Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - białoruski A2 3224-SWKBA2
Zajęcia z języka białoruskiego na poziomie A2 (podstawowym) mają za zadanie rozwijać umiejętność wysławiania się w języku białoruskim oraz poszerzać zasób leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie konwersacja na zadane studentom tematy związane z życiem codziennym (także język potoczny, niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i komunikacją w przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z podstawowymi sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi.
1. Poznajmy się (powitanie, pożegnanie, pytanie o samopoczucie)
2. Porozmawiajmy o sobie i innych: rodzina, przyjaciele (udzielanie
informacji, formułowanie pytań)
3. W białoruskiej restauracji: menu (typowe potrawy kuchni
białoruskiej), jak złożyć zamówienie i zapłacić
4. Podróż po Białorusi (na podstawie materiałów wideo, informacje
realioznawcze)
5. W Grodnie: zabytki, jak spędzić czas wolny (na podstawie
materiałów wideo, informacje realioznawcze)
6. Imprezy kulturalne (jaką wybrać, wyrażanie propozycji, zgody,
odmowy)
7. Jak napisać maila/kartkę pocztową (urlop, umówienie, odwołanie
spotkania)
8. Jak odebrać telefon, wypełnić formularz: proste sytuacje
komunikacyjne
9. Idziemy na zakupy (pytanie o radę, wyrażanie upodobań)
10. Czy studenci powinni pracować (zapoznanie się z ofertą pracy,
możliwości pracy w Białorusi, uzyskiwanie informacji przez
telefon)
11. Wyrażanie opinii, argumentowanie (wybrane sytuacje)
12. Czy coś Panu dolega? Wizyta u lekarza, podróż samolotem, na
lotnisku
13. W podróży służbowej za granicą: Grafik spotkań i czynności
14. „To było dawno temu”. Praca z białoruską bajką (komponent
kulturoznawczy)
15. Prognozujemy i planujemy: Czas przyszły, wyrażanie zamierzeń
16. Świętujemy, składamy życzenia i dajemy prezenty (komponent
kulturoznawczy)
17. Moim zdaniem: Dyskutujemy i argumentujemy
18. Blog z podróży po Białorusi: Opis doświadczeń i wydarzeń w
czasie przeszłym
19. Tydzień w pracy: Daty, godziny (powtórzenie liczebników)
20. Praca z piosenką białoruską (komponent kulturoznawczy)
21. Oglądamy białoruski film (do wyboru)
22. Rozmawiamy o obejrzanym filmie, piszemy krótką recenzję
23. Co Państwo ostatnio czytali – Spotkanie z literaturą białoruską
24. Regionalne różnice w użyciu języka (komponent kulturoznawczy)
25. Języki obce: Jak się ich efektywnie uczyć?
26. Studia. Czy warto? Jak sobie poradzić?
27. W banku, w urzędzie: Rozmowy sformalizowane
28. Facebook a realne życie. Internetowe znajomości
29. Jak wyrażać uczucia pozytywne i negatywne, emocje?
30. Rozwiązujemy problemy, zawieramy kompromis: Ćwiczenia
konwersacyjne
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne), praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało się w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane w semestrze, dialog, gry z podziałem na role.
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu.
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień opanowania materiału.
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (student zna i rozumie):
kompleksową naturę języka białoruskiego ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego krajów regionu [K_W09].
Umiejętności (absolwent potrafi):
wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z różnych źródeł [K_U01].
porozumiewać się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych na podstawowe tematy dnia codziennego oraz zagadnienia kulturowe krajów regionu [K_U07].
samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną w języku obcym na wybrane tematy dnia codziennego i zagadnienia kulturowe oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy [K_U08].
posługiwać się językiem białoruskim na poziomie A2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego [K_U09].
planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole, planować i realizować proces samodzielnego zdobywania wiedzy, w tym wiedzy specjalistycznej, po zakończeniu studiów [K_U10].
Kompetencje społeczne (absolwent jest gotów do):
krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy i umiejętności [K_K01].
efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym w społeczeństwie odmiennym kulturowo, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy [K_K02].
Kryteria oceniania
Organizacja zajęć
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa.
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot.
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 1 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania:
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
Podawana sukcesywnie na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: