Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - niemiecki B2 3224-SWKNB2
Warsztaty z języka niemieckiego na poziomie B2
(średniozaawansowanym/zaawansowanym) mają za zadanie rozwijać
umiejętność wysławiania się w języku rosyjskim oraz poszerzać zasób
leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie konwersacja na zadane
studentom tematy związane z życiem codziennym (także język potoczny,
niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i komunikacją w
przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z
sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami
kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi
Niemiec (wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Poznajmy się: kim jesteśmy w zglobalizowanym świecie?
2. Studiowanie w Niemczech: formalności, pierwsze kroki i
integracja
3. Nowe relacje: jak zawierać znajomości i znaleźć mieszkanie za
granicą
4. Razem czy osobno? Życie w wspólnocie i wyzwania
współdzielenia
5. Relacje międzyludzkie offline i online: międzyludzkość w erze
cyfrowej
6. Jak poprosić o pomoc i wyrazić opinię: język w praktyce życia
codziennego
7. Marzenia i pragnienia: tryb przypuszczający i język emocji
8. Relacje z podróży i wydarzeń: wspomnienia w czasie przeszłym
9. Emigracja zarobkowa i mobilność: między wyborem a
koniecznością
10. Stres i tempo życia: „Slow life”, work-life balance i zdrowie
psychiczne
11. Nowe modele współdzielenia: „Sharing Economy” i
społeczeństwo zaufania
12. Zaplanuj podróż po Niemczech i Europie Wschodniej: kultura,
historia, nowoczesność
13. Wirtualne podróże: cyfrowe muzea, aplikacje i nowe formy
doświadczania kultury
14. Mentalność i różnice kulturowe: jak się dogadać w
wielojęzycznym świecie
15. Komunikacja międzykulturowa: pułapki, stereotypy i zrozumienie
16. Co czytamy i dlaczego? Kultura książki w dobie e-booków i AI
17. Spotkanie z literaturą niemieckojęzyczną: od klasyki po literaturę
migracyjną
18. Sztuka w przestrzeni publicznej: graffiti, instalacje, pomniki
cyfrowe
19. Film jako głos pokolenia: kino ukraińskie, niemieckie i globalne
tematy
20. Jak mówić o sztuce? Wyrażanie opinii i pisanie recenzji
21. Współczesna kultura niemiecka: ekologia, różnorodność,
innowacje
22. Piosenka niemiecka: od Brechta po rap i muzykę protestu
23. Niemiecki język dziś: dialekty, młodzieżowy slang i język
inkluzywny
24. Przysłowia i idiomy: między tradycją a nowym znaczeniem
25. Z ekologią na co dzień: styl życia i świadomość klimatyczna w
Niemczech
26. Studia kulturoznawcze a rynek pracy: kompetencje przyszłości
27. Rozmowa kwalifikacyjna i networking: jak mówić o sobie
28. Sztuka pisania listu motywacyjnego: autentyczność vs.
profesjonalizm
29. Motywacja w pracy: relacje, wartości i rola dobrostanu
30. Jak uniknąć gafy? Kultura pracy, język inkluzywny i komunikacja
międzykulturowa
Przedmiot realizowany jest w ramach programu ZIP 2.0
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami
studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów
lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne),
praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę
możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało
się w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane
w semestrze, dialog, gry z podziałem na role
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych
sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień
opanowania materiału
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na 50 -
80 wyrazów na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie
podstawowym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego,
zdobytą na zajęciach;
zna i rozumie w średniozaawansowanym/zaawansowanym
stopniu kompleksową naturę języka;
posiada zasób słownictwa na poziomie
średniozaawansowanym/zaawansowanym (ze szczególnym
uwzględnieniem słownictwa zawartego w Pełnym opisie);
posiada wiedzę dotyczącą opisu systemu języka na poziomie
średniozaawansowanym/zaawansowanym;
zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
komunikuje się w obrębie tematyki zawartej w Pełnym opisie;
identyfikuje przekazy w wybranych, standardowych materiałach
różnego typu i komunikatach werbalnych;
rozumie i przetwarza informacje zawarte w wybranych,
standardowych materiałach codziennego użytku; podsumowuje,
wyciąga wnioski;
pisze zgodnie z konwencją proste listy prywatne i pisma o
charakterze urzędowym typu: email, zaproszenie, życiorys, list
motywacyjny;
opisuje ustnie i pisemnie z użyciem podstawowego słownictwa
nieskomplikowane zdarzenia przeszłe, teraźniejsze i planowane z
własnego życia;
przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą
opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
potrafi współpracować w parze oraz grupie;
zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz
uczenia się przez całe życie;
zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje
werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze
kulturowo-językowym;
dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec
odmienności użytkowników danego języka.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania
ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap
studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych
(uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne
jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone
zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia.
Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej
wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek
niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami
cząstkowymi.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria
zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w
danym roku akademickim.
Literatura
i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: