Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - czeski A1 3224-SWKCZA1
Zajęcia z języka czeskiego na poziomie A1 (elementarnym) mają za zadanie rozwijać umiejętność wysławiania się w języku czeskim oraz poszerzać zasób leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie konwersacja na zadane studentom tematy związane z życiem codziennym (także język potoczny, niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i komunikacją w przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z podstawowymi sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi Czech (wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Historia, współczesność i rozwarstwienie języka czeskiego
2. Fałszywi przyjaciele - mity i fakty oraz pułapki
3. Czeski humor i mentalność – stereotypy i rzeczywistość
4. Polacy o Czechach, Czesi o Polakach – jak postrzegamy się
wzajemnie?
5. Wygląd, moda i uroda
6. Charakter, relacje i zachowanie
7. Czeskie święta, zwyczaje i obyczaje
8. W gościach u Czechów
9. Kuchnia i gastronomia
10. U lekarza, u dentysty - usługi w Czechach
11. Sport i czas wolny Czechów
12. Rodzina i zwierzęta domowe
13. Znani Czesi i Czeszki
14. Czeskie wynalazki i “vychytávky”
15. Geografia Czech w pigułce
16. Czeskie symbole narodowe
17. Materialne dziedzictwo UNESCO
18. Niematerialne dziedzictwo UNESCO
19. Podróżujemy, zwiedzamy, emigrujemy
20. Pracujemy i studiujemy w Czechach
21. Czeski rock i pop
22. Czeska muzyka poważna i musicalowa
23. Czeskie country i folk
24. Czeska muzyki alternatywna
25. Fenomen Gott
26. Fenomen Jaromír Nohavica i písničkáři
27. Czeskie bajki i animacje
28. Krecik i przyjaciele
29. Czeskie legendy
30. Czeskie media (mainstreamowe i społecznościowe)
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne), praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało się w następujący sposób:
- Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane w semestrze, dialog, gry z podziałem na role.
- Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu.
- Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień opanowania materiału.
- Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (student zna i rozumie):
- kompleksową naturę języka czeskiego, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego krajów regionu [K_W09].
Umiejętności (absolwent potrafi):
- wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z różnych źródeł [K_U01].
- porozumiewać się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych na podstawowe tematy dnia codziennego oraz zagadnienia kulturowe krajów regionu [K_U07].
- samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną w języku obcym na wybrane tematy dnia codziennego i zagadnienia kulturowe oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy [K_U08].
- posługiwać się językiem czeskim na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego [K_U09].
- planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole, planować i realizować proces samodzielnego zdobywania wiedzy, w tym wiedzy specjalistycznej, po zakończeniu studiów [K_U10].
Kompetencje społeczne (absolwent jest gotów do):
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy i umiejętności [K_K01].
- efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym w społeczeństwie odmiennym kulturowo, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy [K_K02].
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa.
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot.
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 1 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania:
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
Merytoryczny udział w zajęciach (40%)
Prezentacje/wypowiedzi ustne na temat/y wyznaczony/e przez prowadzącego zajęcia (60%).
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
Josef Čapek, Silvie Převrátilová, Petra Bujelčíková: O pejskovi a kočičce,
Akropolis, Praha 2019
Martina Trchová: Brněnské legendy, Akropolis, Praha 2017
Lída Holá: Pohádky, Akropolis, Praha 2013
Lída Holá: Staré pověsti české a moravské, Akropolis, 2012
Lída Holá: Pražské legendy, Akropolis, 2011
Ilona Kořánková: Česká čítanka, Akropolis, Praha 20121
Mariusz Szczygieł: Gottland, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2006
Mariusz Szczygieł: Zrób sobie raj, Dowody, Warszawa 2019
Praca zbiorowa: Czech it up, Čeština pro cizince, Olomouc 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: