Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - białoruski A1 3224-SWKBA1
Zajęcia z języka białoruskiego na poziomie A1 (elementarnym) mają za zadanie rozwijać umiejętność wysławiania się w języku białoruskim oraz poszerzać zasób leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie konwersacja na zadane studentom tematy związane z życiem codziennym (także język potoczny, niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i komunikacją w przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z podstawowymi sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi Belarusian (wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Poznajmy się (powitanie, pożegnanie, pytanie o samopoczucie)
2. Ja i inni: gdzie mieszkamy, skąd pochodzimy (kraje Regionu)
3. W białoruskiej kawiarni: jak złożyć zamówienie i zapłacić
4. Moja rodzina (Kilka słów o obyczajowości w Białorusi)
5. Czas wolny i hobby (Kilka słów o spędzaniu wolnego czasu w Białorusi)
6. Jak napisać maila i smsa: proste sytuacje komunikacyjne
7. Jak odebrać telefon, wypełnić formularz: proste sytuacje
komunikacyjne
8. Zakupy w sklepie spożywczym
9. Ćwiczymy liczebniki (podawanie cen, numerów telefonu)
10. Wyrażanie opinii
11. Umawiamy się: składanie propozycji, zgoda i odmowa
12. Zapraszamy gości (powitanie, small talk na przyjęciu, rozmowa o
jedzeniu)
13. Z wizytą w Białorusi (informacje realioznawcze, utrwalenie
leksyki z punktu 12)
14. Przebieg dnia
15. Co wczoraj robiłeś? Ćwiczymy czas przeszły
16. Porozmawiajmy o świętach w Białorusi
17. Pytanie o drogę, orientacja w mieście, prośba o pomoc
18. Z wizytą w Mińsku (w oparciu o materiały video)
19. Podróż do Białorusi (w oparciu o materiały video)
20. W hotelu: jak wynająć pokój, złożyć zamówienie w restauracji,
zapłacić rachunek
21. Organizujemy imprezę/urodziny (w oparciu o materiały video)
22. Podział obowiązków w mieszkaniu/domu: mieszkać z rodziną,
przyjaciółmi czy samemu
23. Samopoczucie, zdrowie i choroba: zapytania, rady i zalecenia
24. Wizyta u lekarza: rozmowa przez telefon (jak się umówić) i w
gabinecie
25. Small talk: porozmawiajmy o pogodzie i nie tylko (tworzenie
pytań)
26. Opis osób i ich ubioru (w oparciu o materiały video)
27. Planujemy wspólny weekend, zamierzenia i plany (w oparciu o
materiały video)
28. Wyrażanie życzeń i marzeń: tryb przypuszczający
29. Praca i studia: udzielamy informacji o sobie
30. Szukamy pracy (oferta, rozmowa telefoniczna)
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne), praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało się w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane w semestrze, dialog, gry z podziałem na role.
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu.
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień opanowania materiału.
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (student zna i rozumie):
kompleksową naturę języka białoruskiego, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego krajów regionu [K_W09].
Umiejętności (absolwent potrafi):
wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z różnych źródeł [K_U01].
porozumiewać się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych na podstawowe tematy dnia codziennego oraz zagadnienia kulturowe krajów regionu [K_U07].
samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną w języku obcym na wybrane tematy dnia codziennego i zagadnienia kulturowe oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy [K_U08].
posługiwać się językiem białoruskim na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego [K_U09].
planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole, planować i realizować proces samodzielnego zdobywania wiedzy, w tym wiedzy specjalistycznej, po zakończeniu studiów [K_U10].
Kompetencje społeczne (absolwent jest gotów do):
krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy i umiejętności [K_K01].
efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym w społeczeństwie odmiennym kulturowo, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy [K_K02].
Kryteria oceniania
Organizacja zajęć
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot.
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 1 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania:
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
Merytoryczny udział w zajęciach (40%)
Prezentacje/wypowiedzi ustne na temat/y wyznaczony/e przez prowadzącego zajęcia (60%).
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
Podawana sukcesywnie na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: