Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - litewski A2 3224-SWKLA2
Warsztaty z języka litewskiego na poziomie A2 (podstawowym) mają za
zadanie rozwijać umiejętność wysławiania się w języku litewskim oraz
poszerzać zasób leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie
konwersacja na zadane studentom tematy związane z życiem codziennym
(także język potoczny, niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i
komunikacją w przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z
podstawowymi sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami
kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi
Litwy (wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Poznajmy się (powitanie, pożegnanie, pytanie o samopoczucie)
2. Porozmawiajmy o sobie i innych: rodzina, przyjaciele (udzielanie
informacji, formułowanie pytań)
3. W litewskiej restauracji: menu (typowe potrawy kuchni
litewskiej), jak złożyć zamówienie i zapłacić
4. Podróż po Litwie (na podstawie materiałów video, informacje
realioznawcze)
5. W Wilnie: zabytki, jak spędzić czas wolny (na na podstawie
materiałów video, informacje realioznawcze)
6. Imprezy kulturalne (jaką wybrać, wyrażanie propozycji, zgody,
odmowy)
7. Jak napisać maila/kartkę pocztową (urlop, umówienie, odwołanie
spotkania)
8. Jak odebrać telefon, wypełnić formularz: proste sytuacje
komunikacyjne
9. Idziemy na zakupy (pytanie o radę, wyrażanie upodobań)
10. Czy studenci powinni pracować (zapoznanie się z ofertą pracy,
możliwości pracy w krajach niemieckojęzycznych, uzyskiwanie
informacji przez telefon)
11. Wyrażanie opinii, argumentowanie (wybrane sytuacje)
12. Czy coś Panu dolega? Wizyta u lekarza, podróż samolotem, na
lotnisku
13. W podróży służbowej za granicą: Grafik spotkań i czynności
14. „To było dawno temu”. Praca z nie bajką (komponent
kulturoznawczy)
15. Prognozujemy i planujemy: Czas przyszły, wyrażanie zamierzeń
16. Świętujemy, składamy życzenia i dajemy prezenty (komponent
kulturoznawczy)
17. Moim zdaniem: Dyskutujemy i argumentujemy
18. Blog z podróży po Litwie: Opis doświadczeń i wydarzeń w czasie
przeszłym
19. Tydzień w pracy: Daty, godziny (powtórzenie liczebników)
20. Praca z piosenką litewską (komponent kulturoznawczy)
21. Oglądamy litewski film (do wyboru)
22. Rozmawiamy o obejrzanym filmie, piszemy krótką recenzję
23. Co Państwo ostatnio czytali - Spotkanie z literaturą litewską
24. Regionalne różnice w użyciu języka (komponent kulturoznawczy)
25. Języki obce: Jak się ich efektywnie uczyć?
26. Studia na Litwie: Czy warto? Jak sobie poradzić?
27. W banku, w urzędzie: Rozmowy sformalizowane
28. Facebook a realne życie. Internetowe znajomości
29. Jak wyrażać uczucia pozytywne i negatywne, emocje?
30. Rozwiązujemy problemy, zawieramy kompromis: Ćwiczenia
konwersacyjne
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów
lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne),
praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę
możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało
się w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane
w semestrze, dialog, gry z podziałem na role
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych
sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień
opanowania materiału
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na 50 -
80 wyrazów na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przedmiot realizowany jest w ramach programu ZIP 2.0.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie
podstawowym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
- wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego,
zdobytą na zajęciach;
- zna i rozumie w podstawowym stopniu kompleksową naturę
języka;
- posiada podstawowy zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia
się w przestrzeni danego języka;
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
- zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
- w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki zawartej w
Pełnym opisie;
- identyfikuje informacje w prostych tekstach różnego typu, potrzebne
do realizacji celu pozajęzykowego;
- dokonuje analizy, syntezy i interpretacji informacji zawartych w
prostych materiałach codziennego użytku;
- przedstawia w formie ustnej i pisemnej fakty i opinie, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje.
KOMPETENCJE:
- potrafi współpracować w parze oraz grupie;
- zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz
uczenia się przez całe życie;
- zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje
werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-
językowym;
- dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec
odmienności użytkowników języka.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania
ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap
studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych
(uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne
jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone
zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia.
Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Merytoryczny udział w zajęciach (40%)
Prezentacje/wypowiedzi ustne na temat/y wyznaczony/e przez
prowadzącego zajęcia (60%).
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek
niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami
cząstkowymi.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria
zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w
danym roku akademickim.
Literatura
1. H. Prosniakova, V. Stumbrienė Mano ir tavo šalis Lietuva. Antra knyga
2. L. Vaškevičienė, E. Kutanovienė, A. Valančiauskienė
Pažiūrėk! Paklausyk! Pasakyk!
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: