlebury.edu/russianintermadiate/i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: