Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - niemiecki A1 3224-SWKNA1
Warsztaty z języka niemieckiego na poziomie A1 (elementarnym) mają
za zadanie rozwijać umiejętność wysławiania się w języku niemieckim
oraz poszerzać zasób leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie
konwersacja na zadane studentom tematy związane z życiem codziennym
(także język potoczny, niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i
komunikacją w przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z
podstawowymi sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami
kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi
Niemiec i Austrii (wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Poznajmy się (powitanie, pożegnanie, pytanie o samopoczucie)
2. Ja i inni: gdzie mieszkamy, skąd pochodzimy (kraje Regionu)
3. W niemieckiej kawiarni: jak złożyć zamówienie i zapłacić
4. Moja rodzina (Kilka słów o obyczajowości w Niemczech)
5. Czas wolny i hobby (Kilka słów o spędzaniu wolnego czasu w
krajach niemieckojęzycznych)
6. Jak napisać maila i smsa: proste sytuacje komunikacyjne
7. Jak odebrać telefon, wypełnić formularz: proste sytuacje
komunikacyjne
8. Zakupy w sklepie spożywczym
9. Ćwiczymy liczebniki (podawanie cen, numerów telefonu)
10. Wyrażanie opinii
11. Umawiamy się: składanie propozycji, zgoda i odmowa
12. Zapraszamy gości (powitanie, small talk na przyjęciu, rozmowa o
jedzeniu)
13. Z wizytą w krajach niemieckojęzycznych (Informacje
realioznawcze, utrwalenie leksyki z punktu 12)
14. Przebieg dnia
15. Co wczoraj robiłeś? Ćwiczymy czas przeszły
16. Porozmawiajmy o świętach w krajach niemieckojęzycznych
17. Pytanie o drogę, orientacja w mieście, prośba o pomoc
18. Z wizytą w Berlinie (w oparciu o materiały video)
19. Podróż do Niemiec (w oparciu o materiały video)
20. W hotelu: Jak wynająć pokój, złożyć zamówienie w restauracji,
zapłacić rachunek
21. Organizujemy imprezę/urodziny (w oparciu o materiały video)
22. Podział obowiązków w mieszkaniu/domu: Mieszkać z rodziną,
przyjaciółmi czy samemu
23. Samopoczucie, zdrowie i choroba: zapytania, rady i zalecenia
24. Wizyta u lekarza: rozmowa przez telefon (jak się umówić) i w
gabinecie
25. Small talk: Porozmawiajmy o pogodzie i nie tylko (tworzenie
pytań)
26. Opis osób i ich ubioru (w oparciu o materiały video)
27. Planujemy wspólny weekend, zamierzenia i plany (w oparciu o
materiały video)
28. Wyrażanie życzeń i marzeń: tryb przypuszczający
29. Praca i studia: udzielamy informacji o sobie
30. Szukamy pracy wakacyjnej w kraju niemieckojęzycznym (oferta,
rozmowa telefoniczna)
Przedmiot realizowany jest w ramach programu ZIP 2.0
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami
studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów
lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne),
praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę
możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało
się w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane
w semestrze, dialog, gry z podziałem na role
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych
sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień
opanowania materiału
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na 50 -
80 wyrazów na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie
elementarnym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego,
zdobytą na zajęciach;
zna i rozumie w elementarnym stopniu kompleksową naturę
języka;
posiada elementarny zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia
się w przestrzeni danego języka;
posiada elementarną wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
komunikuje się w obrębie tematyki przedstawionej w Pełnym
opisie;
identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach
różnego typu i komunikatach werbalnych;
rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych
materiałach codziennego użytku;
przedstawia w formie ustnej informacje za pomocą
opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
potrafi współpracować w parze oraz grupie;
zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia
oraz uczenia się przez całe życie;
zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje
werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze
kulturowo-językowym;
dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec
odmienności użytkowników danego języka.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania
ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap
studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych
(uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne
jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone
zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia.
Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Merytoryczny udział w zajęciach (40%)
Prezentacje/wypowiedzi ustne na temat/y wyznaczony/e przez
prowadzącego zajęcia (60%).
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej
wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek
niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami
cząstkowymi.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria
zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w
danym roku akademickim.
Literatura
1. Grammatik und Konversation. Arbeitsblätter für den
Deutschunterricht, Klett, 2014
2. Grammatik aktiv, Cornelsen, 2018
3. Treffpunkt Berlin, Klett, 2003
4. Schritte International, Huber 2018
5. Wechselspiele, Langenscheidt, 2001
6. https://www.dw.com/de/deutsch-lernen/s-2055
i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: