Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - czeski B1 3224-SWKCZB1
Warsztaty z języka czeskiego na poziomie B1 (średniozaawansowanym)
mają za zadanie rozwijać umiejętność wysławiania się w języku czeskim
oraz poszerzać zasób leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie
konwersacja na zadane studentom tematy związane z życiem codziennym
(także język potoczny, niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i
komunikacją w przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z
sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami kulturalnymi/wybranymi
elementami kulturowymi i realioznawczymi Republiki Czeskiej
(wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Czy czeski nas (jeszcze) śmieszy? Fałszywi przyjaciele,
wymowa, zdrobnienia
2. Czeskie symbole narodowe
3. Geografia Czech w pigułce
Najważniejsze miejsca, krajobrazy i regiony.
4. Materialne i niematerialne dziedzictwo UNESCO w Czechach
5. Czeska wieś vs miasto – styl życia i różnice
Jak się żyje na wsi, a jak w mieście?
6. Podróże – różne sposoby podróżowania, cele i towarzystwo
Jak i gdzie podróżują Czesi?
7. Sport i czas wolny
8. Życie codzienne w Czechach – szkoła, studia, praca
Jak wygląda codzienność młodych i dorosłych?
9. Rodzinne relacje i różne typy rodzin – tradycyjne i nowoczesne
10. Czeska mentalność – stereotypy i rzeczywistość
11. Czeski humor w reklamie i memach
12. Polska a Czechy – święta i zwyczaje
Podobieństwa i różnice w tradycjach.
13. Polacy o Czechach, Czesi o Polakach
Jak się widzimy? Stereotypy i rzeczywistość.
14. Czesi a moda
Jakie są trendy i wpływ kultury na styl?
15. Mniejszości narodowe w Czechach
Kto mieszka w Czechach i jak się żyje razem?
16. Religia i wiara w Czechach
Rola religii w społeczeństwie.
17. Język czeski vs słowacki
Podobieństwa i różnice, wzajemne zrozumienie.
18. Przysłowia i idiomy: czeskie vs polskie
Co mówią o mentalności narodów?
19. Ekologia i recykling w Czechach
Jak Czesi dbają o środowisko?
20. Czeska telewizja i seriale
21. Czescy influencerzy i YouTuberzy
Kultura internetowa i popularni twórcy.
22. Fenomen Jaromíra Nohavicy i písničkářství
23. Country, folk i fenomen trampování
24. Królowe popu i muzyka popularna
25. Czeski musical, hip-hop i muzyka alternatywna
Różnorodność muzyczna w Czechach.
26. Muzyka klasyczna i festiwale muzyczne
Znani kompozytorzy i wydarzenia.
27. Literatura: nagrody i ważni pisarze współcześni
28. Legendy i baśnie (pogłębiona wersja)
Tradycyjne opowieści i ich znaczenie.
29. Czeskie kobiety, które zachwyciły świat
Znane i wpływowe postaci kobiece.
30. Czescy wynalazcy i ich odkrycia
Najważniejsze osiągnięcia naukowe.
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami
studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów
lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne),
praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę
możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało
się w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane
w semestrze, dialog, gry z podziałem na role
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych
sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień
opanowania materiału
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na 50 -
80 wyrazów na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przedmiot realizowany jest w ramach programu ZIP 2.0.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie
podstawowym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
● wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego,
zdobytą na zajęciach;
● zna i rozumie w średniozaawansowanym/zaawansowanym
stopniu kompleksową naturę języka;
● posiada zasób słownictwa na poziomie
średniozaawansowanym/zaawansowanym (ze szczególnym
uwzględnieniem słownictwa zawartego w Pełnym opisie);
● posiada wiedzę dotyczącą opisu systemu języka na poziomie
średniozaawansowanym/zaawansowanym;
● zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
● komunikuje się w obrębie tematyki zawartej w Pełnym opisie;
● identyfikuje przekazy w wybranych, standardowych materiałach
różnego typu i komunikatach werbalnych;
● rozumie i przetwarza informacje zawarte w wybranych,
standardowych materiałach codziennego użytku; podsumowuje,
wyciąga wnioski;
● pisze zgodnie z konwencją proste listy prywatne i pisma o
charakterze urzędowym typu: email, zaproszenie, życiorys, list
motywacyjny;
● opisuje ustnie i pisemnie z użyciem podstawowego słownictwa
nieskomplikowane zdarzenia przeszłe, teraźniejsze i planowane z
własnego życia;
● przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą
opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
● potrafi współpracować w parze oraz grupie;
● zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz
uczenia się przez całe życie;
● zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje
werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze
kulturowo-językowym;
● dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec
odmienności użytkowników danego języka.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania
ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap
studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych
(uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne
jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone
zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia.
Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej
wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek
niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami
cząstkowymi.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria
zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w
danym roku akademickim.
Literatura
Mariusz Szczygieł: Gottland, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2006
Mariusz Szczygieł: Zrób sobie raj, Dowody, Warszawa 2019
Praca zbiorowa: Czech it up, Čeština pro cizince, Olomouc 2020
Izabela Wałaska: (Pół)prawdy i mity o Polakach i Czechach, czyli historyjki z
życia wzięte, Zaolzie Potrafi, Cieszyn 2020
Ilona Kořánková: Česká čítanka, Akropolis, Praha 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: