Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - niemiecki B1 3224-SWKNB1
Warsztaty z języka niemieckiego na poziomie B1
(średniozaawansowanym/zaawansowanym) mają za zadanie rozwijać
umiejętność wysławiania się w języku niemieckim oraz poszerzać zasób
leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie konwersacja na zadane
studentom tematy związane z życiem codziennym (także język potoczny,
niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i komunikacją w
przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z
sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami
kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi
Niemiec i Austrii (wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Poznajmy się: ja i inni, co nas łączy, a co dzieli
2. Na studiach w Niemczech (przyjazd, formalności)
3. Na studiach w Niemczech (zawieramy znajomości i szukamy
mieszkania)
4. Razem czy osobno: zalety mieszkania samemu i z innymi,
rozwiązywanie konfliktów
5. Relacje międzyludzkie dawniej i dziś. Znajomości internetowe:
szansa czy zagrożenie
6. Jak poprosić o pomoc, wyrazić opinię, podać argumenty:
Ćwiczymy dialogi
7. Porozmawiajmy o pragnieniach, marzeniach, życzeniach: Tryb
przypuszczający praktycznie
8. Relacja z podróży, wydarzenia: Powtórzenie czasu przeszłego
9. Emigracja zarobkowa: Pro i contra
10. Czy jesteśmy odporni na stres? „Slow life” jako alternatywa
11. „Sharing economy” – czy to działa?
12. Oferty z katalogu: Zaplanujmy podróż po Niemczech
13. Oferty z katalogu: Zaplanujmy podróż po Austrii
14. Inny kraj, inni ludzie, inna mentalność: Jak sobie z tym poradzić?
15. Różnice kulturowe: c.d.
16. Wokół kultury: Co czytamy i dlaczego. Książka w formie
papierowej czy elektronicznej
17. Spotkanie z niemiecką literaturą (np. Loreley, H. Heine)
18. Wokół kultury: Idziemy do muzeum, na wystawę/sztuka w
przestrzeni miejskiej
19. Wokół kultury: Spotkanie z niemieckim filmem
20. Jak wyrazić upodobanie, dezaprobatę, opinię (sądy ustne i
recenzja)
21. Wokół kultury: Niemcy - kraj poetów i myślicieli?
22. Spotkanie z piosenką niemiecką
23. O języku niemieckim w Niemczech, Austrii i Szwajcarii
24. Przysłowia, idiomy niemieckie
25. Kultura codzienności: Z ekologią za pan brat
26. Rynek pracy a studia kulturoznawcze: możliwości, oferty pracy,
obawy i nadzieje
27. Jak przygotować się do rozmowy o pracę i efektywnie ją odbyć
28. Piszemy list motywacyjny
29. Praca: co nas motywuje, jak kształtować relacje
30. Jak uniknąć gafy: Jeszcze o interkulturowości
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami
studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów
lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne),
praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę
możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało
się w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane
w semestrze, dialog, gry z podziałem na role
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych
sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień
opanowania materiału
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na 50 -
80 wyrazów na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przedmiot realizowany jest w ramach programu ZIP 2.0.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie
podstawowym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
- wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego,
zdobytą na zajęciach;
- zna i rozumie w średniozaawansowanym/zaawansowanym
stopniu kompleksową naturę języka;
- posiada zasób słownictwa na poziomie
średniozaawansowanym/zaawansowanym (ze szczególnym
uwzględnieniem słownictwa zawartego w Pełnym opisie);
- posiada wiedzę dotyczącą opisu systemu języka na poziomie
średniozaawansowanym/zaawansowanym;
- zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
- komunikuje się w obrębie tematyki zawartej w Pełnym opisie;
- identyfikuje przekazy w wybranych, standardowych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych;
- rozumie i przetwarza informacje zawarte w wybranych,
standardowych materiałach codziennego użytku; podsumowuje,
wyciąga wnioski;
- pisze zgodnie z konwencją proste listy prywatne i pisma o
charakterze urzędowym typu: email, zaproszenie, życiorys, list
motywacyjny;
- opisuje ustnie i pisemnie z użyciem podstawowego słownictwa
nieskomplikowane zdarzenia przeszłe, teraźniejsze i planowane z
własnego życia;
- przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą
opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
- potrafi współpracować w parze oraz grupie;
- zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz
uczenia się przez całe życie;
- zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje
werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze
kulturowo-językowym;
- dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec
odmienności użytkowników danego języka.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu
kursu student:
1) zna i rozumie w stopniu średnio zaawansowanym kompleksową
naturę języka niemieckiego z uwzględnieniem kontekstu
kulturowego Niemiec i Austrii (K1_W09, K2_W09, odniesienie do
P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania,
skutki, odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK
Kontekst/uwarunkowania, skutki);
2) potrafi posługiwać się językiem niemieckim na poziomie B1
według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
(K1_U09, K2_U09, odniesienie do P6S_UK Komunikowanie się /
odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w
środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym,
odniesienie do P7S_UK Komunikowanie się / odbieranie i
tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku
naukowym i posługiwanie się językiem obcym);
3) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i
informacyjne w swojej pracy (K2_U11, odniesienie do P6S_UU
Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych
osób).
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania
ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap
studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych
(uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne
jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone
zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia.
Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Merytoryczny udział w zajęciach (40%)
Prezentacje/wypowiedzi ustne na temat/y wyznaczony/e przez
prowadzącego zajęcia (60%).
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej
wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek
niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami cząstkowymi.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria
zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w
danym roku akademickim.
Literatura
1. Grammatik und Konversation. Arbeitsblätter für den
Deutschunterricht, Klett, 2014
2. Grammatik aktiv, Cornelsen, 2018
3. Sicher im Alltag und Beruf, Hueber, 2019
4. Wechselspiele, Langenscheidt, 2001
5. Deutsch üben. Hören und Sprechen B1, Hueber 2013.
6. https://www.dw.com/de/deutsch-lernen/s-2055 (w szczególności
telenovela „Jojo”)
i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: