Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - czeski A1 3224-SWKCZA1
Warsztaty z języka czeskiego na poziomie A1 mają za zadanie rozwijać
umiejętność sprawnego wysławiania się w języku czeskim oraz poszerzać
zasób leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie konwersacja na
zadane studentom tematy związane z życiem codziennym (także mowa
potoczna), wydarzeniami kulturalnymi i komunikacją w przyszłym
miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z
sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami kulturalnymi/wybranymi
elementami kulturowymi i realioznawczymi Czech:
1. Historia, współczesność i rozwarstwienie języka czeskiego
2. Fałszywi przyjaciele - mity i fakty oraz pułapki
3. Czeski humor i mentalność – stereotypy i rzeczywistość
4. Polacy o Czechach, Czesi o Polakach – jak postrzegamy się
wzajemnie?
5. Wygląd, moda i uroda
6. Charakter, relacje i zachowanie
7. Czeskie święta, zwyczaje i obyczaje
8. W gościach u Czechów
9. Kuchnia i gastronomia
10. U lekarza, u dentysty - usługi w Czechach
11. Sport i czas wolny Czechów
12. Rodzina i zwierzęta domowe
13. Znani Czesi i Czeszki
14. Czeskie wynalazki i “vychytávky”
15. Geografia Czech w pigułce
16. Czeskie symbole narodowe
17. Materialne dziedzictwo UNESCO
18. Niematerialne dziedzictwo UNESCO
19. Podróżujemy, zwiedzamy, emigrujemy
20. Pracujemy i studiujemy w Czechach
21. Czeski rock i pop
22. Czeska muzyka poważna i musicalowa
23. Czeskie country i folk
24. Czeska muzyki alternatywna
25. Fenomen Gott
26. Fenomen Jaromír Nohavica i písničkáři
27. Czeskie bajki i animacje
28. Krecik i przyjaciele
29. Czeskie legendy
30. Czeskie media (mainstreamowe i społecznościowe)
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami
studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów
lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne),
praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę
możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało
się w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane
w semestrze, dialog, gry z podziałem na role
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych
sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień
opanowania materiału
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na 50 -
80 wyrazów na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przedmiot realizowany jest w ramach programu ZIP 2.0
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie
elementarnym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
● wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego,
zdobytą na zajęciach;
● zna i rozumie w elementarnym stopniu kompleksową naturę
języka;
● posiada elementarny zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia
się w przestrzeni danego języka;
● posiada elementarną wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
● zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
● komunikuje się w obrębie tematyki przedstawionej w Pełnym
opisie;
● identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach
różnego typu i komunikatach werbalnych;
● rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych
materiałach codziennego użytku;
● przedstawia w formie ustnej informacje za pomocą
opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
● potrafi współpracować w parze oraz grupie;
● zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia
oraz uczenia się przez całe życie;
● zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje
werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze
kulturowo-językowym;
● dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec
odmienności użytkowników danego języka.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania
ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap
studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych
(uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne
jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone
zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia.
Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej
wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek
niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami
cząstkowymi.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria
zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w
danym roku akademickim.
Literatura
Josef Čapek, Silvie Převrátilová, Petra Bujelčíková: O pejskovi a kočičce,
Akropolis, Praha 2019
Martina Trchová: Brněnské legendy, Akropolis, Praha 2017
Lída Holá: Pohádky, Akropolis, Praha 2013
Lída Holá: Staré pověsti české a moravské, Akropolis, 2012
Lída Holá: Pražské legendy, Akropolis, 2011
Ilona Kořánková: Česká čítanka, Akropolis, Praha 20121
Mariusz Szczygieł: Gottland, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2006
Mariusz Szczygieł: Zrób sobie raj, Dowody, Warszawa 2019
Praca zbiorowa: Czech it up, Čeština pro cizince, Olomouc 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: