Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - rosyjski A1 3224-SWKRA1
Warsztaty z języka rosyjskiego na poziomie A1 (elementarnym) mają za
zadanie rozwijać umiejętność wysławiania się w języku rosyjskim oraz
poszerzać zasób leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie
konwersacja na zadane studentom tematy związane z życiem codziennym
(także język potoczny, niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i
komunikacją w przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z
podstawowymi sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami
kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi
Rosji (wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Poznajmy się (powitanie, pożegnanie, pytanie o samopoczucie)
2. Ja i inni: gdzie mieszkamy, skąd pochodzimy (kraje Regionu)
3. W rosyjskiej kawiarni: jak złożyć zamówienie i zapłacić
4. Moja rodzina (Kilka słów o obyczajowości w Rosji)
5. Czas wolny i hobby (Kilka słów o spędzaniu wolnego czasu w
Rosji)
6. Jak napisać maila i smsa: proste sytuacje komunikacyjne
7. Jak odebrać telefon, wypełnić formularz: proste sytuacje
komunikacyjne
8. Zakupy w sklepie spożywczym
9. Ćwiczymy liczebniki (podawanie cen, numerów telefonu)
10. Wyrażanie opinii
11. Umawiamy się: składanie propozycji, zgoda i odmowa
12. Zapraszamy gości (powitanie, small talk na przyjęciu, rozmowa o
jedzeniu)
13. Z wizytą w Rosji (Informacje realioznawcze, utrwalenie leksyki z
punktu 12)
14. Przebieg dnia
15. Co wczoraj robiłeś? Ćwiczymy czas przeszły
16. Porozmawiajmy o świętach w Rosji
17. Pytanie o drogę, orientacja w mieście, prośba o pomoc
18. Z wizytą w Petersburgu (w oparciu o materiały video)
19. Podróż do Rosji (w oparciu o materiały video)
20. W hotelu: Jak wynająć pokój, złożyć zamówienie w restauracji,
zapłacić rachunek
21. Organizujemy imprezę/urodziny (w oparciu o materiały video)
22. Podział obowiązków w mieszkaniu/domu: Mieszkać z rodziną,
przyjaciółmi czy samemu
23. Samopoczucie, zdrowie i choroba: zapytania, rady i zalecenia
24. Wizyta u lekarza: rozmowa przez telefon (jak się umówić) i w
gabinecie
25. Small talk: Porozmawiajmy o pogodzie i nie tylko (tworzenie
pytań)
26. Opis osób i ich ubioru (w oparciu o materiały video)
27. Planujemy wspólny weekend, zamierzenia i plany (w oparciu o
materiały video)
28. Wyrażanie życzeń i marzeń: tryb przypuszczający
29. Praca i studia: udzielamy informacji o sobie
30. Szukamy pracy (oferta, rozmowa telefoniczna)
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami
studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów
lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne),
praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę
możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało
się w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane
w semestrze, dialog, gry z podziałem na role
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych
sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień
opanowania materiału
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na 50 -
80 wyrazów na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przedmiot realizowany jest w ramach programu ZIP 2.0
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie
elementarnym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego,
zdobytą na zajęciach;
zna i rozumie w elementarnym stopniu kompleksową naturę
języka;
posiada elementarny zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia
się w przestrzeni danego języka;
7
posiada elementarną wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
komunikuje się w obrębie tematyki przedstawionej w Pełnym
opisie;
identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach
różnego typu i komunikatach werbalnych;
rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych
materiałach codziennego użytku;
przedstawia w formie ustnej informacje za pomocą
opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
potrafi współpracować w parze oraz grupie;
zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia
oraz uczenia się przez całe życie;
zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje
werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze
kulturowo-językowym;
dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec
odmienności użytkowników danego języka.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania
ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap
studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych
(uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne
jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone
zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia.
Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej
wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek
niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami
cząstkowymi.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria
zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w
danym roku akademickim.
Literatura
1. Misiąg D., Suszko H., Materiały pomocnicze do ćwiczeń
praktycznych w laboratorium językowym dla studentów I roku
filologii rosyjskiej, Wrocław 1992.
2. Walczak J., Fonetyka rosyjska. Dydaktyczny przewodnik po
wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2018.
3. Аникина М.Н., Лестница, Учебник-книга по русскому языку,
Москва 2010.
4. Махнач A., Из первых уст, Warszawa 2011.
5. https:// www. ruspeach.com/
6. https://www. shkolazhizni.ru/
7. https://sites.middlebury.edu/russianintermadiate/
i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: